Elbil som förmånsbil – det här ska du tänka på

Innan du bestämmer dig för att välja en elbil som förmånsbil behöver du tänka igenom vad du har för möjligheter att ladda bilen. Foto: Mostphotos.

Intresset för att köra elbil istället för fossilbil ökar drastiskt. Men vad gäller om du vill ha den som förmånsbil via jobbet? Ingenjören listar tre punkter som är bra att ha koll på.

Att det är populärt med elbil som förmånsbil kan Niels Jørgen Larsen, chef för Danske Finans Sverige på Danske Bank, vittna om.

Niels-Jörgen Larsen, Danske Bank.

– Vi hjälper företag att finansiera förmånsbilar, och vi ser att antalet elbilar har ökat drastiskt 2022.

Det finns många anledningar till den ökningen, till exempel att förare uppskattar elbilens köregenskaper och tysta gång, men framförallt handlar det om att många företag har hållbarhetsmål att uppnå och att elbilar är en viktig del i att nå de målen.

– Det är arbetsgivarens policy som avgöra vilka förmånsbilar de anställda får välja, förklarar  Niels Jørgen Larsen.

Steg 1: Se över dina möjligheter att ladda

Men vad krävs då för att elbil som förmånsbil ska bli en bra idé för mig som privatperson? Enligt Stefan Tokics, ansvarig för inköp och prissättning på Danske Bank, är det första du behöver göra att tänka igenom om det är praktiskt för dig att ha en elbil. Framförallt behöver du tänka igenom vad du har för möjligheter att ladda i vardagen, för om det är komplicerat kan en elbil bli en både dyr och krånglig affär.

Förmånsbil eller tjänstebil?

Tjänstebil – är ett verktyg du använder i tjänsten, till exempel en snickares skåpbil med alla verktyg där bak. En tjänstebil använder du aldrig privat, utan hämtar på jobbet på morgonen och lämnar tillbaka på kvällen. En sådan bil betalar du inte för, eftersom det bara är ett arbetsredskap.

Förmånsbil – är en bil som arbetsgivaren äger och betalar för, men som du får använda helt fritt, precis som om du ägde den själv. Eftersom arbetsgivaren står för kostnaden är det en förmån som du förmånsbeskattas för.

– Det bästa brukar vara att ladda när bilen ändå står parkerad en längre tid, till exempel hemma på natten. Har du egen parkeringsplats behöver det inte vara något problem, men bor du i lägenhet i innerstad kan det vara knepigare.

Ett annat alternativ är att ladda på arbetsplatsen, och sen använda publika laddplatser som komplement. Att bara använda publika laddare kan dock kräva lite mer planering och medför i de flesta fall en betydligt högre kostnad för elen.

– Kostnaden är ofta två till tre gånger högre i publika laddare än hemma, och även om det självklart är positivt att det offentliga laddnätet byggs ut ska det främst ses som ett komplement, påpekar Stefan Tokics.

Steg 2: Kolla förmånsvärdet

När du har koll på dina möjligheter att ladda är det dags att gå vidare till punkt två: bilens förmånsvärde. När du har en förmånsbil är det din arbetsgivare som äger och betalar för bilen, och den förmånen betalar du skatt på. Hur mycket avgörs av det så kallade förmånsvärdet.

– Förmånsvärdet baseras på bilens inköpspris, det vill säga vilken modell och vilken extrautrustning du väljer, förklarar Stefan Tokics.

Det hade kunnat missgynna elbilar eftersom de generellt sett är betydligt dyrare än fossilbilar. Men, eftersom det finns en politisk vilja att styra om fordonsflottan från fossila bränslen till el har det genom åren funnits olika styrmedel som ska sänka elbilarnas förmånsvärde.

Vad kostar det?

Exempel på kostnad för bilförmån om du ska betala 30 procent i skatt.

Lön: 30 000 kronor
Bilens förmånsvärde:
4 000 kronor
Skatteavdrag som arbetsgivaren gör: 30 procent på 34 000 kronor (30 000 kronor + 4 000 kronor) = 10 200 kronor
Lön som betalas ut till dig: 30 000 kronor – 10 200 kronor = 19 800 kronor

(källa: Skatteverket.se)

– Tidigare baserades elbilars förmånsvärde på förmånsvärdet för motsvarande bil med konventionell teknik, men det ansågs krångligt samtidigt som det öppnade för kreativa förslag om vad som ansågs vara en jämförbar bil. Allt eftersom det lanserades fler renodlade elbilar blev det också svårare att hitta en jämförbar modell, säger Stefan Tokics.

Sommaren 2022 ändrades därför systemet. Om du idag väljer en elbil får du dra av ett schablonbelopp om 350 000 kronor, eller max 50 procent av priset, från nybilspriset när du beräknar förmånsvärdet.

– För vissa modeller har det inneburit sänkningar, för vissa höjningar. Jag rekommenderar att gå in på Skatteverkets hemsida och använda deras kalkylator. Då får du exakt förmånsvärde för just den bil och den extrautrustning du vill ha, säger Stefan Tokics.

Steg 3: Gör upp om vem som betalar elen

Den tredje punkten att fundera igenom innan beslutet är vem som ska stå för kostnaden för laddning – du eller arbetsgivaren.

– De flesta som har elbil som förmånsbil står själva för kostnaden för att installera laddbox hemma och betalar själva för elen. Använder de sedan bilen i tjänsten lämnar de in en reseräkning precis som vanligt, säger Stefan Tokics.

Laddar man däremot på jobbets parkeringsplats på arbetsgivarens laddstolpar är det hela mer komplicerat.

– Om man laddar gratis på jobbet men använder bilen privat ska man förmånsbeskattas, men det blir ofta krångligt rent administrativt. Den smidigaste varianten tycker jag är att man även på arbetsplatsen sätter upp laddstolpar där arbetstagaren betalar för att ladda, och sen återigen lämnar in en reseräkning om man kör i tjänsten, säger Stefan Tokics.

Karin Aase

Ungefärliga förmånsvärden för populära elbilar

Tesla Model 3 – cirka 5000 kronor per månad
Kia Niro – cirka 4000 kronor per månad
Volkswagen ID.4 – cirka 4500 kronor per månad
Nissan Leaf – cirka 3500 kronor per månad
Renault Zoe – cirka 3500 kronor per månad

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Polhemspriset till Yubico - hackarnas värsta fiende

Polhemspriset till Yubico - hackarnas värsta fiende

Jakob och Stina Ehrensvärd, grundare av it-säkerhetsföretaget Yubico, får årets Polhemspris av Sveriges Ingenjörer. Deras YubiKey för säker inloggning används av USA:s största techbolag, ”ett antal” presidenter och hjälper Ukraina att säkra livsviktig infrastruktur.
Fler artiklar