Tror du att du blir mer flexibel och effektiv genom att vara uppkopplad och ha koll på jobbet utanför arbetstid? Det är du inte, visar en forskningsgenomgång från Universitetet i Surrey som också visar att du riskerar din hälsa genom att inte koppla av.
Tror du att du blir mer flexibel och effektiv genom att vara uppkopplad och ha koll på jobbet utanför arbetstid? Det blir du inte, visar en forskningsgenomgång från Universitetet i Surrey som också visar att du riskerar din hälsa genom att inte koppla av.
Forskarna har granskat 65 olika studier i ämnet med cirka 50 000 deltagare totalt. Studierna gjordes från 1992 och framåt. Resultatet av genomgången visar att de som ständigt är uppkopplade riskerar både att få hälsoproblem och problem med förhållandet till sin omgivning.
De ständigt uppkopplade medarbetarna uppgav att de trodde att de blev mer effektiva genom att ha koll på sina datorer och smartphones även utanför vanlig arbetstid men det framgår också att de upplevde att arbetsgivaren förväntade sig att de skulle vara ständigt nåbara.
En av forskarna bakom studien säger att tillgången till datorer och mobiler som ständigt är på kan ge intryck av att man blir mer effektiv men i längden finns det en uppenbar risk för att man jobbar för mycket och får både sociala och hälsorelaterade problem av sitt uppträdande.
Att ha en meningsfull fritid är bra både för dig själv, hälsan och hur du presterar på jobbet. Det visar en annan ny brittisk studie från Birkbeck University of London.
– Att diska eller utföra rutinartat hemarbete är inte vad vi menar med meningsfull fritid, säger doktor Almuth McDowall. Men forskningen visar att den som lägger tid på saker som de själva har valt att göra och tycker är meningsfulla mår bättre men också kan antas prestera bättre på jobbet. Och det är kvaliteten på det du fyller din fritid med som är viktig, inte nödvändigtvis kvantiteten.
Jenny Grensman
4 kommentarer
Ingen! Det är chefen som får beröm från sin chef för sin lönsamma avdelning.
Klart man har ett val att inte ha koll! Lämna telefonen på jobbet eller i jackfickan och lägg fokus på familj/barn så fort man kommer hem! Klart att man ibland måste vara flexibel åt båda hållen men barnens barndom kommer aldrig igen. Och vem blir man tackad av för att man stressar ihjäl sig på sitt jobb för att vara chefen till lags?
Prislapp? Som om vi hade ett val. Hur ska de använda sina insparade pengar i ett totalt översvämmat eller stormhärjat land tro?
Instämmer i rubriken. Vilket triggar två följdfrågor; hur ska man bära sig åt för att inte ha koll, och, men vad ska då faktiskt ha koll på. En viktig organisationsuppgift blir att avskärma medarbetare från informationsflöde, samt att analysera vilken koll som kunskapsarbetaren faktiskt ska ha. Att inte ha koll måste vara sanktionerat från ledningen för det är inte eller naturlig agenda för en kunskapsarbetare, ingenjör eller konsult.