Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjörenSå påverkas ingenjörerna i Skellefteå av Northvolt

Så påverkas ingenjörerna i Skellefteå av Northvolt

Mer press och stress, men också roligare på jobbet. För ingenjörerna i Skellefteå kommun har etableringen av Northvolt i allra högsta grad förändrat arbetsvardagen. Dessutom har Skellefteå blivit mer intressant för ingenjörer. 

Att Northvolt i oktober 2017 bestämde sig för att bygga Europas, och kanske till och med världens, största batterifabrik i Skellefteå var en stor nyhet för en kommun som befolkningsmässigt i princip stått stilla de senaste 50 åren.

– Det är inte någon liten sak att en stor industri bestämmer sig för att satsa så stort i en lite mindre kommun. Det skapar nya jobb, men påverkar även behovet av bostäder, infrastruktur och service, säger Patrik Larsen, som är civilingenjör inom lantmäteri och idag arbetar som mark och exploateringschef i Skellefteå kommun.

Förändringen är påtaglig

Northvolts satsning har också lett till att Skellefteå just nu befinner sig i ett extremt expansivt skede, vilket i högsta grad påverkar ingenjörerna i kommunen. Behovet av bostäder är stort, både på kort och lång sikt. Prisutvecklingen på bostäder är just nu högst i hela Sverige och kommunen har snart sålt slut på tomtmark i Skellefteå och de närliggande orterna Ursviken, Skelleftehamn och Kåge.

Att jobba på kommunen har inte längre någon tråkstämpel. ”Det är en spännande miljö att vara i”, konstaterar ingenjörerna på Skellefteå kommun: Fredrik Ekefjärd (till vänster), Therese Pettersson och Patrik Larsen.

– Förändringen är otroligt påtaglig. Jag minns att vi sålde en enda småhustomt i Skellefteå 2011. Just nu har vi över 100 bokningar av kommunens småhustomter, berättar Patrik Larsen.

Mitt i hetluften

Therese Pettersson är civilingenjör i arkitektur och arbetar idag som utredare för plan-och bygglagsfrågor på Samhällsbyggnadsförvaltningen i Skellefteå kommun. Just nu befinner hon sig mitt i hetluften när det gäller tillfälliga bostäder.

– Bygglovsansökningarna har ökat med 100 procent och det är ett stort tryck på oss som jobbar med bygglov, berättar hon.

I första skedet har de beviljat bygglov för de som arbetar med själva bygget. Totalt handlar det om cirka 1000 tillfälliga bostäder, många i direkt anslutning till fabriken. Men i takt med att batterifabriken börjar dra igång verksamheten ökar även behovet av tillfälliga bostäder för andra yrkeskategorier.

Fokus är här och nu

Hittills har det kommit in ansökningar om bygglov för tillfälliga arbetsbostäder för cirka 900 arbetare i Skellefteå. Ungefär 200 väntar just nu på bygglov. Men även behovet av permanenta bostäder ökar.

– Förutom att antalet ärenden ökar så är även frågeställningarna mer komplexa och svåra. Det handlar både om att vi behöver samverka med många parter och att bedömningarna måste gå snabbare, förklarar hon.

Även Patrik Larsen beskriver en arbetsvardag där mycket av fokuset ligger här och nu. Både han och Therese Pettersson saknar tid för reflektion och mer långsiktigt arbete.

– Det är en känsla av att det är tidspress i allt vi gör och vi hinner inte riktigt med långsiktigheten. Till exempel skulle vi behöva planera och säkra marktillgången för tiden efter 2030, men den tiden finns inte riktigt just nu, säger Patrik Larsen.

Kommunen måste växla upp

Idag bor det cirka 73 000 invånare i Skellefteå. Innan Northvolt var målsättningen att växa till 80 000 invånare år 2030, men målbilden för invånarantalet har nu skruvats upp. Idag siktar kommunen på att vara 90 000 invånare år 2030 och 100 000 år 2040. För att klara det måste det nu byggas 1000 nya bostäder per år.

Nyligen invigdes Sara kulturhus i Skellefteå, ett 20-våningshus helt byggt i trä. Foto: Jonas Westling

Förutom nya bostäder behöver man även planera för gator, vägar, service, skolor, rekreationsområden och så vidare. Staden behöver förtätas, vilket i sin tur påverkar VA, snöröjning och trafiklösningar.

– Vi kan inte stänga av inflödet av nya invånare. För att klara detta måste kommunen växla upp och hitta sätt att skala upp arbetet i de verksamheter som berörs, förklarar Peter Larsen.

Svårt att hitta rätt kompetens

Fredrik Ekefjärd, civilingenjör inom lantmäteri, arbetar som GIS-samordnare och håller just nu i ordförandeklubban för fackklubben för Sveriges Ingenjörer i Skellefteå kommun. Han konstaterar att kommunen anställer mycket folk på samhällsbyggnad, men antalet ingenjörer ligger trots det stadigt på runt 50 medlemmar.

Förklaringen kan ligga i att det dels läggs ut mer jobb på konsulter, dels att det helt enkelt varit svårt att hitta rätt kompetens.

– Skellefteå ligger långt från andra arbetsmarknader och vi saknar också universitet och högre utbildningar. Arbetsmarknaden för ingenjörer har därför varit trög och det har varit svårt att få tag på folk, säger han.

Fler jobb för ingenjörer

Men i takt med att etableringen av Northvolt fortskrider har också arbetsmarknaden för ingenjörer förändrats. Fler företag vill satsa i Skellefteå. Till exempel har konsultbyråer som Tyréns, WSP, Afry och Sweco nu sina verksamheter i Skellefteå. Utbudet på jobb och en positivare bild av staden lockar också fler att söka sig till Skellefteå, vilket märks på antalet ansökningar till nya jobb.

– Visst märker vi att Northvolt är och rycker i folk hos oss, men det är bra att arbetsmarknaden för oss ingenjörer blir större. Med fler jobbmöjligheter blir det större rörlighet för oss som bor här och mer attraktivt att flytta hit, förklarar han.

Lönerna måste upp

Lönerna är dock en stor utmaning. Fredrik Ekefjärd konstaterar att kommunens ingenjörslöner ligger lite lågt, vilket blir knepigt när man anställer nya som kommer in med betydligt högre löneanspråk.

– Lönen är en viktig nyckel både för att attrahera och behålla personal. Att få upp den befintliga personalens löner är en viktig fråga som kommunen som arbetsgivare måste ta tag i, konstaterar Fredrik Ekefjärd.

Han tror också att kommunen behöver jobba ännu mer med att utveckla processer och arbetssätt för att klara den snabba tillväxten. Att exempelvis digitalisera mer av arbetet och bli mer av en upphandlare istället för att själv stå för allt utförande.

Jobbet har blivit roligare

Både Fredrik Ekefjärd, Patrik Larsen och Therese Pettersson hoppas att det ska bli mer tid för förbättrings- och utvecklingsarbete i takt med att allt fler anställs.

Samtidigt poängterar de alla tre att det är både roligt, spännande och inspirerande att jobba i en kommun där det händer så mycket hela tiden.

– Det är en mycket positivare stämning på arbetsplatsen och det är roligt att jobba i en verksamhet där det är ett sådant driv. Att jobba på kommunen har inte längre någon tråkstämpel, det är en spännande miljö att vara i, säger Fredrik Ekefjärd.

Anna Nyström

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Hur länge måste jag stanna innan jag byter jobb?

0
Hur länge bör man stanna på ett jobb innan man går vidare till nästa? Karriärcoachen tipsar om hur du bör tänka.

Här finns ingenjörernas mest jämställda chefslöner

0
Många ingenjörer blir chefer och det är inom privat sektor som cheferna tjänar mest. Men där finns ett lönegap mellan könen. I en annan sektor är chefslönerna för ingenjörer helt jämställda.  

Har du gjort en livsnjutarplan över vad som är viktigast i ditt liv?

0
Karriärplanering har du säkert koll på. Men allt annat som är viktigt i livet, hur får du tid och energi till det? Testa att göra en livsnjutarplan där du sätter dina prioriteringar på pränt.

Får man komma med shorts till jobbet?

0
Varma sommardagar är det lockande att komma med shorts och sandaler till jobbet. Men hur lättklädd får man egentligen vara på jobbet? Juristen reder ut vad som gäller.

Se MIT-studenterna dansa

0
I USA är det naturligt att kreativa ämnen ingår i ingenjörsutbildningarna, som dans till exempel. 

Ger din chef dig ont i magen?

0
Var tredje svensk uppger att de har en destruktiv chef. En ny bok ger konkreta förslag på hur du hanterar en sådan situation.

”Så här fick vi vårt första ingenjörsjobb”

0
För nyexade finns många andra vägar än platsannonser till det första jobbet. Ingenjören frågade sex ingenjörer hur de fick sitt första jobb efter examen.

Hur gör du för att inte jobba över?

0
Som ingenjör kan det vara svårt att sätta gränser för sin arbetstid. Här är ingenjörernas egna tips på hur de undviker att jobba över när arbetsbelastningen är hög.
Scania Lisa Lorentzon

Högre löneökningar än märket på Scania

2
Akademikerna på Scania får 4,9 procents löneökning i år, högre än märket på 3,9 procent. Dessutom ska goda prestationer ge extra lyft.
Arbetslösheten för ingenjörer 2020-2023

Rekordlåg arbetslöshet för ingenjörer – och små ändringar inom bygg

0
Ekonomin skakar. Men det märks inte på arbetslösheten för ingenjörer. Och i byggsektorn, där vissa delar har det tufft, är förändringarna ändå små.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Undvik ingenjörernas vanligaste cv-missar

0
Ett cv ska vara tydligt och visa vad du har för kompetens och erfarenhet. Visst är det bra att sticka ut men passa dig för att tappa trovärdighet. Här är nio vanliga misstag – och hur du undviker dem.