Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjörenElbil som förmånsbil – det här ska du tänka på

Elbil som förmånsbil – det här ska du tänka på

Intresset för att köra elbil istället för fossilbil ökar drastiskt. Men vad gäller om du vill ha den som förmånsbil via jobbet? Ingenjören listar tre punkter som är bra att ha koll på.

Att det är populärt med elbil som förmånsbil kan Niels Jørgen Larsen, chef för Danske Finans Sverige på Danske Bank, vittna om.

Niels-Jörgen Larsen, Danske Bank.

– Vi hjälper företag att finansiera förmånsbilar, och vi ser att antalet elbilar har ökat drastiskt 2022.

Det finns många anledningar till den ökningen, till exempel att förare uppskattar elbilens köregenskaper och tysta gång, men framförallt handlar det om att många företag har hållbarhetsmål att uppnå och att elbilar är en viktig del i att nå de målen.

– Det är arbetsgivarens policy som avgöra vilka förmånsbilar de anställda får välja, förklarar  Niels Jørgen Larsen.

Steg 1: Se över dina möjligheter att ladda

Men vad krävs då för att elbil som förmånsbil ska bli en bra idé för mig som privatperson? Enligt Stefan Tokics, ansvarig för inköp och prissättning på Danske Bank, är det första du behöver göra att tänka igenom om det är praktiskt för dig att ha en elbil. Framförallt behöver du tänka igenom vad du har för möjligheter att ladda i vardagen, för om det är komplicerat kan en elbil bli en både dyr och krånglig affär.

Förmånsbil eller tjänstebil?

Tjänstebil – är ett verktyg du använder i tjänsten, till exempel en snickares skåpbil med alla verktyg där bak. En tjänstebil använder du aldrig privat, utan hämtar på jobbet på morgonen och lämnar tillbaka på kvällen. En sådan bil betalar du inte för, eftersom det bara är ett arbetsredskap.

Förmånsbil – är en bil som arbetsgivaren äger och betalar för, men som du får använda helt fritt, precis som om du ägde den själv. Eftersom arbetsgivaren står för kostnaden är det en förmån som du förmånsbeskattas för.

– Det bästa brukar vara att ladda när bilen ändå står parkerad en längre tid, till exempel hemma på natten. Har du egen parkeringsplats behöver det inte vara något problem, men bor du i lägenhet i innerstad kan det vara knepigare.

Ett annat alternativ är att ladda på arbetsplatsen, och sen använda publika laddplatser som komplement. Att bara använda publika laddare kan dock kräva lite mer planering och medför i de flesta fall en betydligt högre kostnad för elen.

– Kostnaden är ofta två till tre gånger högre i publika laddare än hemma, och även om det självklart är positivt att det offentliga laddnätet byggs ut ska det främst ses som ett komplement, påpekar Stefan Tokics.

Steg 2: Kolla förmånsvärdet

När du har koll på dina möjligheter att ladda är det dags att gå vidare till punkt två: bilens förmånsvärde. När du har en förmånsbil är det din arbetsgivare som äger och betalar för bilen, och den förmånen betalar du skatt på. Hur mycket avgörs av det så kallade förmånsvärdet.

– Förmånsvärdet baseras på bilens inköpspris, det vill säga vilken modell och vilken extrautrustning du väljer, förklarar Stefan Tokics.

Det hade kunnat missgynna elbilar eftersom de generellt sett är betydligt dyrare än fossilbilar. Men, eftersom det finns en politisk vilja att styra om fordonsflottan från fossila bränslen till el har det genom åren funnits olika styrmedel som ska sänka elbilarnas förmånsvärde.

Vad kostar det?

Exempel på kostnad för bilförmån om du ska betala 30 procent i skatt.

Lön: 30 000 kronor
Bilens förmånsvärde:
4 000 kronor
Skatteavdrag som arbetsgivaren gör: 30 procent på 34 000 kronor (30 000 kronor + 4 000 kronor) = 10 200 kronor
Lön som betalas ut till dig: 30 000 kronor – 10 200 kronor = 19 800 kronor

(källa: Skatteverket.se)

– Tidigare baserades elbilars förmånsvärde på förmånsvärdet för motsvarande bil med konventionell teknik, men det ansågs krångligt samtidigt som det öppnade för kreativa förslag om vad som ansågs vara en jämförbar bil. Allt eftersom det lanserades fler renodlade elbilar blev det också svårare att hitta en jämförbar modell, säger Stefan Tokics.

Sommaren 2022 ändrades därför systemet. Om du idag väljer en elbil får du dra av ett schablonbelopp om 350 000 kronor, eller max 50 procent av priset, från nybilspriset när du beräknar förmånsvärdet.

– För vissa modeller har det inneburit sänkningar, för vissa höjningar. Jag rekommenderar att gå in på Skatteverkets hemsida och använda deras kalkylator. Då får du exakt förmånsvärde för just den bil och den extrautrustning du vill ha, säger Stefan Tokics.

Steg 3: Gör upp om vem som betalar elen

Den tredje punkten att fundera igenom innan beslutet är vem som ska stå för kostnaden för laddning – du eller arbetsgivaren.

– De flesta som har elbil som förmånsbil står själva för kostnaden för att installera laddbox hemma och betalar själva för elen. Använder de sedan bilen i tjänsten lämnar de in en reseräkning precis som vanligt, säger Stefan Tokics.

Laddar man däremot på jobbets parkeringsplats på arbetsgivarens laddstolpar är det hela mer komplicerat.

– Om man laddar gratis på jobbet men använder bilen privat ska man förmånsbeskattas, men det blir ofta krångligt rent administrativt. Den smidigaste varianten tycker jag är att man även på arbetsplatsen sätter upp laddstolpar där arbetstagaren betalar för att ladda, och sen återigen lämnar in en reseräkning om man kör i tjänsten, säger Stefan Tokics.

Karin Aase

Ungefärliga förmånsvärden för populära elbilar

Tesla Model 3 – cirka 5000 kronor per månad
Kia Niro – cirka 4000 kronor per månad
Volkswagen ID.4 – cirka 4500 kronor per månad
Nissan Leaf – cirka 3500 kronor per månad
Renault Zoe – cirka 3500 kronor per månad

 

 

 

 

 

 

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så tog vi steget till eget

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsulter. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

0
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

”Rejäla fakta när vi ska argumentera för våra löner”

0
Trovärdig statistik är ett av de viktigaste verktygen i den kommande löneförhandlingen. De två Akademikerföreningar som förra året var bäst på att skicka in sina svar var Arriver Software och Ljungby kommun.

Börsras kan påverka pensionen – här är expertens råd

0
Börsen faller, men hur påverkar det egentligen min framtida pension? Läs pensionsekonomens tips på vad du ska ta reda på och hur du bör agera.

Akademiker inom handeln ingår i stort forskningsprojekt

0
Hur är det att jobba i handeln? Det ska forskare vid Stockholms universitet ta reda på. Enkäter kommer skickas till över 20 000 anställda, bland dem medlemmar i Sveriges Ingenjörer.

CSN varnar: Se upp för dyra misstag med studielånen

0
Varje år får mer än 35 000 studerande återkrav för att de fått för mycket studiemedel. Nu varnar CSN för de vanligaste misstagen.
Malin Cronqvist

Dagbok från hållbarhetschefen på Svea Solar

1
I maj blev ingenjören Malin Cronqvist solenergibolaget Svea Solars första hållbarhetschef. Här är hennes dagbok från en vecka på jobbet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.