Längtar du efter att jobba i en annan bransch? Framhäv dina tillgångar, lär känna branschen och använd rätt språk i ditt CV, är några tips från karriärrådgivaren.
Det är inte alls ovanligt att de som söker nytt jobb ser det som ett tillfälle att byta bransch. Samtidigt kan det vara svårt. Har man inte exakt den rätta bakgrunden i den aktuella branschen är risken stor att arbetsgivaren lägger ansökan åt sidan.
– Det stämmer, det är tyvärr inte alltid så lätt att byta bransch. Jag känner absolut igen den frustrationen från de som jag möter i min arbetsvardag, säger Lisa Rosengren, karriärrådgivare på TRR och även författare till Karriärhandboken.
Aptitretare för vem du är
Men det finns en del bra knep för att komma runt problemet. Lisa Rosengrens första grundläggande råd är att börja med att tänka igenom ditt ”varför” – varför lockas du till just den här branschen, vad har väckt ditt intresse?
Svaret på den frågan hjälper dig att tydliggöra vad det är som driver dig, vilka dina intressen är och vad som är viktigt för dig i ditt arbete. De här argumenten ska du lyfta fram i din ansökan och ditt CV, de visar att du har en plan och en riktning i din karriär.
Nästa steg är att jobba igenom ditt CV. För att minska risken att sorteras bort i en första gallring tipsar Lisa Rosengren om att inleda ditt CV med en sammanfattning av de kompetenser och erfarenheter du har som är relevanta för jobbet och berätta vad det är som lockar dig med den här tjänsten, företaget eller branschen.
– Sammanfattningen är som en aptitretare för vad du kan, vem du är och vad du vill. Det är vanligt att rekryterare gör den första gallringen genom att titta på de sökandes CV, de kanske inte ens läser det personliga brevet, och då gäller det att vara tydlig med att man är relevant för jobbet, förklarar Lisa Rosengren
Översätt dina kunskaper
När du ser över ditt CV kan det vara smart hjälpa den som rekryterar genom att översätta dina kunskaper till ett nytt sammanhang. Här kan man dels jobba med att hitta likheter mellan branscherna – finns det utmaningar eller arbetsuppgifter som liknar det som du har arbetat med tidigare? Lyft även fram sådant som är lika oavsett bransch – har du jobbat med automation, programmering eller projektledning kanske inte branschen egentligen spelar någon roll.
Tänk även igenom vilket mervärde du kan tillföra, vad du har jobbat med som kan komma till nytta i det jobb du söker. Kanske har du erfarenhet av metoder och arbetssätt som den här branschen inte kommit lika långt med?
Så förbereder du dig
- Jobba med ditt CV. Översätt dina kunskaper så att de kan appliceras i den nya branschen, synliggör det mervärde du kan bidra med och se upp med fackspråket.
- Använd ditt nätverk, både för rekommendationer och för att lära känna branschen.
- Förkovra dig. Skaffa dig kunskaper du behöver för att bli mer attraktiv i den nya branschen.
- Visa glittret. Var tydlig med ditt ”varför”, och visa vad det är som driver och motiverar dig att byta bransch.
- Mota Olle i grind. Ring och berätta varför du söker jobbet och visa varför du är kvalificerad trots att du inte har ”rätt” bakgrund.
– Ibland kan man bli hemmablind och inte se det självklara. Du kanske har jobbat i en bransch som kommit långt när det gäller digitalisering eller har erfarenhet av att jobba med agila arbetssätt – skriv då det i ditt CV. Använd de begreppen och visa att du har erfarenheten, även om du inte har det dokumenterat via en kurs eller ett certifikat.
Se upp med fikonspråket
Lisa Rosengren poängterar att det alltid är smart att lyfta fram resultat och ge exempel på det du har bidragit med i dina tidigare jobb. Det kan exempelvis handla om att du optimerat arbetsprocesser eller utvecklat smarta lösningar, men även om dina förmågor som chef eller ledare för ett team. Det ger en bild av vad du kan och har erfarenhet av, och vad du kan tillföra i verksamheten.
– Kanske står de inför ett förändringsarbete där dina erfarenheter kan komma till nytta, säger Lisa Rosengren.
Ett annat tips för den som söker sig till en ny bransch är att avbranschifiera sitt CV.
– Prata inte ”telekomska” om du kommer från telekombranschen, utan se till att man förstår ditt CV, även om man kommer från en annan bransch.
Undvik exempelvis förkortningar och fackuttryck och se upp med att referera till tekniker och produkter som inte är kända utanför branschen. Låt gärna någon som inte har kunskap om branschen läsa igenom ditt CV och ge feedback på sådant som är obegripligt, är Lisa Rosengrens råd.
Dra nytta av ditt nätverk
När man ger sig in i en ny bransch är det förstås även viktigt att sätta sig in i hur den branschen ser ut och fungerar – vilka är de stora utmaningarna, vilka frågor är hetast just nu, vilken kompetens är bra att ha för att vara attraktiv som arbetssökande och hur ser marknaden ut? Genom att vara påläst är det lättare att dra paralleller till det du jobbat med tidigare, men även ställa mer relevanta frågor när du söker jobb.
– Använd ditt nätverk och ta kontakt med andra som jobbar i branschen, både för att få kunskap om branschen men även för att få hjälp med att bli rekommenderad till de jobb du vill söka.
Läs också: Dra nytta av rekryterarens knep i jakten på nytt jobb
Konkurrensen om jobben kan ibland vara tuff, då gäller det att sticka ut och göra ett avtryck. Lisa Rosengren har två bra råd till den som är på jobbjakt, oavsett om man söker utannonserade jobb eller gör en spontanansökan.
Ligg ett steg före
– Mitt första råd är att ”visa glittret”, både i ansökan och när du ringer en arbetsgivare. Det handlar om att du visar ditt ”varför”, att det syns och hörs att du är intresserad.
Läs också
Så blir du en effektiv jobbsökare
Det här missar ingenjörer på Linkedin
Fler artiklar med bra tips när du söker jobb hittar du här.
Det andra rådet kallar hon Mota Olle i grind. Om du har sökt ett jobb i en bransch som du inte har erfarenhet av eller om du misstänker att du inte har jobbat på ”de rätta” bolagen, ring då upp och se till att den tanken inte leder till att du blir bortsorterad i första urvalet.
– Säg ungefär så här: ”När du läser min ansökan finns det en risk att du tänker att jag kommer från fel bransch, men då vill jag poängtera att…” Lyft därefter fram dina tre bästa argument för varför de ska läsa din ansökan. Då väcker du garanterat nyfikenhet för vem du är, och funkar det så har du vunnit mycket, förklarar Lisa Rosengren.