{"id":50170,"date":"2018-02-28T07:00:01","date_gmt":"2018-02-28T06:00:01","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=50170"},"modified":"2024-01-23T02:30:19","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:19","slug":"huggsexa-om-goteborgsingenjorer-med-erfarenhet-av-fordonsindustrin","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2018\/02\/28\/huggsexa-om-goteborgsingenjorer-med-erfarenhet-av-fordonsindustrin\/","title":{"rendered":"Huggsexa om ingenj\u00f6rerna i G\u00f6teborg"},"content":{"rendered":"

En ingenj\u00f6r i G\u00f6teborg med n\u00e5gra \u00e5rs erfarenhet fr\u00e5n fordonsindustrin kan i dag njuta av att vara starkt \u00f6nskad.
\n<\/strong>\u2013 Om dem \u00e4r det verkligen huggsexa, s\u00e4ger Linda Hulth\u00e9n B\u00fcchler som ansvarar f\u00f6r rekrytering och introduktion av nyanst\u00e4llda p\u00e5 ingenj\u00f6rs- och designf\u00f6retaget \u00c5F.<\/strong><\/p>\n

Allra hetast just nu, enligt Linda Hulth\u00e9n B\u00fcchler, \u00e4r de ingenj\u00f6rer som har jobbat med it och helst av allt \u2013 inbyggda system. Det d\u00e4r som f\u00e5r saker och ting i uppkopplad elektronik att h\u00e4nda, en v\u00e4sentlig del i moderna vitvaror, i mobiltelefoner och hemelektronik bland mycket annat.<\/p>\n

\"Linda

Linda Hulth\u00e9n Buchler<\/p><\/div>\n

Hennes arbetsgivare anst\u00e4llde ifjol ungef\u00e4r 1800 personer i Sverige, merparten ingenj\u00f6rer. I \u00e5r s\u00f6ker de minst lika m\u00e5nga. Varav 345 personer i G\u00f6teborg.<\/p>\n

N\u00e4r Linda Hulth\u00e9n B\u00fcchler b\u00f6rjade arbeta med rekrytering under 1990-talet var det till skillnad fr\u00e5n idag arbetsgivarens marknad.<\/p>\n

\u2013 F\u00f6retagen granskade noga de s\u00f6kande – utan att ber\u00e4tta om sin kultur och vad man erbjuder som arbetsgivare.\u00a0 Idag \u00e4r det en betydligt b\u00e4ttre balans d\u00e4r vi fortfarande g\u00f6r l\u00e4mplighetstester men tidigt i processen lyfter vad vi har att ge.<\/p>\n

En f\u00f6r\u00e4ndring Linda tycker \u00e4r \u201dsund\u201d och att det \u00e4r h\u00f6g tid f\u00f6r.<\/p>\n

Jobben finns inte l\u00e4ngre annonserade i G\u00f6teborgs-Postens jobb-bilaga utan det \u00e4r p\u00e5 LinkedIn eller via kontakter arbetsgivare och arbetstagare finner varandra. En annan f\u00f6r\u00e4ndring p\u00e5 senare \u00e5r handlar om den \u00f6kade transparensen som sociala medier bidrar till. Hurdan en arbetsgivare \u00e4r l\u00e4cker snabbt ut p\u00e5 instagram och facebook. I en tid n\u00e4r det \u00e4r sv\u00e5rt att hitta duktiga personer g\u00e4ller det helt enkelt att leverera v\u00e4l f\u00f6r att kunna inte bara rekrytera, utan \u00e4ven beh\u00e5lla, sin personal.<\/p>\n

Likas\u00e5 att h\u00e5lla sig uppdaterad.<\/p>\n

\u2013 V\u00e5r m\u00e5lgrupp vill inte sitta och jobba med gammal teknik till exempel. F\u00f6r dem \u00e4r det v\u00e4ldigt viktigt att f\u00f6retaget har koll p\u00e5 det omr\u00e5det.<\/p>\n

Arbetsmarknaden \u00e4r som sagt het och det \u00e4r l\u00e4tt att byta jobb om man inte trivs eller om man vill ha nya utmaningar. Men en f\u00f6r\u00e4ndring Linda ser \u00e4r att den d\u00e4r r\u00f6rligheten idag snarare g\u00e5r i cirklar \u00e4n linj\u00e4rt.<\/p>\n

\u2013 Det inte l\u00e4ngre konstigt att l\u00e4mna ett f\u00f6retag, jobba ett par \u00e5r n\u00e5gon annanstans f\u00f6r att senare komma tillbaks till en tidigare arbetsgivare. F\u00f6r oss \u00e4r det sj\u00e4lvklart att \u00e4ven f\u00f6re detta anst\u00e4llda ing\u00e5r i v\u00e5rt n\u00e4tverk som vi st\u00e4ndigt underh\u00e5ller, s\u00e4ger hon.<\/p>\n

Ett f\u00f6retag som<\/strong> alltid \u00e4r med i topp n\u00e4r ingenj\u00f6rsstudenter rankar sina mest attraktiva arbetsgivare \u00e4r s\u00e5klart den stora bilfabriken p\u00e5 Hisingen. H\u00f6sten 2016 gick Volvo Cars ut med att man s\u00f6kte 400 ingenj\u00f6rer under det kommande \u00e5ret. Idag konstaterar Monika Franke, Personalchef p\u00e5 Product & Quality, Volvo Car Group, att f\u00f6retaget anst\u00e4llt 1600 ingenj\u00f6rer sedan 2015.<\/p>\n

\u2013 Vi kommer inte att forts\u00e4tta med samma aggressiva anst\u00e4llningstakt men vi anst\u00e4ller \u00e4ven fram\u00f6ver, exakt hur m\u00e5nga kan jag inte svara p\u00e5, s\u00e4ger hon.<\/p>\n

\"Monika

Monika Franke<\/p><\/div>\n

Det \u00e4r framf\u00f6r allt tv\u00e5 skiften i den tekniska utvecklingen som driver p\u00e5 behovet av ingenj\u00f6rer hos Volvo Cars. Dels ambitionen att 2021 kunna erbjuda sj\u00e4lvk\u00f6rande bilar (till den grad att f\u00f6raren inte m\u00e5ste h\u00e5lla i ratten), dels den stora f\u00f6rskjutningen fr\u00e5n bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor till batteri\/hybrid d\u00e4r f\u00f6retaget beslutat att alla nya Volvo-modeller som lanseras fr\u00e5n och med 2019 kommer att vara utrustade med elmotor.<\/p>\n

Monika Franke h\u00e5ller med Linda Hulth\u00e9n B\u00fcchler p\u00e5 \u00c5F om att det \u00e4r av godo att arbetsgivaren tvingas jobba aktivt f\u00f6r att locka till sig de b\u00e4sta. Hon ser ocks\u00e5 den goda arbetsmarknaden i V\u00e4stsverige som en fantastisk m\u00f6jlighet f\u00f6r G\u00f6teborg.<\/p>\n

\u2013 Sverige \u00e4r ett attraktivt land, G\u00f6teborg en bra stad och arbetsmarknaden f\u00f6r ingenj\u00f6rer \u00e4r gl\u00f6dhet. Nu handlar det bara om att l\u00f6sa infrastruktur. Om vi lockar hit 100 indiska ingenj\u00f6rer \u2013 var ska de bo?<\/p>\n

De kommande \u00e5ren byggs det visserligen fler bost\u00e4der i G\u00f6teborg \u00e4n vad det gjort sedan miljonprogrammets era men behovet av bost\u00e4der \u00e4r uppd\u00e4mt, det l\u00e4r dr\u00f6ja innan bristen \u00e4r bortbyggd.<\/p>\n

N\u00e4sta fr\u00e5ga lyder ist\u00e4llet:<\/strong> vad g\u00f6r Sveriges Ingenj\u00f6rers ombudsm\u00e4n n\u00e4r marknaden f\u00f6r ingenj\u00f6rer \u00e4r gl\u00f6dhet? N\u00e4r det knappt finns n\u00e5gra varsel eller upps\u00e4gningar att ta tag i.<\/p>\n

Jennifer Nilson Fridell \u00e4r jurist och arbetar som arbetsr\u00e4ttsexpert och f\u00f6rhandlare, som ombudsman p\u00e5 Sveriges Ingenj\u00f6rer i G\u00f6teborg. N\u00e4r vi m\u00f6ts \u00f6ver en snabb lunch i centrala G\u00f6teborg kommer hon direkt fr\u00e5n en f\u00f6rhandling och s\u00e5 snart hon svalt sista tuggan av sin r\u00e4kmacka ska hon iv\u00e4g p\u00e5 n\u00e4sta.<\/p>\n

\"Jennifer

Jennifer Nilsson Fridell<\/p><\/div>\n

\u2013 Det kanske kan l\u00e5ta m\u00e4rkligt med en s\u00e5 pass god arbetsmarknad \u2013 men vi har hur mycket som helst att g\u00f6ra, s\u00e4ger hon. \u00c4ven n\u00e4r f\u00f6retag g\u00e5r bra och ingenj\u00f6rer har gott om jobb vill arbetsgivare g\u00f6ra f\u00f6r\u00e4ndringar som kr\u00e4ver v\u00e5r hj\u00e4lp med f\u00f6rhandling. Exempelvis vill Orkla som \u00e4ger G\u00f6teborgs Kex flytta sin produktion av kakor till lettiska Riga och d\u00e5 riskerar hundratals personer att f\u00f6rlora sina jobb. En kollega till mig h\u00e5ller p\u00e5 att f\u00f6rhandla med dem, s\u00e4ger Jennifer.<\/p>\n

Hon och hennes kollegor arbetar ungef\u00e4r till lika delar med medlemmar som med arbetsgivare som uppdragsgivare. Arbetsgivare f\u00f6r att de beh\u00f6ver den lagstadgade juridiska hj\u00e4lpen som kr\u00e4vs n\u00e4r ett f\u00f6retag vill f\u00f6r\u00e4ndra n\u00e5gonting som p\u00e5verkar de anst\u00e4llda. Medlemmar f\u00f6r att de \u00f6nskar hj\u00e4lp med att l\u00e4sa igenom anst\u00e4llningskontrakt, f\u00f6rhandla kring f\u00f6r\u00e4ndringar de mots\u00e4tter sig eller resonera med en arbetsgivare om ansvarsfr\u00e5gan vid sjukskrivning till exempel.<\/p>\n

Jennifer Nilson Fridell har varit p\u00e5 Sveriges Ingenj\u00f6rer sedan 2008 men arbetar med arbetsr\u00e4ttsliga fr\u00e5gor i 15 \u00e5r. En typ av arbete som \u00f6kat v\u00e4sentligt de senaste \u00e5ren, ja till och med senaste \u00e5ret, handlar om stress och utbr\u00e4ndhet.<\/p>\n

\u2013 Arbetslivet har blivit tuffare. F\u00f6retagen \u00e4r generellt snabbare med att vilja \u201dst\u00e4da undan\u201d den som \u00e4r sjukskriven. Den d\u00e4r toleransen som fanns tidigare d\u00e4r organisationer ans\u00e5g sig kunna rymma en sjukskriven medarbetare, den \u00e4r borta, s\u00e4ger Jennifer som g\u00e5ng p\u00e5 g\u00e5ng befinner sig i den ofta r\u00e4tt k\u00e4nsliga situationen n\u00e4r en sjuk medlem med hennes st\u00f6d ska resonera med sin arbetsgivare.<\/p>\n

\u2013 Man skulle kunna t\u00e4nka sig att jag som jurist jobbar med lagar och tydliga r\u00e4tt och fel men vi jobbar med m\u00e4nniskor. Det handlar om att hitta en l\u00f6sning som medlemmen \u00e4r n\u00f6jd med och som arbetsgivaren kan acceptera, s\u00e4ger Jennifer Nilson Fridell.<\/p>\n

Marit Larsdotter<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En ingenj\u00f6r i G\u00f6teborg med n\u00e5gra \u00e5rs erfarenhet fr\u00e5n fordonsindustrin kan i dag njuta av att vara starkt \u00f6nskad. \u2013 Om dem \u00e4r det verkligen huggsexa, s\u00e4ger Linda Hulth\u00e9n B\u00fcchler som ansvarar f\u00f6r rekrytering och introduktion av nyanst\u00e4llda p\u00e5 ingenj\u00f6rs- och designf\u00f6retaget \u00c5F. Allra hetast just nu, enligt Linda Hulth\u00e9n B\u00fcchler, \u00e4r de ingenj\u00f6rer som […]<\/p>\n","protected":false},"author":13,"featured_media":50294,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"133596,134259,133048","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[21],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/50170"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/13"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=50170"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/50170\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":139560,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/50170\/revisions\/139560"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/50294"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=50170"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=50170"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=50170"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}