{"id":54842,"date":"2018-05-14T13:31:18","date_gmt":"2018-05-14T11:31:18","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=54842"},"modified":"2024-01-23T02:30:18","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:18","slug":"injektion-for-ledare-inom-innovation","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2018\/05\/14\/injektion-for-ledare-inom-innovation\/","title":{"rendered":"Injektion f\u00f6r ledare inom innovation"},"content":{"rendered":"

Sveriges Ingenj\u00f6rers kurs Leda Innovation i vintras gav b\u00e5de sj\u00e4lvinsikt och nya verktyg f\u00f6r att leda innovationsarbete, enligt deltagarna. En detalj som inte ska underskattas \u00e4r att ber\u00e4tta om innovationerna f\u00f6r de \u00f6vriga i f\u00f6retaget.<\/strong><\/p>\n

Att leda innovationsarbete kan delvis kr\u00e4va ett annat arbetss\u00e4tt \u00e4n att leda \u201dvanliga\u201d avdelningar i ett f\u00f6retag. Under vintern har Sveriges Ingenj\u00f6rer gett kursen Leda Innovation, d\u00e4r ett 25-tal chefer p\u00e5 innovationsavdelningar i olika f\u00f6retag f\u00e5tt nya insikter om sin speciella bransch. Kursen gavs vid tre tillf\u00e4llen p\u00e5 kursg\u00e5rden K\u00e4mpasten i Sigtuna, med olika hemuppgifter d\u00e4remellan.<\/p>\n

N\u00e4r deltagarna<\/strong> i kursen skulle l\u00e4ra sig att leda innovationsarbete, fick de ocks\u00e5 l\u00e4ra sig mer om sig sj\u00e4lva. I kursen ingick att deltagarna analyserade varandra. Det var f\u00f6r att kunna se skillnaderna mellan den bild av en m\u00e4nniska som man har av sig sj\u00e4lv och den bild som andra ser.<\/p>\n

\"\"

Tord Karlin<\/p><\/div>\n

Tord Karlin \u00e4r innovationsledare p\u00e5 Mycronics i T\u00e4by som tillverkar maskiner f\u00f6r framst\u00e4llning av elektronik och bildsk\u00e4rmar. Han tycker att kursen gav flera intressanta iakttagelser.<\/p>\n

\u2013 Det var sl\u00e5ende hur lika utmaningarna \u00e4r, s\u00e4ger han, trots att alla kommer fr\u00e5n olika branscher och har kommit olika l\u00e5ngt i sitt innovationsarbete.<\/p>\n

Kursen tog upp<\/strong> en rad viktiga \u00e4mnen inom innovationsledning. Att det g\u00e4ller att strukturera innovationsarbetet, samtidigt som det beh\u00f6vs en \u00f6ppenhet \u00e4ven f\u00f6r spontana innovationer.<\/p>\n

Enligt Tord Karlin m\u00e5ste inte innovationsledaren n\u00f6dv\u00e4ndigtvis vara fr\u00e4msta experten inom ett omr\u00e5de, men han eller hon m\u00e5ste f\u00f6rst\u00e5 det grundl\u00e4ggande, och utifr\u00e5n det agera som coach och st\u00e4lla r\u00e4tt fr\u00e5gor. En annan viktig sak han ser f\u00f6r innovationskraften \u00e4r g\u00f6ra det l\u00e4tt f\u00f6r medarbetarna att komma med id\u00e9er. En platt organisation kan underl\u00e4tta det.<\/p>\n

Han s\u00e4ger ocks\u00e5 att den som leder inom forskning och utveckling m\u00e5ste vara extra \u00f6ppen f\u00f6r att arbetet kan sticka iv\u00e4g \u00e5t olika h\u00e5ll, eftersom arbetet till sin natur r\u00f6r sig p\u00e5 icke kartlagt omr\u00e5de. Tidiga resultat kan tvinga hela utvecklingsprocessen i en ov\u00e4ntad riktning.<\/p>\n

\u2013 N\u00e4r man jobbar i ett omr\u00e5de med l\u00e5g teknikmognad m\u00e5ste man vara anpassningsbar. Man st\u00e4ller ett antal fr\u00e5gor i b\u00f6rjan, men det \u00e4r ofta ingen id\u00e9 att f\u00f6rbereda f\u00f6r mycket. Innovationsarbetet r\u00f6r sig ofta p\u00e5 vita fl\u00e4ckar p\u00e5 kartan.<\/p>\n

\n

Kursen<\/h3>\n

Kursen Leda Innovation har getts tidigare, och har \u00e4ven d\u00e5 f\u00e5tt bra kritik. L\u00e4s om tidigare kurser h\u00e4r<\/strong><\/a>. Fler kurser kommer ocks\u00e5 att anordnas.<\/p>\n

H\u00e4r kan du anm\u00e4la intresse f\u00f6r att delta i\u00a0framtida kurser<\/a><\/strong>.<\/p>\n<\/div>\n

\u00c4ven Sofia Johannesson<\/strong> p\u00e5 Astrazeneca konstaterade att det fanns stora likheter i kursdeltagarnas utmaningar. Hon tyckte att kursen var en bra blandning mellan personlig utveckling och fakta om verktyg och arbetsmodeller. Inte minst var det intressant att f\u00e5 en bild av arbetsvardagen p\u00e5 ett annat f\u00f6retag.<\/p>\n

\u2013 Utbytet fr\u00e5n kurskollegerna \u00e4r v\u00e4ldigt relevant, s\u00e4ger hon. Jag har skaffat flera bra kontakter.<\/p>\n

Tord Karlin n\u00e4mner ocks\u00e5 att det grundl\u00e4ggande innovationsarbetet l\u00e4tt kan hamna i skymundan bakom mer snabba eller akuta projekt som f\u00f6retaget driver.<\/p>\n

\u2013 En sak jag tog med mig fr\u00e5n kursen \u00e4r vikten av storytelling, s\u00e4ger han.<\/p>\n

Det tidiga<\/strong> innovationsarbetet handlar ofta om n\u00e4st-n\u00e4sta generation av produkten och innovationsledarens arbete handlar ocks\u00e5 om att g\u00f6ra innovationsverksamheten begriplig internt i organisationen, till exempel genom att p\u00e5 ett par minuter i hissen ber\u00e4tta vad man g\u00f6r.<\/p>\n

\u2013 Det kr\u00e4vs ocks\u00e5 mod fr\u00e5n f\u00f6retagsledningar, s\u00e4ger han, att v\u00e5ga satsa p\u00e5 s\u00e5dant som kanske inte blir n\u00e5got. Man m\u00e5ste ju s\u00e5 f\u00f6r att senare kunna sk\u00f6rda.<\/p>\n

Sture Henckel<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sveriges Ingenj\u00f6rers kurs Leda Innovation i vintras gav b\u00e5de sj\u00e4lvinsikt och nya verktyg f\u00f6r att leda innovationsarbete, enligt deltagarna. En detalj som inte ska underskattas \u00e4r att ber\u00e4tta om innovationerna f\u00f6r de \u00f6vriga i f\u00f6retaget. Att leda innovationsarbete kan delvis kr\u00e4va ett annat arbetss\u00e4tt \u00e4n att leda \u201dvanliga\u201d avdelningar i ett f\u00f6retag. Under vintern har […]<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":54858,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"127103,128003,128609","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[21],"tags":[17,34,64],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/54842"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=54842"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/54842\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":139532,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/54842\/revisions\/139532"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/54858"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=54842"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=54842"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=54842"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}