{"id":68979,"date":"2019-01-21T08:44:21","date_gmt":"2019-01-21T07:44:21","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=68979"},"modified":"2024-01-23T02:30:14","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:14","slug":"lonestruktur-som-ger-medarbetarna-makt-att-paverka","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2019\/01\/21\/lonestruktur-som-ger-medarbetarna-makt-att-paverka\/","title":{"rendered":"P\u00e5 GKN Aerospace har ett po\u00e4ngsystem ersatt l\u00f6neboxarna"},"content":{"rendered":"

GKN Aerospace i Trollh\u00e4ttan har sedan l\u00e4nge \u00f6vergett systemet med l\u00f6neboxar f\u00f6r att ist\u00e4llet satsa p\u00e5 en l\u00f6nestruktur som synligg\u00f6r medarbetarens kompetens, prestation och utveckling. De stora f\u00f6rdelarna \u00e4r \u00f6kad transparens, mer konstruktiva dialoger och ett vasst verktyg i l\u00f6nesamtalen.<\/strong><\/p>\n

R\u00e4ttvist och transparent. Det \u00e4r viktiga ledord i det l\u00f6nesystem som GKN Aerospace i Trollh\u00e4ttan till\u00e4mpar. Grunden f\u00f6r l\u00f6nes\u00e4ttningen \u00e4r ett po\u00e4ngsystem d\u00e4r varje medarbetares tj\u00e4nst po\u00e4ngs\u00e4tts utifr\u00e5n sin befattningsbeskrivning. Po\u00e4ngsumman utg\u00f6r d\u00e4refter basen f\u00f6r l\u00f6nen \u2013 ju h\u00f6gre po\u00e4ng, desto h\u00f6gre upp i l\u00f6neniv\u00e5er n\u00e5r medarbetaren.<\/p>\n

\"\"

GKN Aerospace Sweden utvecklar, tillverkar och underh\u00e5ller flygmotorer inom b\u00e5de flyg och rymd. Bland annat har de design- och tillverkningsansvaret p\u00e5 flera komponenter i PW1100G-motorn som sitter p\u00e5 en Airbus.<\/p><\/div>\n

J\u00e4mf\u00f6rt med systemet<\/strong> med l\u00f6neboxar ger detta st\u00f6rre och snabbare m\u00f6jligheter f\u00f6r medarbetare att se till att l\u00f6nen utvecklas i takt med den egna utvecklingen i f\u00f6retaget.<\/p>\n

\u2013 Det fiffiga i po\u00e4ngsystemet \u00e4r att det inte \u00e4r den enskilda chefen ensam som s\u00e4tter po\u00e4ngen, utan att den fastst\u00e4lls ihop med en befattningskommitt\u00e9 som utg\u00f6rs av b\u00e5de fackliga representanter och HR, ber\u00e4ttar Annica Norlenius som \u00e4r ordf\u00f6rande i Akademikerf\u00f6reningen p\u00e5 GKN.<\/p>\n

Befattningskommitt\u00e9n sammantr\u00e4de<\/strong>r en g\u00e5ng i m\u00e5naden och g\u00e5r d\u00e5 igenom alla medarbetare som f\u00e5tt en ny befattningsbeskrivning. H\u00e4r \u00e4r det en rad olika faktorer som v\u00e4gs in, bland annat utbildning, erfarenhet, arbetsinneh\u00e5ll, kommunikation och ledarskap. Tillsammans enas man om en po\u00e4ngsumma som \u00e4r r\u00e4ttvis i f\u00f6rh\u00e5llande till andra tj\u00e4nster p\u00e5 f\u00f6retaget.<\/p>\n

Eftersom GKN Aerospace Sweden har drygt 2100 anst\u00e4llda \u00e4r det sv\u00e5rt f\u00f6r en enskild chef att v\u00e4rdera enskilda medarbetare i f\u00f6rh\u00e5llande till andra tj\u00e4nster p\u00e5 f\u00f6retaget. D\u00e4r har befattningskommitt\u00e9n en b\u00e4ttre \u00f6verblick p\u00e5 po\u00e4ngs\u00e4ttningen och enligt Annica Norlenius blir den d\u00e4rf\u00f6r mer r\u00e4ttvisande \u00e4n om varje chef s\u00e4tter po\u00e4ngen sj\u00e4lv.<\/p>\n

N\u00e4r en medarbetare h\u00f6jer<\/strong> sin po\u00e4ng inneb\u00e4r det ocks\u00e5 oftast att de f\u00e5r en h\u00f6gre l\u00f6n. H\u00f6jningen tas d\u00e5 utanf\u00f6r den normala l\u00f6nerevisionen, s\u00e5 kallad l\u00f6neglidning.<\/p>\n

\u2013 Om man k\u00e4nner att man halkar efter i l\u00f6neutvecklingen s\u00e5 kan det bero p\u00e5 att man inte har r\u00e4tt befattningsbeskrivning. Jag brukar d\u00e4rf\u00f6r uppmana medarbetarna att se \u00f6ver sin befattningsbeskrivning minst en g\u00e5ng per \u00e5r.<\/p>\n

\"\"

Genom forskningsprojektet Clean Sky \u00e4r GKN Aerospace med och utvecklar en motor som har potential att minska br\u00e4nslef\u00f6rbrukningen med 25 procent j\u00e4mf\u00f6rt med dagens motorer.<\/p><\/div>\n

Den \u00e5rliga l\u00f6nestrukturen tas fram av HR via en konsultfirma som samlat in l\u00f6nestatistik fr\u00e5n en m\u00e4ngd f\u00f6retag. Ist\u00e4llet f\u00f6r l\u00f6neboxar visar den h\u00e4r l\u00f6nestrukturen ett spann mellan en l\u00e4gsta och h\u00f6gsta l\u00f6neniv\u00e5kurva. Det inneb\u00e4r att medarbetarna kan se inom vilket spann deras l\u00f6n b\u00f6r ligga med utg\u00e5ngspunkt fr\u00e5n den po\u00e4ng de har f\u00f6r sin tj\u00e4nst.<\/p>\n

\u2013 Konsultfirman omvandlar l\u00f6nestatistiken till en struktur med l\u00f6n och kronor i ett diagram och d\u00e4r kan vi som fack ha \u00e5sikter om att strukturen \u00e4r f\u00f6r l\u00e5g. Strukturen \u00e4r dock sv\u00e5r att f\u00f6rhandla om, eftersom den anses representera marknaden, konstaterar Annica Norlenius.<\/p>\n

N\u00e4r det kommer till l\u00f6nerevision<\/strong> s\u00e5 har varje medarbetare ett inledande l\u00f6nesamtal med sin chef d\u00e4r de utv\u00e4rderar prestationen under \u00e5ret utifr\u00e5n en rad olika parametrar. Samtalet resulterar i ett snittbetyg som ocks\u00e5 ger en indikation om var i l\u00f6nespannet medarbetaren b\u00f6r ligga. Ett h\u00f6gre snittbetyg ska allts\u00e5 inneb\u00e4ra att medarbetaren b\u00f6r ha en l\u00f6n i den h\u00f6gre delen av spannet. I det slutliga l\u00f6nesamtalet fastst\u00e4lls sedan den slutliga l\u00f6nen. Anser medarbetaren att processen inte g\u00e5tt r\u00e4tt till eller att l\u00f6nen \u00e4r v\u00e4ldigt fel sett till prestation kan ett f\u00f6rst\u00e4rkt l\u00f6nesamtal beg\u00e4ras.<\/p>\n

\u2013 H\u00e4r hade vi en hel del diskussioner f\u00f6rra \u00e5ret d\u00e4r vi kunde peka p\u00e5 att flera medarbetare l\u00e5g l\u00e5gt i strukturen, trots att de under m\u00e5nga \u00e5r visat h\u00f6g prestation. Det inneb\u00e4r att de inte f\u00e5r betalt f\u00f6r att de \u00e4r duktiga, konstaterar Annica Norlenius.<\/p>\n

Eftersom systemet ger ett tydligt faktaunderlag blev det sv\u00e5rt f\u00f6r cheferna och HR att f\u00f6rklara varf\u00f6r h\u00f6g prestation inte ger utdelning.<\/p>\n

\u2013 Det ger oss ett v\u00e4ldigt bra verktyg i l\u00f6nediskussionerna, f\u00f6rklarar hon. Vi drev den fr\u00e5gan h\u00e5rt under f\u00f6rra \u00e5ret och det ska bli intressant att se hur f\u00f6retaget l\u00f6nes\u00e4tter h\u00f6gpresterande i \u00e5r.<\/p>\n

Annica Norlenius tycker<\/strong> att den stora f\u00f6rdelen med systemet \u00e4r att det uppmuntrar till konstruktiva dialoger. Eftersom po\u00e4ngs\u00e4ttningen \u00e4r transparent och s\u00e4tts i samarbete med fack och HR sparar man mycket arbetstid och energisl\u00f6sande diskussioner som annars \u00e4r vanliga i l\u00f6nef\u00f6rhandlingar n\u00e4r det g\u00e4ller befattning och prestation.<\/p>\n

\u2013 Det blir l\u00e4ttare att p\u00e5verka och ifr\u00e5gas\u00e4tta or\u00e4ttvisa l\u00f6neskillnader n\u00e4r faktaunderlaget \u00e4r transparent. P\u00e5 s\u00e5 vis ger man tillbaka viss makt till medarbetaren och det blir tydligt vad det \u00e4r man pratar om, f\u00f6rklarar hon.<\/p>\n

\u00c4ven om Annica Norlenius uppskattar systemet po\u00e4ngterar hon att det \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n perfekt.<\/p>\n

\u2013 Det kan bli lite missvisande om man kommer in som ung och nyutbildad. \u00c4ven de som rekryteras med en h\u00f6gre l\u00f6n kan uppleva att de stannar i l\u00f6neutvecklingen f\u00f6r att de ligger f\u00f6r h\u00f6gt i strukturen. Men j\u00e4mf\u00f6rt med andra system som jag m\u00f6tt s\u00e5 har den stora f\u00f6rdelar, inte minst f\u00f6r att den ger oss m\u00f6jlighet att f\u00f6ra dialoger med HR och att den genererar l\u00f6neglidning under \u00e5ret, s\u00e4ger hon.<\/p>\n

Anna Nystr\u00f6m<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

GKN Aerospace i Trollh\u00e4ttan har sedan l\u00e4nge \u00f6vergett systemet med l\u00f6neboxar f\u00f6r att ist\u00e4llet satsa p\u00e5 en l\u00f6nestruktur som synligg\u00f6r medarbetarens kompetens, prestation och utveckling. De stora f\u00f6rdelarna \u00e4r \u00f6kad transparens, mer konstruktiva dialoger och ett vasst verktyg i l\u00f6nesamtalen. R\u00e4ttvist och transparent. Det \u00e4r viktiga ledord i det l\u00f6nesystem som GKN Aerospace i Trollh\u00e4ttan […]<\/p>\n","protected":false},"author":16,"featured_media":68999,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"133621,141801,133709","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[106],"tags":[114,24],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/68979"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/16"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=68979"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/68979\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":139434,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/68979\/revisions\/139434"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/68999"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=68979"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=68979"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=68979"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}