Det är dags att lämna arbetsplatsen. Men vad gör du om du inte har trivts och en avtackningsfika med kollegor och chefen mest känns som ett plågsamt skådespel? Begår man ett vett- och etikettsbrott om man väljer att tacka nej till att bli avtackad?
Att bli avtackad när man slutar på ett jobb är viktigt. Det är ett sätt för arbetsgivaren att visa uppskattningen för den tid som varit och en chans för kollegorna att tacka och få ett avslut med den jobbarkompis som nu ska gå vidare.
Men hur gör man om det känns pinsamt krystat att behöva ta emot chefens och kollegans tack över en tårtbit och kaffe? Kanske har tiden på arbetsplatsen inte blivit som du hade tänkt och du vill helst smita ut bakvägen och slippa det som annars skulle kännas som ett spel för galleriet?
– Det är verkligen ett dilemma. Både för den som ska sluta men kanske även för chefen. Det är otroligt viktigt att avslutet sker på ett korrekt och respektfullt sätt för båda parter. Ett dåligt avslut gör den som lämnar till en ännu sämre ambassadör.
Det säger Annmarie Palm, kundbemötandechef på Nacka kommun och expert på vett och etikett i arbetslivet.
Många arbetsgivare missar att ta vara på avsluten med medarbetare som lämnar. Men avslut är viktiga av både mänskliga och organisatoriska skäl, säger Annmarie Palm.
– För arbetsgivaren handlar det om organisationens rykte. Det är viktigt att hålla avtackningar som speglar allas lika värde och att man håller exitsamtal med de som slutar för att fånga upp saker som kan förbättras.
Värna om ditt professionella rykte
På samma sätt kan den som slutar och väljer att gå ut bakvägen utan en ordentlig avtackning få sitt professionella rykte naggat i kanten.
– I dag byter vi jobb oftare vilket innebär att vi träffas igen på andra arbetsplatser och i andra sammanhang. Därför ska man värna om sitt professionella rykte och försöka agera proffsigt när man slutar, även om man inte har trivts med chefen eller kollegorna, säger Annmarie Palm.
Med det sagt så tycker Annmarie Palm att det är okej att tacka nej till att bli avtackad på samma sätt som man har vett- och etikettsrättslig möjlighet att tacka nej till att bli firad på födelsedagen.
– Om du verkligen inte vill ha en avtackningsfika, så ta upp det med chefen. Från chefens sida så tycker jag att hen kan fråga medarbetaren hur den vill bli avtackad. Det är respektfullt. Och även om medarbetaren har avsagt sig att bli avtackad i grupp så bör chefen tacka för tiden som varit, antingen muntligt eller skriftligt.
Stäm av om avtackningsceremonin
Om man är rädd att avtackningen ska bli ett plågsamt skådespel kan man fråga chefen om det är okej att stämma av innan för att förstå hur avtackningen är tänkt att gå till. Chefen kanske rent av uppskattar att medarbetaren är mån om att avslutet blir bra, tror Annmarie Palm.
– Det är bra att hjälpas åt och att visa sig professionell även om man haft meningsskiljaktigheter.
För att det inte ska behöva uppstå frågetecken så råder Annamarie Palm alla arbetsplatser att skapa tydliga rutiner för hur man avtackar kollegor som slutar.
– Grundinställningen bör vara att alla tackas av på samma sätt, en gemensam fika för avdelningen med tårta och kaffe och några lyckönskande ord på vägen räcker utmärkt.
Arbetsgivaren bör sätta rutiner för avslut
På många arbetsplatser väljer arbetskamraterna att skapa egna insamlingar till den som ska sluta. Här kan det uppstå frågor när arbetsplatsen är ganska stor. Ska man ge ett bidrag även om man inte känner eller har jobbat nära personen som slutar?
– Här kan arbetsgivaren hjälpa till att tydliggöra rutinerna och vägleda, till exempel säga att det är okej att inte ge ett bidrag om man inte har arbetat nära den som slutar. Men i den bästa av världar är det arbetsgivaren som står för avtackningen.
Oavsett om det blir avtackning eller inte så tycker Annmarie Palm att både den som slutar och chefen ska tänka på det professionella ryktet och från båda sidor se till att det blir bra.
– Tacka för den tid som varit och önska lycka till framöver. Det går ju att göra även om man tyckt olika om det mesta under tiden man har haft tillsammans.
4 kommentarer
Vilket trams. Har man varit på en arbetsplats som inte fungerar så ska man inte kompromissa med sin integritet och spela teater.
Våga tacka nej. Artigt men bestämt.
Så bra sagt! Helt rätt. Inte ska man förnedra sig själv mer än nödvändigt och fejka något när alla vet hur det ligger till egentligen. Det bästa är att vara saklig och tacka nej vänligt och bestämt men att man uppskattar möjligheten.
Det beror väl på under vilka omständigheter man lämnar arbetsplatsen?
Att bli uppsagd p.g.a. arbetsbrist och sedan avtackad som enda individ på en arbetsplats blir ju bara konstigt.
Känslomässigt håller jag med, men det är inte känslor vi ska bemöta vid en uppsägning. På avtackningsfikat ska du framhålla dina skills och va roligt att jobba här, även om det inte var det. Berätta oxå att detta blir nu en början på nåt nytt. Skryt och håll fram, som åt katta. Du ska inte jobba åt en arbetsgivare som inte uppskattar dig och dina skills.