Hur lång är karenstiden, vad ska jag göra när jag blir arbetslös och vad händer om jag väljer att säga upp mig själv? Att bli utan jobb, oavsett om det är ett eget beslut eller arbetsgivarens, väcker ofta många praktiska frågor. Friedrich Heger, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, har svaren.
Jag har blivit uppsagd från jobbet, vad gör jag nu?
– En uppsägning eller ett avsked ska inte komma som en blixt från klar himmel. Innan en arbetsgivare kan säga upp eller avskeda en anställd så har arbetsgivaren på olika sätt förhandlingsplikt med ditt fackförbund. Har du blivit uppsagd eller avskedad som en blixt från klar himmel så ska du omedelbart ta kontakt med oss så att vi kan ta upp förhandling med din arbetsgivare.
– Rent juridiskt ska du arbeta under hela din uppsägningstid, men du kan alltid resonera med din arbetsgivare om du måste arbeta under hela uppsägningstiden. Börja också förbereda dig för framtiden. Detta är ofta ett bra tillfälle att fundera över vad man egentligen vill. Är det dags att byta bransch och prova på något helt nytt? Via Sveriges Ingenjörer kan du få hjälp med exempelvis CV-granskning och tips för din Linkedin-sida. Om företaget har kollektivavtal och om du har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist så kan även Trygghetsrådet vara ett bra stöd på din nya resa.
Jag funderar på att säga upp mig själv, vad behöver jag tänka på då?
– Det beror lite på anledningen. Om det är för att du fått nytt jobb så är det bara att gratulera. Men säg inte upp dig förrän du signerat ditt nya anställningsavtal. Innan du skriver på något är det också viktigt att du tar reda på hur lång uppsägningstid du har så att starten på det nya jobbet synkar med din uppsägningstid. Hur lång uppsägningstiden är varierar beroende på kollektivavtal, så kolla upp det först genom att höra av dig till Sveriges Ingenjörers rådgivning.
– Ta även reda på om det finns sekretess och konkurrensklausuler i ditt anställningsavtal. Om du är osäker så kan du ta hjälp av Sveriges Ingenjörers rådgivning för att förstå avtalet, men prata även med din arbetsgivare och berätta att du fått nytt jobb och planerar att säga upp dig så att ni är överens innan du lämnar in din uppsägning.
Jag vill säga upp mig, men har inget annat jobb att gå till. Hur gör jag?
– Detta är en fråga vi tyvärr ofta får. Men att säga upp sig själv utan att ha något annat att gå till är en väldigt hård exitstrategi som får stor inverkan på din egen ekonomiska trygghet eftersom du får en längre karenstid från A-kassan och troligtvis även förlorar din rätt till din inkomstförsäkring.
– Att en medarbetare väljer att säga upp sig utan att ha ett annat jobb beror oftast på att det finns ett missnöje på arbetsplatsen, att det är något som inte fungerar som det ska. Många medlemmar har en hög arbetsbelastning med stress och höga krav och ser ibland egen uppsägning som den bästa utvägen. Men det är inte rimligt att det är du som ska betala för det. Innan du fattar det beslutet tycker jag att du först ska prata med ditt arbetsplatsombud, din närmaste chef eller vår rådgivning. Går du i sådana tankar, prata med någon först. Kanske finns det andra lösningar.
Min arbetsgivare vill att jag skriver på ett uppsägningsavtal där jag säger upp mig själv. Får han göra det och vad tycker du att jag ska göra?
– Arbetsgivaren får alltid lägga fram ett utkast på en enskild överenskommelse om avslut av anställning. Men det betyder inte nödvändigtvis att du ska acceptera erbjudandet. Säger du upp dig själv, även i form av ett uppsägningsavtal, så kommer du troligtvis ha en tre månaders karenstid från A-kassan. Dessutom kommer du troligtvis inte heller vara berättigad till förbundets inkomstförsäkring. Jag tycker att du omgående ska höra av dig till fackliga företrädare på din arbetsplats eller, om sådana inte finns, till Sveriges Ingenjörer för hjälp och stöd i diskussionen med arbetsgivaren.
Vad gör jag rent praktiskt när jag jobbat min sista dag?
– Det är tre viktiga saker att ha koll på när du blir uppsagd; Arbetsförmedlingen, A-kassan och inkomstförsäkringen. Första vardagen efter avslutad anställning ska du uppsöka Arbetsförmedlingen för att skriva in dig som arbetssökande. Det gör du exakt på den första vardagen du är utan jobb, inte före och inte senare eftersom din ersättning räknas från den dagen du anmäler dig som arbetssökande. Ofta kan man göra det online via Arbetsförmedlingens webbsajt, men kolla gärna upp det innan så att du vet vad som gäller för just dig. Därefter ska du även ansöka om ersättning från A-kassan och från din inkomstförsäkring.
Fråga facket
Under temat ”Fråga facket” tar vi upp utvalda frågor som medlemmar ställer till Sveriges Ingenjörers rådgivning.
Har du en fråga? Här finns kontaktuppgifter till rådgivningen.
Här hittar du alla frågor vi skrivit om hittills.
– Var lite proaktiv och ta reda på vad som gäller för dig så fort du fått besked om uppsägning, kanske redan innan dess. Se till att du är med i A-kassan och har en inkomstförsäkring genom ditt fackförbund från första anställningsdagen.
Vilken ersättning får jag och hur lång är karenstiden?
– Enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring börjar ersättningen från A-kassan att betalas ut efter sex karensdagar (arbetsdagar) och gäller vanligtvis i max 300 dagar om du blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Därför är det viktigt att du inte missar att anmäla dig som arbetssökande på rätt dag. Vilken ersättning du får varierar lite beroende på hur länge du varit med i A-kassan och vilken lön du har. Men det finns ett tak som innebär max 20 020 kronor per månad, före skatt. Som medlem i Sveriges Ingenjörer kan man dock vara berättigad till inkomstförsäkring som täcker upp till cirka 80 procent av lönen.
– Om du säger upp dig själv eller blir uppsagd på grund av personliga skäl eller avskedad gäller vanligtvis en karenstid på cirka tre månader. I dessa fall är det inte heller säkert att du har rätt till inkomstförsäkring.
Anna Nyström