I februari antog EU ett avtal om högre krav på CO2-utsläpp från lastbilar. Facken på Scania tycker att målen är både realistiska och nödvändiga och akademikerna sticker dessutom ut hakan. De ser gärna att lagstiftare och politiker höjer ribban för industrin ännu mer.
Den 19 februari beslutade EU att införa ett nytt regelverk för utsläpp av koldioxid från tunga lastbilar. I våras bestämde sig facken på Scania – Akademikerföreningen, Unionen, Ledarna och Metall – för att göra ett gemensamt skriftligt uttalande som visar att man är positiv till de hårdare kraven.
– Oavsett vilket förbund man tillhör är det viktigt att alla anställda ser att facken tror att de ambitiösa klimatmålen är bra för hela företaget på lång sikt, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania.
I Akademikerföreningens medlemsbrev i april publicerades uttalandet om hur facken ser på de tuffare kraven. Där skriver man: ”Att sätta höga klimatmål handlar om att våga tro på framtiden. Tro på att vi som arbetar inom industrin kan hitta lösningarna. Om kraven från politiker och kunder är för låga får det motsatt effekt. ”
Lisa Lorentzon säger att de nya kraven är tuffa men fullt realistiska att nå. Det kommer dessutom bli nödvändigt eftersom bötesbeloppen är höga för de som misslyckas. Hon menar att det kommer att bli en ödesfråga för företagen i branschen.
Hårdare miljökrav på tunga lastbilar
- Enligt beslutet ska koldioxidutsläpp från bussar och lastbilar minska med 15 procent till år 2025 och 30 procent till år 2030, jämfört med 2019 års nivåer.
- Den tunga vägtrafiken står för knappt 5 procent av EU:s totala utsläpp av växthusgaser.
Akademikerföreningen vill till och med att Scania ska sikta högre än kraven.
– Scania är ett premiummärke. Vi ska nå utsläppskraven med god marginal och ha lägre bränsleförbrukning än våra konkurrenter. Det är viktigt för vår konkurrensförmåga och vår möjlighet att investera i forskning och utveckling. Och det tryggar jobben på sikt.
Medlemmarnas reaktioner på fackens gemensamma uttalande har varit enbart positiva.
– Bland våra medlemmar finns det ett stort engagemang för klimatet och en önskan att vara med och bidra till mer hållbara lösningar. Många känner sig stolta att jobba på ett företag som sätter ambitiösare mål än lagstiftningen kräver. Dessutom älskar ju ingenjörer utmaningar säger Lisa Lorentzon.
Så här avslutar facken på Scania sitt uttalande ”Vi litar på att politiker och kunder kommer att fortsätta utmana oss. Vi kommer att leverera.”