Så här server du cykeln inför våren – 6 tips från en ingenjör
Högtryckstvätten gör mer skada än nytta. Med oljan är det tvärtom. Jan-Eric Rönnlund, ingenjören som nu fokuserar på cyklar, vet hur du gör hojen körklar och säker inför våren.
När tillfället kom att ta över en serviceverkstad och reservdelsbutik för cyklar var Jan-Eric Rönnlund 54 år och konsult på Sweco i Umeå. Där jobbade han med infrastruktur- och järnvägsfrågor och trivdes bra, precis som tidigare på Lantmäteriet och Botniabanan AB.
– Men jag kände att jag ville hinna prova något annat.
Barnen hade flyttat hemifrån, så tajmingen var perfekt. Nu fick passionen för cyklar styra. Han hade tränat och tävlat i cykelsport i olika former och alltid gillat att skruva i tvåhjulingar. Men aldrig drivit företag.
– Här skulle jag sköta allting själv. På Sweco var vi 16 000 anställda, så det var ju en stor kontrast. Och spännande att se om jag skulle klara det.
Jan-Eric Rönnlund
Ålder: 62 år.
Tidigare: Mätningsingenjör, konsult på Sweco, även jobbat på Lantmäteriet och Botniabanan AB.
Gör nu: Driver Umeå cykelsport.
Cykelmeriter: SM-guld i lagtempo, veteranklassen, i Ystad 2013. Har även silver- och bronsmedaljer från sin tävlingskarriär.
Starten blev intensiv, med långa dagar och lägre lön, men med åren har omsättningen fördubblats och lönen ”hunnit ikapp”. Kundkontakten och den tekniska utmaningen tycker han är det roligaste i jobbet.
I verkstaden hanterar han ena dagen en rostig stålhäst från 1930-talet, andra dagen en toppmodern racer i 100 000-kronorsklassen, med hydrauliska bromsar och elektroniska växlar som styrs via blue tooth eller kabel i ramen. En service innebär felsökning och uppdatering av programvaror via dator, ansluten till en kopplingsbox i ramen.
– Fast det är max 10–20 procent av cyklarna som är så avancerade. Merparten av det som kommer in är standardcyklar, säger Jan-Eric Rönnlund.
”Superviktigt att kolla hjulbultarna”
Jan-Eric Rönnlunds tips på en snabbservice inför våren tar sikte på trafiksäkerheten.
– Kolla bromsar och belysning, hjulbultar och däck. Det är det viktigaste.
Slitna bromsbelägg ska bytas. Vajrar som går trögt kan behöva en dusch med teflonoljespray. På cyklar med fotbroms ska kedjan vara sträckt – om den hoppar av i nedförsbacken sitter man utan broms.
Fram- och baklyse, reflexer och ringklocka ska finnas och funka. Lagkraven markerar hur centrala de är för säkerheten. Men se också till att hjulen sitter ordentligt.
– Det är superviktigt att kolla hjulbultarna. Och bromsarmen på cyklar med fotbroms. Den ska sitta fastskruvad vid ett stag nära bakhjulet.
Däcken måste pumpas och kollas. Dåligt pumpade däck ökar risken för punktering. Däck som är blankslitna eller har sprickor byts ut.
Kedjan torkas av med en trasa och oljas in, varefter överflödet torkas bort. Det finns specialoljor för cykelkedjor, men Jan-Eric Rönnlund tycker att det mesta funkar bra.
– Nästan all olja är bättre än ingen olja.
Något som absolut ska undvikas är att tvätta cykeln med högtryckstvätt.
– Den trycker in vatten i alla lager. Då får du bekymmer, allt kommer att rosta.
Cykeln mår bäst av en hink varmvatten med diskmedel eller bilschampo och rengöring med svamp. Skölj försiktigt av efteråt.
– Tvätten är bra för funktion, lack och allt annat.
För den som cyklat hela vintern är underhållet extra viktig. Där det saltas på vägarna ökar rostangreppen. Vinterns alla mil innebär också mer allmänt slitage.
– Då är det ännu viktigare att tvätta, serva och smörja cykeln.
Att antalet kunder i verkstaden har fördubblats sedan Jan-Eric Rönnlund tog över tror han beror på att allt fler inser cykelns fördelar. I klasserna ekonomi, klimat, miljö och hälsa vinner tvåhjulingen lätt mot bilen.
– Sen är det väldigt smidigt att cykla i många städer. Det går oftast snabbare att ta sig fram än med bil, och man slipper krånglet med parkeringsplats. Det känns som en trend att allt fler unga skjutsar barnen till förskolan med lådcykel.
6 tips för snabb vårservice av din cykel
• Kolla bromsbelägg. Smörj kärvande vajrar med teflonoljespray.
• Sträck och smörj kedjan. Dra åt hjulbultar.
• Cykel med fotbroms: se till att bromsarmen sitter ordentligt.
• Kolla lyse fram och bak, att reflexer finns och att ringklockan funkar.
• Pumpa och kolla däcken. Byt om de är slitna eller har sprickor.
• Tvätta med en hink vatten och svamp. Aldrig med högtryckstvätt.