F\u00f6r medlemmar<\/strong> med l\u00e4gre l\u00f6n, fr\u00e4mst nyutexaminerade ingenj\u00f6rer, blir ers\u00e4ttningen n\u00e5got s\u00e4mre. F\u00f6r en medlem med en m\u00e5nadsl\u00f6n p\u00e5 cirka 30 000 kronor, inneb\u00e4r ers\u00e4ttningen att nettol\u00f6nen ers\u00e4tts till knappt 75 procent vid ofrivillig arbetsl\u00f6shet.<\/p>\nOrsaken \u00e4r att a-kassan ers\u00e4tter 80 procent av bruttol\u00f6nen upp till 25 025 kronor, men den ers\u00e4ttningen beskattas n\u00e5got h\u00e5rdare \u00e4n l\u00f6nen enligt skattetabellerna och det \u00e4r inte f\u00f6rr\u00e4n p\u00e5 h\u00f6gre l\u00f6neniv\u00e5er som inkomstf\u00f6rs\u00e4kringen t\u00e4pper till den skillnaden igen.<\/p>\n
N\u00e5got som ocks\u00e5<\/strong> kan spela roll f\u00f6r exakt hur mycket man f\u00e5r ut en viss m\u00e5nad, \u00e4r att a-kassa och inkomstf\u00f6rs\u00e4kring betalas ut per dag, inte per m\u00e5nad som en vanlig l\u00f6n.<\/p>\nDen som \u00e4r arbetsl\u00f6s under en m\u00e5nad som r\u00e5kar ha n\u00e5got f\u00e4rre vardagar\u00a0kan tycka att utbetalningarna k\u00e4nns sm\u00e5. Det beror p\u00e5 att bara m\u00e5ndag till fredag ger ers\u00e4ttning, men inte l\u00f6rdagar eller s\u00f6ndagar. Helgdagar som infaller p\u00e5 en vardag r\u00e4knas d\u00e4remot.<\/p>\n
Sture Henckel<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Arbetsl\u00f6sheten bland ingenj\u00f6rer \u00e4r rekordl\u00e5g. Av dem som \u00e4nd\u00e5 blir arbetsl\u00f6sa f\u00e5r de allra flesta, tack vare inkomstf\u00f6rs\u00e4kringen, ut cirka 80 procent av l\u00f6nen. Inkomstf\u00f6rs\u00e4kringen \u00e4r en av de viktigaste medlemsf\u00f6rm\u00e5nerna som fackf\u00f6rbundet kan erbjuda. Man kan bli tvungen att s\u00f6ka jobb \u00e4ven i en h\u00f6gkonjunktur, och d\u00e5 \u00e4r det v\u00e4rdefullt att f\u00e5 hj\u00e4lp att […]<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":53426,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"136352,132778,132843","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[106],"tags":[128],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53414"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=53414"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53414\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":139536,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53414\/revisions\/139536"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/53426"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=53414"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=53414"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=53414"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}