Tusen anställda ska bort på Volvo personvagnar. Enligt företaget ska ingen sägas upp, men för de cirka 700 konsulter som förlorar sina uppdrag är framtiden osäker.
Tusen anställda ska bort på Volvo personvagnar. Enligt företaget ska ingen sägas upp, men för de cirka 700 konsulter som förlorar sina uppdrag är framtiden osäker.
Volvo personvagnars försäljning har gått dåligt den senaste tiden. Efterfrågan på den europeiska bilmarknaden har länge varit svag. Samtidigt har företaget betonat att det inte får gå med förlust under 2013. Neddragningarna ska spara 1,5 miljarder. Cirka 1 000 personer gå, huvudsakligen i Sverige.
Redan i september 2012 fick 400 konsulter sluta, och i november stängdes monteringen i Torslanda under en vecka. Tanken är nu att ingen ska behöva bli uppsagd. Av tusentalet personer som försvinner är runt 700 konsulter och de övriga får gå med frivilliga lösningar, enligt företaget.
Att fler konsulter nu får lämna Volvo personvagnar kommer inte som någon överraskning. Redan i januari sade Volvo personvagnars presschef: ” Vi kommer att… väsentligt minska antalet teknikkonsulter under 2013″.
Men konsulterna som blir av med sina uppdrag på Volvo kan inte alltid vara säkra på att få några andra uppdrag. För dem kan det uppsagda kontraktet vara lika med att de blir utan jobb.
– Anställningstryggheten i konsultbranschen är inte vad den har varit, säger Jan Skogum, ombudsman på Sveriges Ingenjörer. Konsultbolagen har varit tvungna att ta ut låga arvoden och har inte kunnat ta höjd för dåliga tider. Nu när de tappar uppdrag, säger de upp snabbt.
Sture Henckel
6 kommentarer
Konsulter inom Volvo PV brukar vanligtvis ha uppdrag i stil med vidareutveckling och förbättringar av befintliga eller nyligen launchade produkter som gått i produktion. Dvs rationaliseringar och produktionsupptaktningar som inte hunnits med inom tidsramarna för det planerade utvecklingsarbetet. Konsultbranschen får säkert ett bra uppsving inom en snar framtid på Volvo PV när de nya utvecklingsprogrammen närmar sig produkltionsstart!
Jag såg TV-intervjun med volvoledaren angående uppsägningarna och det var så tydligt hur denna koncernrobot nervärdade de 700 konsulterna som lägre stående varelser jämfört med volvos egna anställda.
Det går upp o ner på Volvo vad gäller bemanning av olika anledningar, så har det alltid varit!
Konjukturen påverkar givetvis, utvecklingsprogrammen likaså, slukar en del kulor.
Volvo behöver en ny ”platta”, dvs plattform att bygga bil på, det är ett faktum sedan länge.
Ska bli intressant att se vad kineserna har köpt i nytänk och utveckling när det gäller Volvo.
Faceliften som släpps nu duger i avvaktan på vad som ska komma om det kommer? Annars så får nog Volvo klappa ihop en hel del av verksamheten i Sverige och Europa!
Micke R./ Före detta Volvo
Å! Det är väl inget problem, det är ju en jättestor ”ingenjörsbrist”.
Mvh
Håkan
Konrad Höijë: Beror helt på vilken bransch man jobbar inom.
Den så kallade konsultbranschen är i själva verket bara vad man kallar en bemanningsbransch – fast med högre utbildade hjon. Den används för att slippa ta ansvar för sina anställda och är på sikt förkastligt för hela samhället som blir lidande av att ingen utbildning satsas eller kunskap behålls.