{"id":63102,"date":"2018-09-10T08:41:34","date_gmt":"2018-09-10T06:41:34","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=63102"},"modified":"2024-01-23T02:30:16","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:16","slug":"nytt-avtal-ger-anstallda-pa-scania-okat-inflytande","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2018\/09\/10\/nytt-avtal-ger-anstallda-pa-scania-okat-inflytande\/","title":{"rendered":"Nytt avtal ger anst\u00e4llda p\u00e5 Scania \u00f6kat inflytande"},"content":{"rendered":"
Fackf\u00f6rbunden vid Scania avslutade nyligen f\u00f6rhandlingarna om ett nytt avtal om medbest\u00e4mmande f\u00f6r hela koncernen. Lisa Lorentzon, ordf\u00f6rande f\u00f6r Akademikerf\u00f6reningen, \u00e4r n\u00f6jd med avtalet som ger en bra balans i inflytande mellan Scania och MAN.<\/strong><\/p>\n I v\u00e5ras beslutade Scanias \u00e4gare Volkswagen att lastbils- och bussverksamheten inom koncernen, det vill s\u00e4ga svenska Scania och tyska MAN, f\u00f6rbereds f\u00f6r kapitalmarknaden. De tv\u00e5 bolagen \u00e4r i dag samlade i dotterbolaget Traton Group, som nu f\u00f6rbereds f\u00f6r att g\u00e5 fr\u00e5n ett tyskt AG-bolag till ett europeiskt SE-bolag. Det \u00e4r ocks\u00e5 n\u00e5got som Akademikerf\u00f6reningen p\u00e5 Scania har k\u00e4mpat f\u00f6r.<\/p>\n Lisa Lorentzon<\/p><\/div>\n \u2013 F\u00f6r oss var det viktigt att hitta en bolagsform som gjorde det m\u00f6jligt f\u00f6r de svenska arbetstagarrepresentanter att ta plats i bolagsstyrelsen. Eftersom Traton \u00e4r registrerat i Tyskland s\u00e5 var det inte n\u00e5gon sj\u00e4lvklarhet, men nu har vi enats om lika m\u00e5nga platser f\u00f6r Scania och MAN. N\u00e5got som i sin tur ger en balans mellan Sverige och Tyskland, s\u00e4ger Lisa Lorentzon.<\/p>\n Lagstiftningen f\u00f6r att<\/strong> g\u00e5 \u00f6ver till ett SE-bolag \u00e4r omfattande och bland annat m\u00e5ste ett nytt avtal om medbest\u00e4mmande f\u00f6r de anst\u00e4llda f\u00f6rhandlas fram. En av de viktigaste paragraferna inneb\u00e4r att f\u00f6retaget, vid st\u00f6rre f\u00f6r\u00e4ndringar som ber\u00f6r b\u00e5de MAN och Scania i mer \u00e4n tv\u00e5 l\u00e4nder,\u00a0 m\u00e5ste informera och konsultera arbetstagarrepresentanterna i f\u00f6retagsr\u00e5det och sedan inv\u00e4nta svar innan f\u00f6r\u00e4ndringen kan genomf\u00f6ras.<\/p>\n Lisa Lorentzon ber\u00e4ttar<\/strong> att engagemanget fr\u00e5n de 31 arbetstagarrepresentanterna fr\u00e5n 25 l\u00e4nder har varit fantastiskt.<\/p>\n \u2013 V\u00e5ra kollegor inom Scania och MAN har visat en samarbetsvilja vi knappt v\u00e5gade hoppas p\u00e5. Att representera 25 olika l\u00e4nder och tv\u00e5 olika m\u00e4rken kan vara en utmaning, men med hj\u00e4lp av tolkar och jurister har vi haft konstruktiva diskussioner.<\/p>\n Lisa Lorentzon s\u00e4ger att j\u00e4mf\u00f6rt med den medbest\u00e4mmandelag, MBL, som vi har i Sverige ger det h\u00e4r avtalet mycket st\u00f6rre inflytande.<\/p>\n \u2013 Dessutom garanterar avtalet att vi f\u00e5r beh\u00e5lla de avtal och inflytande vi har idag, \u00e4ven i den framtida bolagsformen. Det har varit viktigt, inte minst eftersom vi sedan tidigare enats om att forskning, utveckling och ink\u00f6p f\u00f6r Traton lokaliseras i S\u00f6dert\u00e4lje.<\/p>\n Karin Virgin<\/strong><\/p>\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Fackf\u00f6rbunden vid Scania avslutade nyligen f\u00f6rhandlingarna om ett nytt avtal om medbest\u00e4mmande f\u00f6r hela koncernen. Lisa Lorentzon, ordf\u00f6rande f\u00f6r Akademikerf\u00f6reningen, \u00e4r n\u00f6jd med avtalet som ger en bra balans i inflytande mellan Scania och MAN. I v\u00e5ras beslutade Scanias \u00e4gare Volkswagen att lastbils- och bussverksamheten inom koncernen, det vill s\u00e4ga svenska Scania och tyska MAN, […]<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":53190,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"146176,142124,142394","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[223],"tags":[114,77],"class_list":["post-63102","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-arbetsratt","tag-lokalfackligt","tag-scania"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/63102"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=63102"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/63102\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137879,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/63102\/revisions\/137879"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/53190"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=63102"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=63102"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=63102"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}