Under kreativa former träffas 100 kvinnliga medarbetare på 10 stora svenska företag under ett år för att utbyta erfarenheter och arbeta fram en plan för hur företagen ska få fler kvinnor till sina chefsposter.
Under kreativa former träffas 100 kvinnliga medarbetare på 10 stora svenska företag under ett år för att utbyta erfarenheter och arbeta fram en plan för hur företagen ska få fler kvinnor till sina chefsposter.
Projektet Battle of the numbers drog igång i november förra året och målet med verksamheten är att hjälpa storföretag att gå från ord till handling när det gäller att få fler kvinnor till operativa chefspositioner.
Under 8 månader har 100 kvinnor från olika hierarkiska nivåer inom 10 svenska storföretag träffats och diskuterat vad de har gjort för att nå sina mål, vad det finns i deras organisationer som fungerar respektive inte fungerar, vad de andra företagen gör etcetera. Även företagens vd:ar, informationsdirektörer och HR-direktörer har under den här perioden träffats och utbytt idéer.
– Det här är en ren affärsmässig fråga, vi är noga med att förklara för företagen vad de tjänar på det här i form av minskade kostnader och ökade intäkter samt den goodwill som företagen får genom den här typen av förändringar, Sofia Falk, en av projektets grundare.
Sofia förklarar att hon, tillsammans med de andra grundarna Eva Swartz och Cissi Elwin Frenkel, är noga med att driva projektet i en positiv anda och att deltagarna ska känna sig inspirerade att jobba vidare med de här frågorna.
– När det skrivs om jämställdhet i media handlar debatten ofta om för- och emot kvotering och att företagen är dåliga på att ta tillvara kvinnor. Media ställer sällan frågan hur företagen bör göra för att få fler kvinnor att jobba för dem. Det funkar inte med den här negativa bilden, det måste bli mer positivt, säger Sofia som tycker att det tvärtemot medias negativa bild händer mycket på området.
Tanken med workshopparna är att deltagarna tillsammans ska hjälpa sina företag att utveckla och identifiera metoder som kommer att bidra till att fler kvinnor når operativa chefspositioner. I november avslutas projektet med ett stort event och då kommer också rapporten som deltagarna nu arbetar med att redovisas.
– Företagets vd:ar får förslag på förändringar som de kan göra i sina organisationer och sen har de 6 månader på sig att införa dem, säger Sofia och förklarar att Battle of numbers sen kommer att följa upp företagen för att se hur det har gått med jämställdhetsarbetet.
En av Battle of the numbers deltagare är Åsa Hansson som jobbar inom Volvokoncernen och är chef för avdelningen Chassis and Vehicle Dynamics Engineering. Åsa har cirka 200 anställda och har varit chef i ungefär åtta år av sin karriär.
Vad tycker du om Battle of the numbers?
– Det är ett fantastiskt projekt, det är inspirerande att sitta ner med tjejer från andra företag och diskutera ledarskapsfrågor och Sofia Falk och gänget har en motiverande och stimulerande approach. Det är ett högt tempo och många skratt, säger Åsa och förklarar att hon känner igen sig i mycket av det som sägs vid seminarierna.
– Inom industriverksamheten där jag jobbar är männen i stor majoritet och det är lätt att bli hemmablind, i och med det här projektet har jag blivit mer medveten om hur det verkligen ser ut, det har varit den stora behållningen, säger Åsa.
Har du något konkret exempel på något du har funderat över?
– Ja exempelvis när man söker en chefsbefattning och frågar linjecheferna om de känner till några kvinnor? Nej det finns inte så många kvinnor som är kompetenta, svarar de då. Och visst det kan vara svårt att hitta kvinnorna, eftersom de är så få, men då måste man leta lite mer, säger hon.
Själv är Åsa väldigt nöjd med att jobba inom Volvokoncernen och hon tycker att företaget har bra lösningar för att jobba flexibelt.
– Det är jätteviktigt. Vill man ta större ansvar måste man vara beredd på att jobba mycket. Och här krävs det att man planerar sin tid med familjen, säger Åsa som jobbar mellan 50-60 timmar i veckan och har ett barn.
– Jag sitter i möten i princip hela dagarna så om man ska iväg på till exempel ett kvartsamtal måste det bokas in i god tid, allt handlar om planering, säger hon.
Sofia Falk ger några exempel på vad Battle of the numbers deltagare hittills kommit fram till på sina träffar:
* Jobbannonsernas utformning, de måste ligga på nätet så att alla kan se dem (annars sker rekrytering ofta genom informella nätverk).
* Granskning av jobbannonser så att den är ”gender natural” det vill säga könsneutral (det är oftast HR-avdelningarna som gör detta).
* Fler förebilder: 30 procent av kvinnorna i organisationen måste synas inom relevanta områden, exempelvis mentorsprogram.
* Chefsrollens utformning- många tjejer tackar nej till chefsjobb. Här har tjejerna tagit fram förslag på hur man kan få fler kvinnor att i stället tacka ja.
* Skaffa assistenter. Sofia Falk förklarar: Många av de här tjejerna är superambitiösa och säger att de inte behöver en assistent men om man måste ha en så accepterar de det.
Följande företag medverkar i Battle of the numbers: Ericsson, H&M, Ikea, Saab, Sandvik, Scania, SEB, SPP, SSAB och Volvo AB.
Läs mer om Battle of the numbers här.
Anna Eriksson