KTH kritiserar Unionens rapport om nedlagda distanskurser

Foto: KTH

Enligt en undersökning av fackförbundet Unionen har Kungliga Tekniska högskolan (KTH) lagt ner flest distanskurser av alla svenska lärosäten. Per Berglund, utbildningsansvarig på KTH, anser dock att Unionens redovisning är missvisande.

En ny rapport från fackförbundet Unionen visar att tekniska högskolor är de lärosäten som har tagit bort flest distanskurser. KTH har procentuellt sett lagt ner flest, från 196 läsåret 2010/2011 till 25 läsåret 2017/2018. Det motsvarar en minskning med 87 procent. Blekinge tekniska högskola (BTH) ligger strax efter med en 77 procentig neddragning av distansutbildningar. Luleå tekniska högskola har en minskning på 39 procent. Enligt Unionen kan utvecklingen innebära att personer som har behov av vidareutbildning vid en kommande lågkonjunktur kommer att falla mellan stolarna.

Per Berglund, utbildningsansvarig på KTH, tycker att undersökningen inte visar all relevant fakta.

Per Berglund, utbildningsansvarig KTH

– Man förklarar inte riktigt vad det är för data man har tagit fram. Det tog ett tag för oss att förstå att det handlar om ansökningsalternativ och de motsvarar inte antal kurser. Trots det diskuterar man antal kurser i rapporten. Ur den aspekten är den missvisande. Dessutom har vi fler utbildningar på distans som inte syns i statistiken, som öppna online-kurser (MOOC) och uppdragsutbildningar för företag.

Enligt Per Berglund finns det även andra anledningar till att rapporten delvis är missvisande. Ett exempel som han tar upp är förberedande kurser som var poänggivande 2010/2011 men idag är förberedande kurser och därför inte längre syns i statistiken.

Han håller dock med om att möjligheter till vidareutbildning, både lokalt och på distans, är väldigt viktigt och att det krävs större satsningar på det området.

– Vi håller på att strukturera oss när det gäller uppdragsutbildning samt fort- och vidareutbildning. Vi räknar med att lärosätena kommer att få ett uppdrag kring det här framöver. Vi måste kunna erbjuda utbildningar både där lärosätena finns idag och på andra platser, men vi har inte anslag för det i dagsläget.

Per Berglund tycker att man behöver se på problemet ur ett större perspektiv.

– Distansutbildning i dagens läge, med den digitala miljön vi lever i, är inte en fråga i sig. Digitaliseringen har medfört att studenterna allt mer kan befinna sig var de vill. Jag tycker begreppet distansutbildning är ålderdomligt och att Unionen har gjort en för snäv definition, men det finns ett skriande behov av det livslånga lärandet.

 

Undersökningen

Unionens undersökning visar att det sammanlagda antalet distanskurser på svenska lärosäten har sjunkit från 9433 kurser läsåret 2010/2011 till 7029 kurser läsåret 2017/2018. Det är en minskning med 2404 kurser, vilket är 25 procent. Undersökningen är utförd av Novus på uppdrag av Unionen och bygger på siffror från Universitets– och högskolerådet (UHR). Lärosäten med färre än 10 fristående distanskurser har inte tagits med i undersökningen.

 

David Boda

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Högskolorna bör erbjuda  praktik på ingenjörsutbildningar”

”Högskolorna bör erbjuda praktik på ingenjörsutbildningar”

Högre studiebidrag för ingenjörsstudenter och möjligheten att kunna göra praktik under utbildningen var två förslag från teknologerna till årets Ingenjörsfullmäktige. En av deras fem motioner fick stöd.
Fler artiklar