Det första spadtaget har precis tagits för bygget av Northvolts batterifabrik i Skellefteå, men rekryteringsarbetet för de som ska arbeta där är redan i full gång. Förutom maskinoperatörer söker de batteriexperter och ingenjörer inom en mängd olika områden.
Just nu pågår arbetet med markberedning på platsen där den planerade batterifabriken ska byggas i Skellefteå. Men även om det är minst två år kvar innan de första medarbetarna börjar sitt skift pågår redan rekryteringsarbetet för fullt. Fram till år 2025 räknar man med att behöva anställa omkring 2 500 personer
Emad Zand, HR-chef på Northvolt, berättar att förberedelsearbetet inför rekryteringen är viktigt. Just nu är de inne i analys- och planeringsfasen där de på detaljnivå försöker skapa sig en bild av de kommande behoven.
– Det är en stor anläggning och det är därför viktigt att vi har en bra rekryteringsplan så att vi har rätt människor på plats vid rätt tidpunkt.
Förutom maskinoperatörer kommer de att behöva en mängd olika typer av ingenjörer, allt från metall-, fysik-, kemi- och elektroingenjörer till process-, kvalitets- och miljöingenjörer. Tillgången på kompetens är en nyckelfråga och Northvolt arbetar därför på bred front, både lokalt, nationellt och globalt.
Under året har de börjat rekrytera specialistkompetens som just nu jobbar centralt i företaget. Några av dessa personer kan bli aktuella för att leda arbetet när Skellefteåfabriken drar igång.
– Kärnkompetensen är oftast svårast att hitta. När det gäller batterikunskap så är Japan och Korea bäst, men vi har även rekryterat batteriexperter från Storbritannien, Tyskland och USA. När det gäller process- och industrikompetens så har vi bra tillgång till det här i Sverige.
Northvolts batterifabrik i Västerås fungerar som en förebild i mindre skala för Skellefteåfabriken och ger viktiga erfarenheter som blir till nytta när den större anläggningen i Skellefteå drar igång. Emad Zand förklarar att Northvolt hoppas att satsningen ska bli ett första steg i att bygga upp batteribranschen i Sverige, där de kan bli en del i ett ekosystem av utbildning, produktion och arbetstillfällen.
– Vi hoppas att vår satsning kan få upp intresset för svensk industri generellt, men även för batteribranschen som vi tror blir väldigt viktig för Sverige i framtiden.
1 kommentar
Med Sveriges långa och gedigna erfarenhet inom ubåtsteknologin borde väl batterikompetens vara lättåtkomligt? Ubåtar drivs med elmotorer via batterier som laddas med dieselmotorer eller från laddstationer.
Ulf Bergqvist