Den här veckan har tre av landets största industriföretag korttidspermitterat merparten av sina anställda. Nära 8 000 medlemmar i Sveriges Ingenjörer berörs. Förtroendevalda ingenjörer på Volvo Cars, AB Volvo och Scania berättar om villkoren och varför de skiljer sig åt mellan företagen.
Volvo Cars stoppar produktionen vid fabrikerna i Sverige torsdag den 26 mars. De kommer att hållas stängda under tio arbetsdagar. För de omkring 3 000 medlemmarna i Sveriges Ingenjörer innebär korttidspermitteringen att man går ner i arbetstid till 60 procent och får ut 94 procent av sin lön. Merparten arbetar hemifrån men inte alla.
– Hur permitteringen går till rent praktiskt varierar beroende på vad man arbetar med, säger Anna Margitin, ordförande för Akademikerföreningen på Volvo Cars.
För en del kommer det innebära två lediga dagar i veckan, för andra krävs det arbete varje dag men kortare arbetsdagar. En del kommer inte att påverkas alls utan fortsätter att arbeta heltid som vanligt.
– Det är viktigt är att företaget inte tappar konkurrenskraft och fackförbunden har fört en dialog med ledningen om vilka som är de strategiska områdena. Där måste vi ha ett långsiktigt perspektiv och inte dra ner arbetet, säger Anna Margitin.
Mer om korttidsavtal
Hur många konsulter som företaget säger upp är inte klart men Anna Margitin vill helst undvika att alla konsulter försvinner.
– Konsulterna är både vår flexibla lunga men också en plantskola. Säger vi upp alla konsulter riskerar vi kompetensbrist längre fram.
Hon tycker att regeringens villkor för korttidspermittering är extremt generösa, bättre än hon hade vågat hoppas på. Som fackordförande är hon undantagen från permitteringen nu men det beslutet kan ändras.
Till Akademikerföreningens frågelåda och telefon kommer en hel del frågor från medlemmarna. En del upplever att det är svårt att arbeta hemifrån, andra har beordrats av sin chef att vara på arbetsplatsen och är rädda för att åka till jobbet. En del frågar om de får ta hem sin stora skärm till datorn.
– På den sista frågan är tyvärr svaret nej. Skärmarna är inte personliga och får inte lämna arbetsplatsen, säger Anna Margitin.
AB Volvo stänger i sex veckor
De omkring 20 000 medarbetarna på AB Volvo fick fredagen den 20 mars beskedet att inte komma till arbetet på måndagen. Fabrikerna har stängt men även tjänstemännen har korttidspermitterats på heltid i sex veckor. Bland dem är omkring 2 200 medlemmar i Sveriges Ingenjörer, Den 4 maj återgår alla till arbetet med ordinarie arbetstid. Den här modellen innebär att de anställda över en tioveckorsperiod arbetar 40 procent och får 92,5 procent av lönen.
– Några nyckelfunktioner är undantagna men det handlar om ett fåtal personer, säger Peter Månsson, koncernförhandlare för Akademikerna Volvo.
Instruktionerna till alla permitterade har varit extremt tydliga.
– Det är inte tillåtet att läsa eller besvara mejl och alla har lagt in en out-of-office-reply, säger Therese Koggdal, även hon koncernförhandlare för Akademikerna Volvo.
Eftersom beslutet togs rekordsnabbt och medarbetarna fick informationen under sin sista arbetsdag hann Akademikerföreningen inte heller få särskilt många frågor.
– Vi hann få in ett tiotal frågor i Akademikerföreningens frågelåda i fredags men sedan dess har det varit tyst, säger Peter Månsson.
De fackligt förtroendevalda är också själva permitterade men den första veckan har några varit i tjänst för att förhandla med arbetsgivaren om de sista detaljerna i avtalen.
– Tyvärr hann vi inte informera medlemmarna som vi hade önskat eftersom allt gick så snabbt. Det hann dock gå ut två nyhetsbrev till alla tidigare under veckan, säger Peter Månsson.
– Jag fick aldrig möjlighet att gå runt i kontorslandskapen för att fånga upp medlemmarnas frågor och nu är lokalerna tomma, säger Therese Koggdal.
Många anställda, framför allt på Volvo Cars, undrar varför AB Volvo och Volvo Cars har valt två helt olika modeller för korttidspermittering. Anställda på Volvo Cars frågar lite provokativt varför AB Volvos anställda får sex veckors semester med 92,5 procent av lönen medan medarbetarna på Volvo Cars arbetar motsvarande tre dagar i veckan och får 94 procent av lönen.
Therese Koggdal säger med skärpa i rösten att permitteringen inte ska betraktas som semester. Alla har lämnat ett telefonnummer där de ska kunna nås via sms.
– Alla måste vara beredda på att inställa sig på jobbet om de får ett sms från chefen. Hur lång inställelsetiden är beror på verksamhet. Vissa ska vara på plats efter 24 timmar om det tas ett sådant beslut. För andra är det längre tid.
På frågan varför AB Volvo valde att stänga och skicka hem alla anställda i sex veckor istället för att hålla verksamheten igång som både Volvo Cars och Scania gör, kan varken Peter Månsson eller Therese Koggdal ge ett enkelt svar på. Det är många faktorer som har vägts in.
Veckorna före stängningen var ett antal medarbetare hemma i karantän.
– En del blev oroliga för att gå till jobbet och när Folkhälsomyndigheten gick ut med rekommendationen att arbeta hemifrån om man hade möjlighet tömdes kontoren allt mer. Volvo vill medverka till att minska smittspridningen, säger Peter Månsson.
Volvos många fabriker i Sverige började också påverkas av bristen på material och komponenter från andra länder.
– När Frankrike stängde skolorna kom inte arbetarna till fabrikerna, även Volvos fabriker drabbades, och företaget valde att stänga dem, säger Therese Koggdal.
När företagsledningen strax efter tog beslutet att stänga Volvos lastbilsfabrik i Tuve, på grund av brist på komponenter, var nästa steg taget. Samma dag som det centrala avtalet om korttidspermittering var klart mellan Sveriges Ingenjörer och Svenskt Näringsliv, onsdagen den 18 mars, startade de lokala förhandlingarna. Dagen efter blev de färdiga.
– Jag är mer än någonsin stolt över den svenska modellen. Viket annat land har kunnat uppnå detta. Korttidspermittering bidrar både till att stötta industrin och minska smittspridningen, säger Therese Koggdal.
– Vi är stolta över företagets snabba agerande och den konstruktiva dialog vi har haft under denna extrema situation, säger Peter Månsson och Therese Koggdal.
AB Volvo har meddelat att omkring 5 000 av företagets konsulter sägs upp.
Scania permitterar under tio veckor
På Scania inleds korttidspermitteringarna den här veckan. All produktion stoppades onsdagen den 25 mars och för tjänstemän som arbetar nära produktionen började korttidspermitteringen samma dag. För övriga tjänstemän börjar den på måndag 30 mars.
Det lokala avtal som har tecknats mellan fack och ledning på Scania innebär en minskning av arbetstiden med 60 procent, det vill säga att anställda arbetar 40 procent och får 92,5 procent av lönen.
– Det är en fantastisk möjlighet att hantera den här extrema situationen, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania.
Avtalet gäller under tio veckor, till den 31 maj, med en veckas uppsägningstid. Exakt hur arbetstiden kommer att se ut för varje individ är inte klart än. Några kommer också att vara undantagna och fortsätta arbeta heltid. Bland dem finns ett fåtal fackligt förtroendevalda men också vissa nyckelpersoner.
– Vi kommer att arbeta intensivt för att alla ska få bästa möjliga framförhållning, säger Lisa Lorentzon.
I det lokala avtalet finns också flera förmåner som fackförbunden har förhandlat fram men Lisa Lorentzon kan inte berätta om detaljerna innan informationen har gått ut till medlemmarna. Tidigare har Akademikerföreningen skickat ett medlemsbrev i månaden, nu går det ut flera brev i veckan.
Från flera medlemmar som arbetar deltid har Akademikerföreningen fått frågan om möjligheten att gå upp till heltid. Möjligheten finns men det innebär en viss risk.
– Avtalet om korttidspermittering kan sägas upp med 7 dagars varsel och därför måste den som gått upp till heltid vara beredd på att kunna jobba heltid. Det kan ta tid att ändra sig fram och tillbaka.
Hon påpekar också att korttidspermitteringarna ställer stora krav på cheferna att hjälpa medarbetarna att göra prioriteringar i arbetsuppgifterna.
– Det kan bli extra svårt om chefen inte arbetar samma dagar som alla sina medarbetare. Att säkerställa en god hälsa blir en stor utmaning. I riskzonen finns de som saknar ett socialt skyddsnät utanför arbetsplatsen.
Att Scania är ett av de bolag som korttidspermitterade anställda genom en lokal överenskommelse mellan fack och arbetsgivare under finanskrisen 2008–2009, tror Lisa Lorentzon ger anställda en viss trygghet.
– Det finns en tilltro till att ledning och fack hittar bra lösningar tillsammans men självklart finns det också en oro för hur företaget ska klara att hålla uppe vårt momentum för att fortsätta vara ett konkurrenskraftigt företag när corona-krisen är över.
6 kommentarer
Om det här blir som vid 2008 så kommer folk att jobba som vanligt, fast med lägre lön och pensionsavsättningar. Som sedan inte kommer att kompenseras vid efterföljande konjunktursuppsving.
Jag ser att vissa chefer stoltserar med att minsann också går ned i lön, för att stödja verksamheten, när de i själva verket får majoriteten av ”lönen” i form av bonusar och annan variabel kompensation som kan räddas av att få ingenjörskollektivet att dra ned på sina framtida pensioner.
Förstår fortfarande inte varför folk som jobbar med t.ex. IT inte kan jobba hemma utan måste permitteras. Om själva biltillverkningen står stilla är det en sak, men det finns väl hur mycket som helst att göra som inte kräver delar?
Så är det absolut men här handlar det dels om att spara så mycket pengar som möjligt och dels om att behandla alla lika så långt det är möjligt.
Hej, i GP såg det ut som att för att få permittera fast personal så fick inga avtal med konsultbolag finnas kvar varvid AB Volvo avslutade alla sådana på dagen utan att beakta tid för uppsägning vilket är en månad. Är inte det avtalsbrott? Visserligen kommer väl ingen våga driva process men det är inte speciellt snyggt. Kan vara några medlemmar som hamnar i värre lägen än att bli permitterade.
GP har tyvärr fel i den slutsatsen, företag behöver inte göra sig av med ”tillfällig” personal som konsulter för att få permittera. Detta har varit ett missförstånd. Kan säkert vara så att AB Volvo trodde att det låg till på det sättet och att de genomförde den åtgärden eftersom de trodde på det.
https://tillvaxtverket.se/om-tillvaxtverket/samlad-information-om-covid-19/korttidsarbete.html
”Arbetsgivaren måste ha använt sig av andra tillgängliga åtgärder för att minska arbetskraftskostnader. Sådana åtgärder kan handla om att genomföra förändringar i skiftläggningen samt uppsägning av personal som inte är tillsvidareanställd och som inte bedöms vara verksamhetskritisk, t.ex. konsulter, inhyrd personal eller tillfälligt anställd personal.”