Behöver du fråga facket? Testa chattboten Vektor     

Foto Getty Images/Montage.

Nu kan du få svar dygnet runt på enklare frågor om arbetsrätt och medlemskapet i Sveriges Ingenjörer. Det är chattboten Vektor som svarar och du kan ställa frågor både på svenska och engelska.

Varje dag får Sveriges Ingenjörer in en mängd frågor dels från medlemmar, dels från ingenjörer som funderar på att bli medlemmar och vill ha information om medlemskapet.

För drygt ett år sedan började förbundet skissa på en chattbot som skulle kunna ge svar på många av de vanliga och ofta lite enklare frågorna.

– Det ligger ju i tiden. Vi är inte först bland fackförbunden, men ändå ganska tidiga, säger Jakob Lindmark, ombudsman på Sveriges Ingenjörer och projektledare för några av förbundets AI-projekt. Han har tillsammans med kollegor och konsulter utvecklat den nya chattboten Vektor.

Jakob Lindmark, Sveriges Ingenjörer.

Arbetet har till stor del handlat om att testa olika modeller för att sedan göra finjusteringar för att hitta en balans mellan kvalitet, svarslängd och tonalitet. Mycket tid har också lagts på att säkerställa datakvalitet. Många av frågorna och svaren är hämtade från förbundets webbsida, andra är sådana som medlemmarna har ställt till rådgivning och medlemsservice.

Exempel på frågor som Vektor kan svara på är vad som krävs för att bli medlem i förbundet, hur lång är uppsägningstiden i olika kollektivavtal, om man har rätt till föräldralön (som kompletterar föräldrapenningen), om villkoren i inkomstförsäkringen och tips inför lönesamtalet.

Frågorna kan både ställas på svenska och engelska. Frågar man på engelska svarar Vektor på engelska.

Börjar med en öppen version

Sveriges Ingenjörer har i nuläget valt att göra Vektor tillgänglig för alla, alltså inte enbart för medlemmar. På förbundets webb syns den direkt på startsidan som en rosa pratbubbla med tre vita prickar i det nedre högra hörnet.

– Chattboten är fortfarande under utveckling och den här lösningen innebär fler användare och vi får snabbare feedback på vad vi behöver förbättra.

Nu följer Jakob och hans kollegor noga upp vad folk ställer för frågor – och om frågeställarna är nöjda med svaren. Där Vektor inte ger ett tillfredsställande svar kan de fylla på med mer information.

I framtiden ser Jakob Lindmark flera möjligheter med chattbotar. Både en utveckling av Vektor och att utöka servicen med fler olika agenter.

– Planen är att utveckla en version av Vektor som endast är tillgänglig för medlemmar. På så sätt kan vi ge mer specifika svar utifrån kollektivavtal. Parallellt tittar vi på olika områden där vi kan utveckla agenter som är specialiserade på olika sakfrågor. Pensionsfrågor och stöd till egenföretagare är två exempel, berättar Jakob Lindmark.

Har du några tips när man ställer en fråga?

– Ta med viktig bakgrundinformation. Vet du exempelvis vilket kollektivavtal som gäller på din arbetsplats, så skriv gärna det. Du kan också ställa följdfrågor med kompletterad information om du får ett för generellt svar. Ibland kan det hjälpa om du omformulerar din fråga. Starta alltid en ny chatt om du vill ställa en helt ny fråga. Om svaret på din fråga inte finns i databasen får du besked om det.

Hur skulle du beskriva Vektor?

– Vi har tagit ett avvägt beslut att Vektor inte ska uppfattas som mänsklig utan mer som en funktion. Samtidigt vill vi att medlemmarna känner att de har en interaktion med Sveriges Ingenjörer när det chattar med Vektor. Tonalitet, alltså ”trevlighet” är en inställning som man kan justera och vi har valt att tonläget ska kännas neutralt och sakligt. Vill du ha personlig rådgivning och stöd finns alltid förbundets medlemsservice och rådgivning.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

May: News from Ingenjören in English

May: News from Ingenjören in English

Increasing unemployment figures • How to include colleagues with autism and ADHD • This is how much engineers who are managers earn • Sweco engineer on being given notice of strike • Are you lacking training in AI? You are not alone • 9 quick steps for salary negotiations
Fler artiklar