Hur kommer man in i jobbet igen efter semestern? Och vad gör man om det inte känns bättre efter ett par veckor? Här är ledarskapscoachen Ulrika Sedells tips.
Att börja jobba igen efter semestern och över en natt ändra beteende och rutiner är påfrestande, konstaterar ledarskapscoachen och författaren Ulrika Sedell. Jobbar du dessutom hemifrån krävs det mer självdisciplin för att ta tag i jobbet igen.
Men det finns några enkla tips. Ett är att mjukstarta: Börja jobba mitt i veckan eller jobba kortare dagar. Bestäm tre saker du ska hinna de första dagarna och gör bara dem, inget annat. Planera in korta sociala aktiviteter – boka in fika med kollegorna eller att ni ska höras och bolla svårigheter.
Fortsätt också att vara mycket utomhus, ta morgondopp och gå promenader. Har du sommarlediga familjemedlemmar hemma, försök att hitta en lugnare plats att jobba från. Se också möjligheterna: Kanske kan du behålla någon rutin från semestern? Och tänk ut hur du vill att hösten ska bli – och hur du ser du till att den blir så.
Om det ändå skaver
Men om det här inte räcker, om problemet inte bara är den där begynnande omställningen efter semestern, vad gör man då?
– Om det går ett par veckor och det fortfarande skaver är det dags att börja reflektera. Funderar du på att byta jobb är du inte ensam. 40–60 procent har de tankarna. I mitt arbete träffar jag många, säger Ulrika Sedell.
Hennes tips är att inte direkt kasta sig över platsannonserna utan att tänka efter först.
Här är hennes fem råd för hur du kan göra:
- Se över ditt liv
Steg ett handlar inte om jobbet utan om livet. Det är lätt att tänka att jobbet är det viktigaste, men det är livet som är det, säger Ulrika Sedell. Jobbet ska fungera med det liv vi vill leva – inte tvärt om.
– Få distans till jobbet. Allt står inte och faller med det. Om du är lite missnöjd med jobbet är det inte så farligt.
Så gå igenom hur du vill leva: Har du familj eller vill du ha det? Vill du bo i Sverige? På landet eller i stan? Vill du ha en häst eller engagera dig politiskt? Fungerar det jobb du har i dag med hur du vill leva, eller hindrar det dig?
- Vad är det som skaver?
Nästa steg är att fundera över vad det är med jobbet som inte känns bra. Vanliga problemområden är:
- Att jobbet är för stressigt.
- Att du inte känner engagemang eller motivation – att jobbet känns oviktigt, att uppdraget är otydligt eller att dina värderingar inte stämmer med jobbets.
- Eller är det kollegorna och chefen – är det en social miljö du inte trivs i eller där man inte vill varandra väl?
- Eller ser du inte en framtid i jobbet – att du har slagit i taket, att det inte finns några utvecklingsmöjligheter.
Det finns massor av fler saker som kan göra att jobbet inte känns bra: att ni slagits ihop med ett annat bolag, att det händer saker privat som gör att arbetet känns för krävande eller att du känner dig osäker på din förmåga att klara jobbet.
Vad det än är, försök att sätta fingret på det.
- Kan du göra något åt det?
När du vet vad det är som känns dåligt, fundera på om det går att påverka. Många gånger går det att ändra saker på jobbet så att det passar en själv bättre.
Spåna på hur det skulle gå att ändra det du känner är fel. Det kan handla om att minska antalet möten, öka eller minska kontakten med kunder, få nya/fler/färre arbetsuppgifter eller att prata igenom stämningen i gruppen med kollegorna.
Ibland räcker det att du själv ändrar hur du jobbar – som att inte jobba över om det inte uttryckligen krävs. Eller så är det saker du behöver diskutera med din chef.
Ulrika Sedell tycker att det är bra att våga berätta hur man känner, om det är en företagskultur som tillåter det.
– I regel så får man mera stöd om man är mer autentisk. Vi behöver kunna prata både om vad vi är riktigt vassa på och vad vi känner oss otillräckliga i. Om du känner dig osäker på om du klarar jobbet kan det vara bra att berätta för chefen: ”Jag tvivlar på min förmåga och behöver tydligare feedback. Jag behöver veta när jag gör något bra och när jag gör något som inte är så bra.”
- Mogna i ditt beslut
Är problemen för stora så att du ändå lutar mot att gå vidare?
Många som vill byta jobb gör det aldrig, eftersom det kan kännas jobbigt. Därför är det bra att tänka igenom ett varv till vad du vill.
– Ju mer trygg man är i sitt beslut, ju tydligare man är inför sig själv om vad man vill, desto lättare blir det att byta jobb, säger Ulrika Sedell.
En hjälp i processen är att lista: Vad är fördelarna med att stanna på mitt nuvarande jobb? Och vad är riskerna och nackdelarna?
Vad är fördelarna respektive riskerna och nackdelarna med att byta jobb?
- Vad behöver jag för att bli riktigt bra?
Det sista steget inför att söka jobb är att fundera på hur du vill ha det på jobbet. Vad behöver du för att bli riktigt bra?
– Det här är väldigt individuellt. En person behöver bli sedd och få feedback. En behöver få handlingsutrymme och frihet. En annan behöver social interaktion och att få skratta på jobbet. En behöver resultatkrav, att bocka av. En annan behöver intellektuella stimuli, jämställda strukturer eller att slippa stress, säger Ulrika Sedell.
Bra att veta när du söker nytt jobb
Här hittar du tips från Sveriges Ingenjörer och vilken hjälp som finns att få om du ska söka jobb.
Så skriv ner det du kommer på. Gradera kanske vad av de här sakerna som ger dig mest glädje och energi. Känner du att du behöver stöd i processen kan det vara bra att vända sig till en ledarskapscoach (som också hjälper personer som inte är chefer) eller en karriärcoach.
Oavsett vad du kommer fram till att du behöver: Formulera det när du söker dig vidare.
– Ta upp det på intervjun. Bli tydlig med vad du behöver så kan arbetsgivaren se om de kan ge dig det. Ta referenser på chefen och försök identifiera kulturen. Passar den mig och vad jag behöver?
Lycka till!