Många företagsledningar misslyckas med att använda den digitala teknikutvecklingen för att utveckla sina företag. Det visar en studie från MIT Sloan School of Management Review och Cap Gemini Consulting.
Många företagsledningar misslyckas med att använda den digitala teknikutvecklingen för att utveckla sina företag. Det visar en studie från MIT Sloan School of Management Review och Cap Gemini Consulting.
Studien baseras på intervjuer med drygt 1500 personer i ledande positioner på olika industriföretag och ville ta reda på hur de använder eller inte använder ny digital teknik för att utveckla och förändra sina företag.
Över 66 procent av de tillfrågade företagen placerade sig i klassen nybörjare när det gäller användningen av digital teknik. De använde e-post och internet men inte sociala medier, analysverktyg eller annat eftersom ledningen var skeptisk till dem och inte kände att det var angeläget att använda dem.
Bara 15 procent av företagen placerade sig i toppgruppen där företagen leddes av en stark vision om att digital teknik är ett effektivt sätt att förbättra företagets verksamhet. De investerade i digitala verktyg och fick också ett bra resultat av det.
Studien visar att vd:s roll för att företaget verkligen ska testa och ta till sig digital teknik är oerhört viktig. I företag där vd har en uttalad strategi för den digitala utvecklingen av verksamheten är 95 procent av de anställda medvetna om och inställda på att arbeta med digital teknik. Tyvärr var det bara 36 procent av de tillfrågade vd:arna som hade en uttalad strategi.
Jenny Grensman