Svenska företag hamnar på jumboplats i en internationell jämförelse över hur företag har hanterat lågkonjunkturen och förberett sig för bättre tider. Det vi är bäst på är att inte göra något alls.Svenska företag hamnar på jumboplats i en internationell jämförelse över hur företag har hanterat lågkonjunkturen och förberett sig för bättre tider. Det vi är bäst på är att inte göra något alls.
Bara i Botswana och Brasilien hanterar företagen lågkonjunkturen med större passivitet än i Sverige.
Man brukar säga att i lågkonjunktur ska man satsa ordentligt på kompetensutveckling för att kunna ligga i framkant när konjunkturen vänder.
Drygt en tredjedel av de svenska företagen satsar mer än vanligt på att utbilda personalen, men i Finland är andelen hela 85%. 73 procent av danska företag har satsat extra på kompetensutveckling.
Den näst vanligaste aktiviteten är att utveckla nya produkter och tjänster. Det gör 32% av de svenska företagen, men i Taiwan har hela 74% tagit tillfället att sätta mer fokus på produkt- och tjänsteutvecklingen.
Drygt en fjärdedel av de svenska företagen har inte gjort någon av de aktiviteter som undersökning frågar efter och som omfattar allt från varumärkesarbete till investeringar i fastigheter och maskiner, taktiska rekryteringar och nya geografiska etableringar.
Förra året presenterade Grant Thornton en undersökning där företag världen över fick svara på vilka åtgärder som var mest effektiva för att öka lönsamheten. Produktinnovation var det allmänna intrycket, men inte i Sverige. Här svarade en fjärdedel av de tillfrågade företagen att de inte visste. För övriga var minskade kostnader, prisstrategi, strategiska investeringar, ny ledningsstruktur och produktivitetsöversyn det som flest trodde på.
JG