Ledarna och Unionen agerade gemensamt
Sagan om Saab kan vara slut. Klockan 13 i dag begärde fackförbunden Ledarna och Unionen den klassiska biltillverkaren i konkurs. Sveriges Ingenjörer och Metall har däremot båda valt att avvakta med konkursansökan. Läs mer
Lokala fackklubben emot konkursansökan
Den lokala fackklubben på Saab ville avvakta med konkursansökan. Trots det valde den centrala organisationen på Ledarna att begära Saab i konkurs redan i dag.
– Vi har varit på det klara med att vi inte är nöjda med förbundets agerande, säger Thomas Haglund, ordförande på Ledarna på Saab. Läs mer
Sagan om Saab kan vara slut. Klockan 13 i dag begärde fackförbunden Ledarna och Unionen den klassiska biltillverkaren i konkurs. Sveriges Ingenjörer och Metall har däremot båda valt att avvakta med konkursansökan.
– Det här är inte en situation någon Unionenmedlem önskar sig. De vill högst av allt fortsätta att arbeta för det företag de är stolta över och lojala med. Men de är också införstådda med att Unionen måste ta detta steg för att säkerställa att de får den ersättning de har rätt till i form av lönegarantin, säger Unionens ordförande Cecilia Fahlberg i ett pressmeddelande.
Sveriges Ingenjörer väljer däremot att inte lämna in någon konkursansökan i dag, berättar förhandlingschef Camilla Frankelius.
– Medlemmarna vill vänta så länge som möjligt och vill se att alla alternativ är uttömda innan man begär Saab i konkurs, säger hon.
Det finns också några halmstrån kvar för Saab. I dag ska företaget lämna in sin överklagan mot Tingsrättens beslut att avslå företagets ansökan om rekonstruktion. Samtidigt arbetas det intensivt för att de två kinesiska intressenterna Pang Da och Youngman ska få tillstånd av den speciella myndighet som avgör vilka kinesiska företag som ska få investera i utländska bolag, NDRC (Nationella utvecklings- och reformkommissionen). I morgon tisdag ska också den svenska ambasssadören i Kina träffa representanter från myndigheten för att poängtera att det är bråttom om affären ska kunna gå i lås.
Tidigare har allt pekat på att de fyra fackförbunden ska agera gemensamt, men i dag har man alltså valt att gå skilda vägar.
– Var och en fattar beslut utifrån sina medlemmar. Vi agerar utifrån det mandat vi har fått av våra medlemmar, säger Camilla Frankelius.
Unionen och Ledarna påpekar båda två i sina pressmeddelanden att om pengar kommer in på medlemmarnas konton så kommer konkursansökan att dras tillbaka.
– Samma sak gäller om hovrätten ändrar tingsrättens beslut och beslutar om företagsrekonstruktion. Unionen kommer att medverka till att en eventuell prövning av tingsrättens dom kan ske före konkursansökan, säger Cecilia Fahlberg.
Att konkursansökan dras tillbaka om pengar kommer in på medlemmarnas konton skulle i praktiken kunna innebära att Saab kan köpa tid genom att betala ut löner enbart till Unionens och Ledarnas medlemmar – men inte till Sveriges Ingenjörers och Metalls medlemmar. Men om så skulle bli fallet står Sveriges Ingenjörer redo att skicka in en egen konkursansökan med en gång, säger Helene Robson, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer.
– Allt förberett för en konkursansökan, så Saab kommer inte att kunna lösa sina problem på det sättet, säger hon.
I normala fall ska Tingsrätten kalla till konkursförhandling inom två veckor, men mycket talar för att det i det här fallet kan ske snabbare än så, säger Helene Robson.
– Det finns många incitament för att göra handläggningstiden ännu kortare. Det är en viktig fråga som berör väldigt många människors försörjning.