{"id":87693,"date":"2020-01-29T06:20:30","date_gmt":"2020-01-29T05:20:30","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=87693"},"modified":"2024-01-23T02:30:09","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:09","slug":"svenska-brandingenjorer-eftertraktade-i-australien","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2020\/01\/29\/svenska-brandingenjorer-eftertraktade-i-australien\/","title":{"rendered":"Svenska brandingenj\u00f6rer eftertraktade i Australien"},"content":{"rendered":"

I Australien \u00e4r niv\u00e5n p\u00e5 de flesta brandingenj\u00f6rsutbildningar l\u00e5g och det g\u00f6r svenska brandingenj\u00f6rer eftertraktade, ber\u00e4ttar Tobias Salomonsson. Han driver f\u00f6retaget Red Fire engineers i Australien och har anst\u00e4llt m\u00e5nga svenskar.\u00a0<\/strong><\/p>\n

\"Brandr\u00f6ken

Brandr\u00f6ken syns fr\u00e5n stranden utanf\u00f6r Melbourne (till h\u00f6ger p\u00e5 bilden).<\/p><\/div>\n

Br\u00e4nderna i Australien m\u00e4rks i Melbourne d\u00e4r Tobias Salomonsson bor. Trots att de n\u00e4rmaste br\u00e4nderna \u00e4r 50\u201360 mil bort s\u00e5 \u00e4r det r\u00f6k inne i staden.<\/p>\n

\u2013 Och jag k\u00e4nner folk som varit ute och campat som fick 15 minuter p\u00e5 sig att l\u00e4mna ett omr\u00e5de, s\u00e4ger han.<\/p>\n

Inte involverade i brandbek\u00e4mpningen<\/h2>\n

Som f\u00f6retag har Red Fire engineers inte varit involverat i bek\u00e4mpandet av skogsbr\u00e4nderna och inget projekt de varit inblandat i \u00e4r drabbat. Det finns r\u00e5d om hur man b\u00f6r bygga om man bygger n\u00e4ra vegetation \u2013 vilken typ av skydd som beh\u00f6vs beror till exempel p\u00e5 typ av vegetation, topografi med mera.<\/p>\n

\"Tobias

Tobias Salomonsson med flaggan f\u00f6r r\u00e4ddningstj\u00e4nsten i Laholm d\u00e4r han varit deltidsbrandman.<\/p><\/div>\n

\u2013 Vi g\u00f6r inte s\u00e5 mycket s\u00e5dant. Det \u00e4r r\u00e4tt specialiserat, s\u00e4ger Tobias Salomonsson.<\/p>\n

Men som brandingenj\u00f6r och tidigare deltidsbrandman \u00e4r han s\u00e5 klart intresserad av hanteringen av br\u00e4nderna. F\u00f6retaget har kontakt med brandk\u00e5ren i sitt arbete och f\u00f6rs\u00f6ker hj\u00e4lpa till om det beh\u00f6vs.<\/p>\n

\u2013 Men jag uttalar mig inte om hur de hanterar skogsbr\u00e4nder eftersom jag inte har tillr\u00e4cklig kunskap om det. Det \u00e4r v\u00e4ldigt sv\u00e5rt att hantera br\u00e4nderna h\u00e4r.<\/p>\n

Las Vegas, sedan Melbourne<\/h2>\n

Tobias Salomonsson utbildade sig till brandingenj\u00f6r i Lund och jobbade p\u00e5 WSP i Malm\u00f6 n\u00e4r han tog sitt f\u00f6rsta utlandsjobb \u2013 p\u00e5 WSP:s d\u00e5 nystartade kontor i Las Vegas.<\/p>\n

Tv\u00e5 \u00e5r senare fick han jobberbjudanden fr\u00e5n Melbourne i Australien och Macau i Kina och valet f\u00f6ll p\u00e5 Melbourne.<\/p>\n

Efter n\u00e5gra \u00e5r som del\u00e4gare i f\u00f6retaget d\u00e4r han jobbade br\u00f6t han sig loss och \u00e5r 2013 startade han Red Fire engineers. I dag har f\u00f6retaget v\u00e4xt och har kontor i Melbourne, Sydney och Brisbane, och verksamhet i Adelaide och Perth. Det \u00e4r 30 brandingenj\u00f6rer och totalt 40 personer i bolaget. 13 av dem \u00e4r svenskar.<\/p>\n

\u2013 Vi anst\u00e4ller g\u00e4rna svenskar. Svensk brandingenj\u00f6rsutbildning \u00e4r bra och svenskarna fungerar bra och kommer snabbt in i jobbet, s\u00e4ger Tobias Salomonsson.<\/p>\n

Sv\u00e5rt att rekrytera i Australien<\/h2>\n

Han konstaterar ocks\u00e5 att niv\u00e5n p\u00e5 de flesta brandingenj\u00f6rsutbildningar i Australien \u00e4r l\u00e5g och eftersom de som g\u00e5r den \u00e4nd\u00e5 f\u00e5r jobb s\u00e5 har inget gjorts \u00e5t utbildningen.<\/p>\n

Men just nu p\u00e5g\u00e5r en satsning p\u00e5 att identifiera minimikraven f\u00f6r en brandingenj\u00f6rsutbildning och Red Fire engineers har varit delaktiga och f\u00e5tt svara p\u00e5 vad de tycker beh\u00f6vs i form av kompetens, utbildning och vilka krav som ska st\u00e4llas.<\/p>\n

\u2013 S\u00e5 f\u00f6rhoppningsvis kommer vi snart se en f\u00f6rb\u00e4ttring \u2013 det \u00e4r \u201cwork in progress\u201d. Problemet \u00e4r identifierat.<\/p>\n

\"M\u00f6te

M\u00f6te med del\u00e4garna i Red Fire engineers: Kevin Tsai, Ulf Johansson, Blair Stratton och Tobias Salomonsson.<\/p><\/div>\n

Men \u00e4n s\u00e5 l\u00e4nge har det h\u00e4r gjort att Red Fire engineers har sv\u00e5rt att rekrytera personer med r\u00e4tt kompetens och den utbildningsniv\u00e5 som \u00f6nskas inom Australien.<\/p>\n

I st\u00e4llet har f\u00f6retaget v\u00e4nt sig utomlands och bland f\u00f6retagets anst\u00e4llda finns, f\u00f6rutom svenskar och australiensare, ocks\u00e5 personer fr\u00e5n 16 andra l\u00e4nder: USA, Malaysia, Indien, Kina, Spanien, Nya Zeeland, Paraguay, Taiwan, Hong Kong, Iran, Irland, Thailand, Sri Lanka, Filipinerna, Costa Rica och Syrien.<\/p>\n

\u2013 Vi har stor m\u00e5ngfald. F\u00f6rutom olika nationaliteter s\u00e5 har vi skillnader i sexuell l\u00e4ggning och religion. Vi l\u00e4r av varandra och det \u00e4r roligt, s\u00e4ger Tobias Salomonsson.<\/p>\n

Inte krav att ha brandingenj\u00f6r<\/h2>\n

I Australien jobbar brandingenj\u00f6rer generellt inom ett smalare omr\u00e5de \u00e4n i Sverige. Ingenj\u00f6rerna jobbar n\u00e4stan uteslutande i byggindustrin och \u00e4r inte alltid med tidigt i projekteringsfasen, utan kommer in senare i byggprocessen som probleml\u00f6sare. Det \u00e4r inte krav p\u00e5 att ha en brandingenj\u00f6r i byggprojekt om man f\u00f6ljer de f\u00f6reskrivna reglerna.<\/p>\n

\u2013 Men reglerna \u00e4r ibland fyrkantiga och passar inte alla, och det \u00e4r d\u00e4r vi kommer in. Vi hj\u00e4lper till att f\u00f6rverkliga dr\u00f6mmar och tar fram id\u00e9er p\u00e5 hur man kan bygga p\u00e5 andra s\u00e4tt med bibeh\u00e5llen brands\u00e4kerhet.<\/p>\n

Det kan handla om att kunna ha tv\u00e5 trappor i st\u00e4llet f\u00f6r tre, att bygga n\u00e4ra tomtgr\u00e4nsen eller att ha l\u00e4ngre g\u00e5ngv\u00e4g fram till byggnaden \u00e4n f\u00f6reskrivet, att tj\u00e4na yta f\u00f6r att f\u00e5 in fler l\u00e4genheter eller lokaler i en byggnad.<\/p>\n

Tobias Salomonsson ber\u00e4ttar att som en f\u00f6ljd av branden i Grenfell Tower i London och br\u00e4nder i br\u00e4nnbara fasader i Melbourne har det gjorts m\u00e5nga utredningar i Australien av vad som beh\u00f6ver f\u00f6rb\u00e4ttras inom byggbranschen. Nu ser han indikationer p\u00e5 att en del f\u00f6r\u00e4ndringar \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g och att brandingenj\u00f6ren f\u00e5r en st\u00f6rre roll i byggprocessen.<\/p>\n

\u2013 Det tycker jag \u00e4r bra men d\u00e5 g\u00e4ller det ocks\u00e5 att det \u00e4r bra brandingenj\u00f6rer. Tyv\u00e4rr \u00e4r inte alla brandingenj\u00f6rer det idag, s\u00e4ger Tobias Salomonsson.<\/p>\n

Karin Thorsell<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I Australien \u00e4r niv\u00e5n p\u00e5 utbildningarna till brandingenj\u00f6r l\u00e5g. Det g\u00f6r svenska brandingenj\u00f6rer eftertraktade, ber\u00e4ttar Tobias Salomonsson som driver f\u00f6retaget Red Fire engineers.\u00a0<\/p>\n","protected":false},"author":12,"featured_media":87697,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"145244,142707,143782","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[21],"tags":[184,33,157],"class_list":["post-87693","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-karriar","tag-brandingenjor","tag-internationellt","tag-jobba-utomlands"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/87693"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/12"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=87693"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/87693\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":138435,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/87693\/revisions\/138435"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/87697"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=87693"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=87693"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=87693"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}