Företag som uppmuntrar och belönar anställda som är kreativa och tar fram innovationer är mer lönsamma. Sex av tio företag som var först på världsmarknaden med en produktinnovation under förra året belönar sina anställdas uppfinningar visar en rapport från Sveriges Ingenjörer.
Sambandet mellan innovation och lönsamhet är känt men den senaste innovations- och konjunkturrapporten från Sveriges Ingenjörer visar också att det finns samband mellan lönsamhet, tillgång till kompetens och ersättningssystem som uppmuntrar innovationer.
Sveriges Ingenjörer frågar två gånger om årets sina fackliga representanter på 670 företag (svarsfrekvens drygt 60 procent) om konjunkturläget och om hur de bedömer förutsättningarna för utveckling, innovation och kompetensförsörjning.
I årets första rapport som presenterades den 20 april svarade 91 procent att utvecklingen är god eller mycket god. Bland stål- och metallföretagen och i energibranschen svarade samtliga att den ekonomiska utvecklingen är god eller mycket god.
Ett problem är tillgången till kompetens inom vissa områden. Endast 63 procent av företagen uppger att de har tillgång till den tekniska kompetens som de behöver för att ta fram nya innovationer. På sikt riskerar de här företagen att förlora sin konkurrenskraft och på sikt kan det leda till sämre lönsamhet.
Fordonsindustrin är en bransch som just nu går extremt bra. De tre jättarna Volvo cars, Volvo group och Scania omsatte förra året tillsammans omkring 600 miljarder kronor.
–Deras framgångar betyder jättemycket för svensk ekonomi men det finns också negativa effekter av det höga trycket. När arbetsbelastningen är hög saknas tid för kompetensutveckling och det finns också risker för att man tummar på kvaliteten. Det är allvarligt eftersom man på sikt riskerar att få kunder som inte är nöjda, säger Staffan Bjurulf, näringslivsexpert på Sveriges Ingenjörer.
Han påpekar att det är viktigt att företagen har en långsiktig plan för den kompetensutveckling som krävs för att kunna växa.
Rapporten visar också att företag som har ersättningssystem som uppmuntrar de anställda att ta fram innovationer får fram fler världsledande produkter och tjänster. Sex av tio företag som var först på världsmarknaden med en produktinnovation under förra året belönar sina anställdas uppfinningar. Motsvarande för företag som inte hade ersättningssystem men ändå var först i världen var 38 procent.
Scania är ett av de industriföretag som har insett vinsterna med att belöna medarbetare som tar fram viktiga tekniska innovationer och företaget gör också stora satsningar på att öka antalet patentansökningar.
Patentansökningarna på Scania har mer än tiodubblats sedan 1990-talet och an-delen mjukvarurelaterade patent har gått från knappt tio procent till drygt 75 procent. Ingenjörerna inom forskning och utveckling på Scania har blivit fler men de har också blivit mer innovativa. I början av 1990-talet levererade ingenjörerna på företaget ungefär tre patent per 100 ingenjörer. Nu handlar det om åtta patent per 100 ingenjörer.
Scanias patentchef Stina Sjögren Paulsson ser framför allt två faktorer bakom ökningen: upplysning och uppmuntran.
–I början av 90-talet satt patentavdelningen på Scania och väntade på att ingenjörerna skulle komma till dem. Väldigt många kände inte ens till att det fanns en patentavdelning på företaget. Sedan dess har vi blivit mer proaktiva. Vi har satt upp anslag i lokalerna och en gång i veckan flyttar vi till ingenjörerna så att de får möjligheter att bolla idéer och ställa frågor. Dessutom har vi infört en obligatorisk patentkurs för alla nyanställda utvecklingsingenjörer. Det skapade verkligen en boost, säger Stina Sjögren Paulsson.
Vissa fredagseftermiddagar ordnas något som kallas spånskiva. Där samlas ingenjörer och spånar kring ett gemensamt problem. Det har genererat många idéer och mycket kreativitet. Men för att det ska bli mer uthålligt behövs något mer.
–Uppmuntran är också jätteviktigt och det gör vi på flera sätt. Dels genom upp-finnarersättning enligt uppfinnaravtalet vilket ger en ekonomisk belöning till viktiga innovationer, dels genom att synliggöra uppfinnare och uppfinningar så mycket vi kan, internt genom vår interntidning och vårt intranät och externt i media i Sverige och utomlands, säger Stina Sjögren Paulsson.
Företaget arrangerar också ett uppskattat event, Scanias uppfinnarparty. Där uppmärksammas de anställda som har fått godkända patent under året och de som har tagit fram patent som är extra värdefulla premieras med en extra summa pengar.
Ett pilotprojekt som Scania testar just nu är Scania Innovation Factory där anställda får sälja in sina idéer hos en jury, gärna inom områden där Scania inte är verksamma i dag. De som lyckas få igenom sin idé tar en paus från sitt jobb och får ägna sig på heltid åt att utveckla idén under sex månader.
–På det här viset har vi skapat en positiv spiral av innovationer och kreativitet och det har också bidragit till fler patent. Det har lett till att vi ofta ligger i framkant i teknikutvecklingen. Ibland är vi också först i världen, säger Stina Sjögren Paulsson.