Trots att flera företag har kommit på fötter igen efter finanskrisen märks stressen ändå av hos många anställda. Det menar Cary Cooper, hälso- och psykologiforskare. Med anledning av Levipriset håller han på torsdag en föreläsning i Stockholm.
Trots att flera företag har kommit på fötter igen efter finanskrisen märks stressen ändå av hos många anställda. Det menar Cary Cooper, hälso- och psykologiforskare. Med anledning av Levipriset håller han på torsdag en föreläsning i Stockholm.
Cary Cooper är en av Storbritanniens ledande forskare inom hälsa och psykologi och har på torsdag den 23 september bjudits in till Ingenjörshuset för att föreläsa om stress och ohälsa i stora organisationer.
I sitt senaste projekt har Cary undersökt vilka effekter tiden efter lågkonjunkturen har haft på människors stressnivåer i arbetslivet. Han menar att det finns flera orsaker bakom stressen. En orsak till stress är ett dåligt ledarskap, allt för många chefer väljs, enligt Cary, efter vilken utbildning de har och inte efter hur duktiga de är på att leda människor.
Viktigt med sociala chefer
–Vi behöver chefer med en god social förmåga, detta är viktigare än att de är en bra ekonom eller ingenjör, säger han.
Ett annat fenomen som Cary menar har ett samband med finanskrisen är något som kallas ”presenteeism” vilket innebär att folk går till jobbet trots att det egentligen inte finns så mycket att göra och, så att säga, sitter av tiden eller jobbar så lite som möjligt. Det här pågår på flera ställen i Skandinavien.
Kvinnor dubbeljobbar
En annan typisk stressfaktor som man kan se just i Skandinaviska länder, enligt Cary, är att många har flexibla arbetstider och att det är fler kvinnor än män som jobbar hemma. Medan de jobbar hemma sköter de också ofta hushållssysslorna.
— Min forskning visar att män jobbar mindre hemma än kvinnor och gör mindre hushållsarbete, jämfört med många andra länder är Sverige jämställt men ni är inte alls så jämställda som ni tror, säger Cary som annars är för flexibel arbetstid eftersom forskningen visar att folk mår bättre om de får styra sin tid själva.
Skilj mellan privatliv och arbetsliv
Hans främsta tips för att slippa stress är att inte ta med sig jobb hem.
— Måste du jobba hemma kan du ha koll på tiden genom att ställa en klocka på ringning.
I december kommer Cary Cooper, tillsammans med medförfattaren Ulf Lundberg, ut med en ny bok ”The Science of Occupational Health. Stress, psychobiology and the new world of work”.