Jobba med motivationen.<\/strong> T\u00e4nk p\u00e5 de tre faktorerna som driver engagemang; sj\u00e4lvstyre, meningsfullhet och kompetens. Prata om motivationen och hur ni kan jobba f\u00f6r att skapa mer mening i arbetet.<\/li>\n<\/ol>\n<\/div>\nChefen styr och kontrollerar<\/h2>\n
I m\u00e5nga verksamheter bygger ledarskapskulturen p\u00e5 gamla teorier om att ledningen sitter p\u00e5 alla svaren och det finns en f\u00f6rhoppning om att resultatet blir b\u00e4ttre, om bara cheferna g\u00f6r en strukturf\u00f6r\u00e4ndring eller en kostnadsbesparing. Detta \u00e4r ett tredje vanligt misstag.<\/p>\n
Chefen ser sig sj\u00e4lv som en schackspelare som styr och kontrollerar medarbetare som pj\u00e4ser i verksamheten och omorganisation \u00e4r det vanligaste svaret p\u00e5 att l\u00f6sa verksamheten utmaningar. Man pratar om att ”implementera f\u00f6r\u00e4ndringar” och att hantera ”f\u00f6r\u00e4ndringsmotst\u00e5nd” och ”besv\u00e4rliga medarbetare”.<\/p>\n
I en framg\u00e5ngsrik verksamhet t\u00e4nker man d\u00e4remot\u00a0 tv\u00e4rtom \u2013 chefen finns till f\u00f6r att underl\u00e4tta arbetet f\u00f6r medarbetarna. Det kanske inte ens finns n\u00e5gra chefer. Man inser att det \u00e4r medarbetarna som sitter inne med mest kunskap om kundernas behov och f\u00f6rv\u00e4ntningar. Ledarskapet handlar om att st\u00f6dja innovation och f\u00f6rb\u00e4ttring genom att ge medarbetarna f\u00f6ruts\u00e4ttningar att g\u00f6ra ett bra jobb.<\/p>\n
\u2013 F\u00f6r mig blev det tydligt n\u00e4r jag b\u00f6rjade unders\u00f6ka vad som utm\u00e4rker framg\u00e5ngsrika verksamheter att det har stor betydelse hur verksamheten leds, ber\u00e4ttar Henrik Eriksson. I framg\u00e5ngsrika verksamheter handlar ledarskapet mindre om att styra och mer om att f\u00e5 andra att v\u00e4xa, att se sina medarbetares behov \u2013 vad beh\u00f6ver du f\u00f6r att fungera bra p\u00e5 arbetsplatsen?<\/p>\n
Medarbetarna bryr sig inte<\/h2>\n
N\u00e4sta misstag handlar om medarbetarnas motivation. Detta h\u00e4nger n\u00e4ra ihop med f\u00f6reg\u00e5ende punkt \u2013 ledarskapet ger inte utrymme f\u00f6r medarbetarna att t\u00e4nka sj\u00e4lva och bidra till beslutsfattande. Med begr\u00e4nsade m\u00f6jligheter att p\u00e5verka sitt arbete faller ocks\u00e5 motivationen liksom ansvarstagandet och engagemanget f\u00f6r verksamheten.<\/p>\n
Det finns tre avg\u00f6rande faktorer som driver motivation. Den f\u00f6rsta \u00e4r graden av sj\u00e4lvstyre \u2013 att sj\u00e4lv kunna p\u00e5verka sitt arbete, hur och n\u00e4r det ska utf\u00f6ras. Den andra \u00e4r att k\u00e4nna meningsfullhet, att arbetet tillf\u00f6r n\u00e5got till gruppen, organisationen eller samh\u00e4llet. Den tredje avg\u00f6rande faktorn \u00e4r kompetens \u2013 att hela tiden str\u00e4va efter m\u00e4sterskap, kompetens och f\u00f6rb\u00e4ttring och f\u00e5 m\u00f6jlighet att l\u00e4ra sig mer och bli b\u00e4ttre p\u00e5 det man g\u00f6r.<\/p>\n
\u2013 Svenska arbetsplatser \u00e4r generellt sett d\u00e5liga p\u00e5 att f\u00e5 till de tre faktorerna. N\u00e4r vi inte till\u00e5ter medarbetare att t\u00e4nka sj\u00e4lva och p\u00e5verka sitt arbete tar vi ocks\u00e5 ifr\u00e5n dem den inre motivationen. Utan engagerade m\u00e4nniskor blir det om\u00f6jligt att n\u00e5 framg\u00e5ng i verksamheten, s\u00e4ger Henrik Eriksson.<\/p>\n
Fastnar i byr\u00e5kratin<\/h2>\n
Det sista omr\u00e5det d\u00e4r m\u00e5nga misslyckas handlar om f\u00f6rm\u00e5gan att f\u00f6rb\u00e4ttra. M\u00e5nga verksamheter l\u00e4gger mycket tid och kraft p\u00e5 att ta fram strategiska planer, utreda och analysera verksamheten, men fastnar i den byr\u00e5kratiska geggan. Medarbetare sitter i workshops, g\u00f6r kartl\u00e4ggningar och dokumenterar, men det leder s\u00e4llan till konkret handling.<\/p>\n
Sveriges b\u00e4sta verksamheter g\u00f6r tv\u00e4rtom, de pr\u00e4glas av en f\u00f6rb\u00e4ttringskultur och f\u00f6rb\u00e4ttringstakten \u00e4r h\u00f6g. De experimenterar och testar olika id\u00e9er, anpassar och f\u00f6r\u00e4ndrar iterativt, i sm\u00e5 steg. Id\u00e9n om att testa och f\u00f6r\u00e4ndra i sm\u00e5 steg \u00e5terfinns i m\u00e5nga olika managementkoncept, som Lean och Agile.<\/p>\n
\u2013 Ju b\u00e4ttre man \u00e4r p\u00e5 strategisk planering, desto s\u00e4mre resultat har man. Jag skulle s\u00e4ga att strategiska planer \u00e4r direkt skadliga. De bygger p\u00e5 id\u00e9n om att det finns en perfekt l\u00f6sning och blir p\u00e5 s\u00e5 vis h\u00e4mmande i verksamheten. Sveriges b\u00e4sta verksamheter g\u00e5r ut i verkligheten och testar sina id\u00e9er f\u00f6rst. Vi beh\u00f6ver mer f\u00f6rb\u00e4ttringskompetens i v\u00e5ra verksamheter, speciellt hos cheferna, s\u00e4ger Henrik Eriksson.<\/p>\n
Anna Nystr\u00f6m<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Vad \u00e4r det som utm\u00e4rker Sveriges b\u00e4sta verksamheter och vad g\u00f6r alla andra f\u00f6r fel? Henrik Eriksson, bitr\u00e4dande professor p\u00e5 Chalmers, har svaret.<\/p>\n","protected":false},"author":16,"featured_media":94230,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"144276,142257,142901","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[222],"tags":[17],"class_list":["post-94218","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-pa-jobbet","tag-chef-ledarskap"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/94218"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/16"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=94218"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/94218\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":136776,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/94218\/revisions\/136776"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/94230"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=94218"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=94218"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=94218"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}