Spela onlinespel och bli en bättre chef. I stället för att betraktas som en asocialt tidsfördriv är dator- och tevespelen på väg att bli betraktade som ett sätt att lära sig socialt samspel, nyttigt inte minst för unga vuxnas yrkeskarriärer.
Dator- och tevespel är bara tidsfördriv, och det får absolut inte bli för mycket, för då kan ungdomarnas sociala förmåga bli lidande. Ungefär så brukar föräldrar låta när deras barns datorspelande kommer i fokus.
Elliot Noss, VD på domännamnsföretaget Tucows, ges som exempel. Genom att spela World of Warcraft – ett av de allra största onlinespelen – har han lärt sig att varje delmål, även om det kan verka obetydligt, blir viktigt om man ser det i ett större sammanhang. I sin roll som VD brukar han därför samla de anställda och återkommande berätta om företagets hjältar, dess tillkortakommanden och framgångar. De anställda tycks känna att de är del av något större. Noss har enligt artikeln i Forbes noterat ökad trivsel och minskad personalomsättning.
Noss lärde sig allra mest genom att iaktta hur illa det gick när andra misskötte sitt ledarskap. Det blev då tydligt hur viktigt det är med social dynamik, nödvändiga förberedelser och en tydlig hierarki.
Man kanske kan tycka att detta bara visar att all verksamhet som inbegriper mänskligt samarbete är utvecklande, oavsett om det rör sig om att spela i rockband, segla eller spela onlinespel. Men enligt John Hagel III lär sig gamers dessutom spelteori, något som i hög grad kan vara värdefullt i näringslivet. Han förutspår till och med att vi om inte alltför många år kommer att få se exempel på jobbansökningar som refererar till ledarroller i World of Warcraft, Dark Age of Camelot eller EverQuest.
1 kommentar
[…] har inverkan på oss människor vet nog de flesta. Att just så kallade MMORPG kan vara en del i självutveckling mot bra ledarskap är det nog många som finner förvånande. Elliot Noss, VD på domännamnsföretaget Tucows, ges […]