{"id":53174,"date":"2018-04-13T14:02:28","date_gmt":"2018-04-13T12:02:28","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=53174"},"modified":"2024-01-23T02:30:19","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:19","slug":"fackligt-inflytande-sakrat-nar-scania-siktar-mot-borsen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2018\/04\/13\/fackligt-inflytande-sakrat-nar-scania-siktar-mot-borsen\/","title":{"rendered":"Fackligt inflytande s\u00e4krat n\u00e4r Scania siktar mot b\u00f6rsen"},"content":{"rendered":"

I torsdags beslutade Scanias \u00e4gare Volkswagen att lastbils- och bussverksamheten f\u00f6rbereds f\u00f6r en b\u00f6rsintroducering.<\/strong>
\n\u2013 Vi \u00e4r positiva och ser p\u00e5 sikt att behovet av ingenj\u00f6rskompetens ytterligare kan \u00f6ka i Sverige, s\u00e4ger Lisa Lorentzon, ordf\u00f6rande f\u00f6r Akademikerf\u00f6reningen i S\u00f6dert\u00e4lje.<\/strong><\/p>\n

Lastbils- och bussverksamheten inom Volkswagen, det vill s\u00e4ga svenska Scania och tyska MAN, \u00e4r sedan flera \u00e5r samlat i dotterbolaget Volkswagen Truck & Bus. I torsdags kv\u00e4ll tog Volkswagens styrelse beslutet att bolaget ska g\u00f6ras redo f\u00f6r en m\u00f6jlig b\u00f6rsintroduktion.<\/p>\n

Akademikerf\u00f6reningen p\u00e5 Scania har under de f\u00f6rberedande f\u00f6rhandlingarna tryckt p\u00e5 f\u00f6r att den nya bolagsformen blir ett s\u00e5 kallt SE-bolag, ett europeiskt aktiebolag.<\/p>\n

\"\"

Lisa Lorentzon<\/p><\/div>\n

\u2013 Vi har s\u00e4krat att vi har r\u00e4tt till platser i bolagsstyrelsen och det har varit ett krav fr\u00e5n v\u00e5r sida. Det \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt f\u00f6r att kunna tillvarata v\u00e5ra medlemmars intressen, s\u00e4ger Lisa Lorentzon, ordf\u00f6rande f\u00f6r Akademikerf\u00f6reningen p\u00e5 Scania i S\u00f6dert\u00e4lje.<\/p>\n

Hon \u00e4r ocks\u00e5 n\u00f6jd med beskedet att de avtal som de svenska fackf\u00f6rbunden har tecknat kommer att g\u00e4lla \u00e4ven i det nya bolaget.<\/p>\n

Beskedet att bolaget f\u00f6rbereds f\u00f6r b\u00f6rsen tycker akademikerna \u00e4r ett positivt steg. VW Truck & Bus meddelar att de siktar p\u00e5 att bli en global champion i branschen. Det inneb\u00e4r konkret att vara ledande inom l\u00f6nsamhet, global n\u00e4rvaro och innovation. V\u00e4gen dit handlar b\u00e5de om satsningar p\u00e5 nya produkter, nya tj\u00e4nster och p\u00e5 att n\u00e5 fler marknader.<\/p>\n

Huvudkontoret f\u00f6r det nya bolaget kommer att placeras i M\u00fcnchen d\u00e4r VW Truck & Bus andra h\u00e4lft MAN ligger i dag. M\u00fcnchen ska bli bolagets legala och administrativa s\u00e4te men S\u00f6dert\u00e4lje kommer att bli s\u00e4tet f\u00f6r den industriella verksamheten med forskning och utveckling, ink\u00f6p och produktionsplanering.<\/p>\n

Att ledningen f\u00f6r forskning och utveckling hamnar i S\u00f6dert\u00e4lje ser Lisa Lorentzon som naturligt.<\/p>\n

\u2013 F\u00f6rra \u00e5ret var Scania det bolag som fick flest patent godk\u00e4nda i Sverige, n\u00e4stan 300. Det \u00e4r ett tecken p\u00e5 den starka innovationskraften. Det steg som bolaget tar nu hoppas vi ska leda till fler investeringar f\u00f6r att vara med och transformera hela transportbranschen. P\u00e5 sikt kan det inneb\u00e4ra ett \u00e4nnu st\u00f6rre behov av ingenj\u00f6rer i Sverige, s\u00e4ger Lisa Lorentzon.<\/p>\n

Karin Virgin<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I torsdags beslutade Scanias \u00e4gare Volkswagen att lastbils- och bussverksamheten f\u00f6rbereds f\u00f6r en b\u00f6rsintroducering. \u2013 Vi \u00e4r positiva och ser p\u00e5 sikt att behovet av ingenj\u00f6rskompetens ytterligare kan \u00f6ka i Sverige, s\u00e4ger Lisa Lorentzon, ordf\u00f6rande f\u00f6r Akademikerf\u00f6reningen i S\u00f6dert\u00e4lje. Lastbils- och bussverksamheten inom Volkswagen, det vill s\u00e4ga svenska Scania och tyska MAN, \u00e4r sedan flera […]<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":53202,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"146176,142124,142394","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[223],"tags":[114,77],"class_list":["post-53174","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-arbetsratt","tag-lokalfackligt","tag-scania"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53174"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=53174"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53174\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137901,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53174\/revisions\/137901"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/53202"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=53174"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=53174"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=53174"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}