Ingenjörsfullmäktige har röstat ja till en höjning av medlemsavgiften till 240 kronor i månaden för en fullbetalande medlem.
Ett skäl som inför Ingenjörsfullmäktige gavs till förslaget att höja medlemsavgiften är att Sveriges Ingenjörer behöver konkurrera och fortsätta utveckla sin verksamhet. Men när förslaget var uppe för diskussion i Ingenjörsfullmäktige på tisdagseftermiddagen ifrågasatte några ledamöter detta.
Nya medlemsavgifter 2018
Från och med nästa år betalar en fullbetalande medlem 240 kronor i månaden för medlemskap i Sveriges Ingenjörer, en höjning med 10 kronor i månaden. Den som betalar reducerad avgift, är utlandsmedlem eller doktorand kommer att betala 120 kronor i månaden. Pensionärer kommer att betala 38 kronor i månaden.
Teknologer och medlemmar första året efter examen kommer att slippa en avgiftshöjning. Ordinarie medlemmar som är äldre än 65 år, kommer att betala 208 kronor i månaden i medlemsavgift.
Elin Petersson från Volvo Cars och representant för gruppen ”Mer pang för pengarna” tyckte att det var otydligt varför en höjning av medlemsavgiften är enda sättet att klara förbundets kommande satsningar. Hon yrkade på att medlemsavgiften skulle ligga kvar på samma nivå nästa år som i dag, 230 kronor i månaden för en fullbetalande medlem, och att i stället skjuta till särskilda anslag om det behövs.
Även fullmäktigeledamot Harun Redzic, Volvo Cars, tyckte att förslaget om en högre medlemsavgift behövde ses över då förbundet har en god ekonomi och Akademikernas a-kassa höjs nästa år.
– Jag tycker att det vore väldigt klokt att även titta på andra lösningar, sade han.
Men enligt Marcus Suurküla, som sitter i förbundsstyrelsen, fanns det flera viktiga skäl att höja medlemsavgiften. Bland annat för att finansiera en förstärkning på ombudsmannasidan, förstärka stödet till förbundets distrikt och förnya förbundets sajt.
Enligt Ulf Bengtsson, Sony Mobile, ger en höjning av medlemsavgiften förbundet muskler att göra investeringar. Det som kommer vara avgörande för huruvida man vill vara medlem i Sveriges Ingenjörer är inte om avgiften är 230 eller 240 kronor i månaden, menade han, utan att medlemmarna vet vad de får för pengarna.
Karin Nordin från Volvo Cars undrade vilken riskanalys som har gjorts av förslaget. Ett tapp på 5 000 medlemmar skulle eliminera de extra intäkter som höjningen av medlemsavgiften beräknas ge, sade hon.
Om medlemsavgiften inte höjs måste något i förbundsverksamheten tas bort, sade Per Beremark från Sveriges Ingenjörer Syd. Björn Nyström från Ingenjörer för ett hållbart samhälle tyckte att förslaget om höjd medlemsavgift var väl avvägt och såg ingen annan möjlighet än just detta för att klara budgeten för 2018.
Efter votering beslutade Ingenjörsfullmäktige att anta förslaget att höja medlemsavgiften.
Ania Obminska
6 kommentarer
Mycket fattig argumentation för en höjning av avgiften. Kunna konkurrera? Vad sägs om att i så fall skaffa sig en konkurrenskraftig fördel genom att ex sänka avgiften? Det skulle säkert kunna locka nya medlemmar och särskilja SI från övriga fack. Nu är det tydligt att man bara följer fack-kartellen.
Detta är tyvärr problemet med alla former av kooperativ etc, de som är satta att förvalta dem börjar efter ett tag tro att de som förvaltare är självändamålet, inte medlemmarnas ursprungliga intentioner. Precis samma problem i kommuner etc. Förvaltningen växer tills den blir själva syftet.
Jag kommer gå ur Sveriges Ingenjörer inom den närmsta tiden. Tack för inget!
Mycket dåligt beslut. Liksom Fredrik nämnt så är det extremt oklart vilka ”investeringar” som ska ge mig någon utökad medlemsnytta. Dags att fundera på varför jag egentligen är medlem…
Ulf anförde: ”Det som kommer vara avgörande för huruvida man vill vara medlem i Sveriges Ingenjörer är inte om avgiften är 230 eller 240 kronor i månaden, menade han, utan att medlemmarna vet vad de får för pengarna.”
… ja precis. Jag tror att rätt många medlemmar tänker som jag, ”det är bra att vara med på grund av inkomstförsäkringen”. Övriga aktiviteter luktar att man gör saker för sin egen skull utan att tänka tillräckligt på om medlemmarna uppskattar det eller inte.
Ja, va faan får man för pengarna (aktuell fråga idag) … nu ingen papperstidning längre i brevlådan utan blir hänvisad till nätet, vad sparar dom på det? Det kanske skulle täcka dom tio spänn i avgiftshöjning.
I och för sig är inte alla reportage så relevanta för ingenjörer, som i reportaget TEMA arbetsliv där man skall ge exempel på ett jobb som blivit enklare pga ”digitalisering” där kommer man inte på något bättre förslag än personaladministratör … och det i tidningen Sveriges Ingenjörer!
Efter 20 år som medlem har tanken på att gå ur SI börjat dyka upp med viss regelbundenhet. Det är oklart för mig vad som menas med att vara ”konkurrenskraftig” i texten ovan. I förhållande till vad? Normalt bedömer man ju inte en verksamhet efter volymen utan efter nyttan den skapar. Vilken konkret nytta är det man är ute efter att förbättra?
En huvudfråga för de flesta medlemmar lär vara anställningsvillkor och att få hjälp t.ex vid konflikter med arbetsgivaren och neddragningar. Men i kommentarsfältet till den förra artikeln om avgiftshöjningen var det medlemmar som vädrade tvivel om vilken nytta vårt förbund faktiskt bidrar med, och när det gäller anställningsvillkor konstaterades t.ex i Ingenjören tidigare i år att ingenjörernas löneutveckling släpat efter ända sedan sekelskiftet. Om någon avgiftshöjning skulle vara motiverad vore det i mina ögon i så fall mot en tydlig inriktning att resurserna ska användas till att få ett slut på detta släpande. Men det är inte vad jag ser att fullmäktige säger här, och därför fortsätter mitt tvivel på nyttan att vara medlem att växa…
Lämnade Civilingenjörsförbundet (Sveriges Ingenjörer) för 10 år sedan efter att jag konstaterat att facket satt i företagsledningens knä i alla situationer, facket har spelat ut sin roll i detta land, allt är bara ett spel för gallerierna! Och löner är ju individuella, egen förhandling om lön så konkurrenskraftig är nonsens!
Nej, dom behöver mer pengar till kostsamma studieresor, middagar och annan intern verksamhet.
Kan inte mer än hålla med om de du säger.