{"id":53610,"date":"2018-04-23T06:54:21","date_gmt":"2018-04-23T04:54:21","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=53610"},"modified":"2025-01-27T15:31:47","modified_gmt":"2025-01-27T14:31:47","slug":"sa-stottar-mentorerna-chefer-i-att-utvecklas","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2018\/04\/23\/sa-stottar-mentorerna-chefer-i-att-utvecklas\/","title":{"rendered":"S\u00e5 st\u00f6ttar mentorerna chefer i att utvecklas"},"content":{"rendered":"
Hur g\u00f6r man som ingenj\u00f6r f\u00f6r att bli en bra chef och utveckla sitt ledarskap? Ett s\u00e4tt \u00e4r att skaffa en mentor. H\u00e4r ber\u00e4ttar tv\u00e5 mentorer hur de st\u00f6ttar chefer, vilka fr\u00e5gor cheferna tar upp och svaren de ger.<\/strong><\/p>\n \u2013 Det viktigaste med att ha en mentor \u00e4r att ha n\u00e5gon utomst\u00e5ende att prata med utan att beh\u00f6va t\u00e4nka p\u00e5 vad man s\u00e4ger, konstaterar Lena Sundsvik.<\/p>\n Lena Sundsvik<\/p><\/div>\n Hon har sj\u00e4lv varit utvecklingschef inom fordonsbranschen och \u00e4r nu egenf\u00f6retagare och hj\u00e4lper chefer med f\u00f6r\u00e4ndringsst\u00f6d. Hon har ocks\u00e5 varit mentor inom Sveriges Ingenj\u00f6rers chefsmentorprogram tv\u00e5 g\u00e5nger.<\/p>\n De vanligaste fr\u00e5gorna hon f\u00e5r som mentor handlar om relationer till andra: Hur ska man f\u00f6rh\u00e5lla sig till sina chefer? Hur p\u00e5verkar man organisationen och hur ska jag bete mig mot olika personer f\u00f6r att de ska lyssna?<\/p>\n \u2013 De adepter jag haft \u00e4r drivna och vill mycket, d\u00e5 blir det en frustration n\u00e4r de inte tycker att de blir h\u00f6rda, s\u00e4ger Lena Sundsvik.<\/p>\n Eva Snis<\/p><\/div>\n F\u00f6r Eva Snis<\/strong>, som \u00e4r avdelningschef p\u00e5 Ericsson och har varit mentor b\u00e5de inom Sveriges Ingenj\u00f6rers chefsmentorprogram och p\u00e5 Ericsson, \u00e4r det viktigt att styra upp arbetet f\u00f6r att n\u00e5 de m\u00e5l som adepten har satt upp.<\/p>\n \u2013 Ju b\u00e4ttre planerat varje m\u00f6te mellan mentor och adept \u00e4r, desto b\u00e4ttre. Sedan kan det alltid komma upp att \u201dNu ska jag ha l\u00f6nesamtal\u201d, d\u00e5 pratar vi om det. Men annars tittar vi p\u00e5 m\u00e5len och betar oss igenom dem: Hur har det g\u00e5tt sedan sist? Har det du gjort fungerat eller inte? Sedan har vi g\u00e5tt vidare till n\u00e4sta punkt. Ju mer metodiskt vi jobbat, desto b\u00e4ttre styrning mot m\u00e5let.<\/p>\n De m\u00e5l som hennes adepter satt upp har bland annat varit:<\/strong><\/p>\n Ett fj\u00e4rde omr\u00e5de som kan komma upp \u00e4r l\u00f6nes\u00e4ttning.<\/p>\n \u2013 Ingen chef f\u00e5r s\u00e5 stor pott att f\u00f6rdela. Hur motiverar man personalen \u00e4nd\u00e5? Hur bygger man en historia om vad man t\u00e4nkt och hur hanterar man missn\u00f6je med l\u00f6nen?<\/p>\n B\u00e5da mentorerna vrider<\/strong> och v\u00e4nder p\u00e5 fr\u00e5gorna tillsammans med adepterna. Tanken \u00e4r att i f\u00f6rsta hand inte ge r\u00e5d, utan hj\u00e4lpa personen att sj\u00e4lv komma fram till svaren.<\/p>\n Ensamt som chef – d\u00e5 \u00e4r en mentor ett bra st\u00f6d<\/a><\/p>\n\n
L\u00e4s ocks\u00e5<\/h3>\n