Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemFackligtSaab begärs i konkurs

Saab begärs i konkurs

Sagan om Saab kan vara slut. Klockan 13 i dag begärde fackförbunden Ledarna och Unionen den klassiska biltillverkaren i konkurs. Sveriges Ingenjörer och Metall har däremot båda valt att avvakta med konkursansökan.

– Det här är inte en situation någon Unionenmedlem önskar sig. De vill högst av allt fortsätta att arbeta för det företag de är stolta över och lojala med. Men de är också införstådda med att Unionen måste ta detta steg för att säkerställa att de får den ersättning de har rätt till i form av lönegarantin, säger Unionens ordförande Cecilia Fahlberg i ett pressmeddelande.

Sveriges Ingenjörer väljer däremot att inte lämna in någon konkursansökan i dag, berättar förhandlingschef Camilla Frankelius.

– Medlemmarna vill vänta så länge som möjligt och vill se att alla alternativ är uttömda innan man begär Saab i konkurs, säger hon.

Det finns också några halmstrån kvar för Saab. I dag ska företaget lämna in sin överklagan mot Tingsrättens beslut att avslå företagets ansökan om rekonstruktion. Samtidigt arbetas det intensivt för att de två kinesiska intressenterna Pang Da och Youngman ska få tillstånd av den speciella myndighet som avgör vilka kinesiska företag som ska få investera i utländska bolag, NDRC (Nationella utvecklings- och reformkommissionen). I morgon tisdag ska också den svenska ambasssadören i Kina träffa representanter från myndigheten för att poängtera att det är bråttom om affären ska kunna gå i lås.

Tidigare har allt pekat på att de fyra fackförbunden ska agera gemensamt, men i dag har man alltså valt att gå skilda vägar.

– Var och en fattar beslut utifrån sina medlemmar. Vi agerar utifrån det mandat vi har fått av våra medlemmar, säger Camilla Frankelius.

Unionen och Ledarna påpekar båda två i sina pressmeddelanden att om pengar kommer in på medlemmarnas konton så kommer konkursansökan att dras tillbaka.

– Samma sak gäller om hovrätten ändrar tingsrättens beslut och beslutar om företagsrekonstruktion. Unionen kommer att medverka till att en eventuell prövning av tingsrättens dom kan ske före konkursansökan, säger Cecilia Fahlberg.

Att konkursansökan dras tillbaka om pengar kommer in på medlemmarnas konton skulle i praktiken kunna innebära att Saab kan köpa tid genom att betala ut löner enbart till Unionens och Ledarnas medlemmar – men inte till Sveriges Ingenjörers och Metalls medlemmar. Men om så skulle bli fallet står Sveriges Ingenjörer redo att skicka in en egen konkursansökan med en gång, säger Helene Robson, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer.

– Allt förberett för en konkursansökan, så Saab kommer inte att kunna lösa sina problem på det sättet, säger hon.

I normala fall ska Tingsrätten kalla till konkursförhandling inom två veckor, men mycket talar för att det i det här fallet kan ske snabbare än så, säger Helene Robson.

– Det finns många incitament för att göra handläggningstiden ännu kortare. Det är en viktig fråga som berör väldigt många människors försörjning.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Vad gör du om du ställs inför ett etiskt dilemma i jobbet?

0
I jobbet som ingenjör kan det uppstå en konflikt mellan kravet och den egna övertygelsen.  Vad är rätt och vad är fel?  Kanske ett dokument från 1929 kan hjälpa till att ge svaret.

Ingenjörerna som tillverkar vapnen som ska stoppa Putin

0
Hur är det att jobba med produkter som å ena sidan används för att försvara länders självständighet, men som å andra sidan kan döda? Ingenjören ställde frågan till två ingenjörer på BAE Systems.

Hur länge måste jag stanna innan jag byter jobb?

0
Hur länge bör man stanna på ett jobb innan man går vidare till nästa? Karriärcoachen tipsar om hur du bör tänka.

Här finns ingenjörernas mest jämställda chefslöner

0
Många ingenjörer blir chefer och det är inom privat sektor som cheferna tjänar mest. Men där finns ett lönegap mellan könen. I en annan sektor är chefslönerna för ingenjörer helt jämställda.  

Har du gjort en livsnjutarplan över vad som är viktigast i ditt liv?

0
Karriärplanering har du säkert koll på. Men allt annat som är viktigt i livet, hur får du tid och energi till det? Testa att göra en livsnjutarplan där du sätter dina prioriteringar på pränt.

Får man komma med shorts till jobbet?

0
Varma sommardagar är det lockande att komma med shorts och sandaler till jobbet. Men hur lättklädd får man egentligen vara på jobbet? Juristen reder ut vad som gäller.

Se MIT-studenterna dansa

0
I USA är det naturligt att kreativa ämnen ingår i ingenjörsutbildningarna, som dans till exempel. 

Ger din chef dig ont i magen?

0
Var tredje svensk uppger att de har en destruktiv chef. En ny bok ger konkreta förslag på hur du hanterar en sådan situation.

”Så här fick vi vårt första ingenjörsjobb”

0
För nyexade finns många andra vägar än platsannonser till det första jobbet. Ingenjören frågade sex ingenjörer hur de fick sitt första jobb efter examen.

Hur gör du för att inte jobba över?

0
Som ingenjör kan det vara svårt att sätta gränser för sin arbetstid. Här är ingenjörernas egna tips på hur de undviker att jobba över när arbetsbelastningen är hög.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Undvik ingenjörernas vanligaste cv-missar

0
Ett cv ska vara tydligt och visa vad du har för kompetens och erfarenhet. Visst är det bra att sticka ut men passa dig för att tappa trovärdighet. Här är nio vanliga misstag – och hur du undviker dem.