Sjukfrånvaron är en växande utgift både för arbetsgivare och för samhället och stress ligger bakom allt fler sjukskrivningar. Trots detta saknar sex av tio arbetsplatser, som har inspekterats av Arbetsmiljöverket, ett bra förebyggande arbetsmiljöarbete mot stress.
Sjukfrånvaron är en växande utgift både för arbetsgivare och för samhället och stress ligger bakom allt fler sjukskrivningar. Trots detta saknar sex av tio arbetsplatser, som har inspekterats av Arbetsmiljöverket, ett bra förebyggande arbetsmiljöarbete mot stress.
Tidigare i höstas gick startskottet för Arbetsmiljöverkets stora satsning mot stress i arbetslivet ”Friska arbetsplatser förebygger stress”. Omkring 1 700 arbetsplatser har under några veckor i oktober fått besök av en inspektör som har kontrollerat att arbetsgivarna följer lagen och tar stressproblemen på allvar.
Sammanställningen av inspektionerna visade att sex av tio arbetsplatser saknar rutiner och åtgärder för att förebygga stress.
– Det är oroväckande men inte alls oväntat. Undersökningar som har gjorts i Europa visar att ungefär hälften av de anställda upplever att det är stressigt på jobbet, säger Britt-Marie Henriksson, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Exempel på brister som Arbetsmiljöverket har hittat och påtalad vid höstens inspektioner är bland annat regelbundna medarbetarsamtal, medarbetarenkäter och psykosociala skyddsronder för att dokumentera stress på arbetsplatsen
– Lagen kräver att arbetsgivarna har ett förebyggande arbetsmiljöarbete. Det måste finans rutiner för hur man regelbundet undersöker vilka arbetsförhållanden som leder till stress, säger Britt-Marie Henriksson, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Problem med stress ska enligt lagen, precis som andra arbetsmiljöproblem, åtgärdas och sedan följas upp.
– Den stora EU-undersökningen visar att arbetsgivarna upplever att det är svårare att arbeta med stress än andra arbetsmiljöproblem och det är våra erfarenheter från Sverige också, säger Britt-Marie Henriksson.
Hon påpekar att det är viktigt att komma ihåg att arbetsrelaterad stress handlar om brister i organisationen, inte om fel hos enskilda personer. Cheferna måste ha den kunskap som krävs för att kunna förebygga ohälsa.
– Jag tror också att det saknas kunskap och förståelse för vad stressrelaterade sjukskrivningar kostar, i enskilt lidande, för samhället och krasst ekonomiskt för det enskilda företaget, säger Britt-Marie Henriksson.
Enligt Försäkringskassans prognos kommer sjukskrivningarna i år öka med 2,8 miljarder kronor, till 26 miljarder, jämfört med förra året. Stress och psykisk ohälsa står för den mesta ökningen. 2013 handlade 35 procent av de anmälda arbetsskadorna från kvinnor om stressrelaterade besvär.
Vad sjukskrivningar kostar företagen är svårare att beräkna. En vanlig schablon är att sjukskriven anställd kostar 10 procent av sin månadslön per dag
Stressiga arbetsplatser kan också få anställda att byta jobb. Författarna Ulf Johansson och Anders Johrén tar i sin bok Personalekonomi i dag upp några konkreta exempel. När tio civilingenjörer slutar vid ett företag förlorar företaget nio miljoner kronor. Arbetsgivaren sparar 4,5 miljoner kronor genom att halvera personalomsättningen.
Karin Virgin
2 kommentarer
Där jag jobbar anser man att det finns ett stressförebyggande arbete. Ändå blir allt fler sjukskrivna längre eller kortare perioder. Det förebyggande arbetet består nämligen av att fånga upp stressade medarbetare genom enkäter från företagshälsovården. Den som är stressad erbjuds samtal med företagshälsovården efter godkännande av chef. I en starkt prestationsinriktad organisation upplever många att det är svårt att ta upp stressrelaterade problem med sin chef. Man analyserar inte hur organisationen bör förändras utan lägger all ”skuld” på individen. Även i delar av organisationen där företagsledningen erkänt att arbetsbelastningen är ohälsosam görs alldeles för lite.
Som fackligt förtroendevald känner man sig uppgiven….
Jag håller med. Det jag vill lyfta fram är att lagstiftningen inte hänger med nu i hur man kan agera som skyddsombud mot stressrelaterade faror. Lagstiftningen syftar från början på att man som skyddsombud kan stoppa vid omedelbar fara för liv och hälsa, t ex, farliga maskiner, risk för fall eller ohälsosamma lokaler (mögel). Men hur har man stödet att flytta på en arbertstagare som under sin rehabtid inte klarar att sitta i storrum? ARbetsmiljöverket behöver skriva lite guidelines här som stöd till lagstiftningen + att utbildningen av skyddsombud behöver vinklas åt hur man kan agera och begära krav på åtgärder vid sjukskrivningn pga stress.