Om konsten att tänka glokalt

IT-ingenjören Vipul Nandaniya talade om att tänka glokalt.

En viktig nyckel för ett företag som vill lyckas med export och tillväxt är att tänka ”glokalt”, säger IT-ingenjören och vd:n Vipul Nandaniya.

IT-ingenjören Vipul Nandaniya talade om att tänka glokalt. Foto: Ingenjören

IT-ingenjören Vipul Nandaniya talade om att tänka glokalt. Foto: Ingenjören

En viktig nyckel för ett företag som vill lyckas med export och tillväxt är att tänka ”glokalt”, säger IT-ingenjören och företagsvd:n Vipul Nandaniya.

Vad menas då med att tänka glokalt, ”Think glocal”? Jo, på en nordisk konferens om kunskapsföretagande, förklarade Vipul Nandaniya att det är taget från uttrycket ”Think global, act local”. Det handlar alltså om att tänka globalt, när du agerar lokalt. Som företagare kan du genom att bredda ditt perspektiv och rekrytera olika typer av personer lokalt, nå större internationella framgångar.

Redan som 12-åring visste Vipul Nandaniya att han ville starta eget. Sedan 2012 bor han i Danmark och driver ett företag som fokuserar på mobilappar, webblösningar och konsultation, med både danska och internationella kunder. Han började visserligen på en liten marknad, men utan kontakter och nätverk och fick sin första kund via en frilansportal.

– När ser på världen ska du se möjligheter. Dessa andra länder är platser där du kan sälja och lansera dina produkter. Det är en marknad, en möjlighet. Det är en del av det hela. Den andra delen handlar om hur du servar dina kunder.

Att tänka på marknaden som global är en början, men sedan gäller det att koppla dig till denna globala värld. Hur gör man det?

– Med de tekniska framgångar vi ser just nu är så många människor länkade till varandra. Hela världen har blivit sammankopplad, som en familj och du kan testa din marknad. Det är möjligt att du utan att veta om det redan har tagit steget in på den globala marknaden.

Vipul Nandaniya förklarar att företag via till exempel Facebook och Twitter redan kan ha följare från flera olika länder, vilket kan innebära fördelar för ett företag som vill expandera.

– Det är personer som du aldrig har träffat, men som gillar din sida eller som skriver kommentarer. De interagerar med dig. Och vad betyder det? Jo, att det finns en möjlighet att nå ut till den marknaden. Du kan göra ett litet test, fråga dem vad de tycker om produkt som du vill lansera i deras hemland.

Det är ett steg för att komma längre med din företagsvision. Ett annat är att se till olikheter människor emellan, vare sig det handlar om var man är född eller vilken kompetens man har, och skapa en miljö där olikheterna kan lyftas fram och bidra till en bättre struktur. Att ta vara på olika uppfattningar och olika sätt att lösa problem gör att företag har större möjligheter att växa, menar Vipul Nandaniya.

– När du tänker globalt är det viktigt att du respekterar och även verkställer mångfald. Det är så du kopplas samman med andra. Om du inte respekterar det annorlunda, kan du inte knyta an. Då byggs muren upp. För att riva muren är det här en viktig egenskap som måste utvecklas i företagets ledning. Ledningen avspeglar sig hos de anställda.

På Vipul Nandaniyas företag arbetar personer med bakgrund i flera olika länder, men också med olika förmågor. Det minsta gemensamma nämnaren är att det ska finns en vilja att lära, sedan tittar han på det som särskiljer individerna.

– Jag försöker fokusera på vad den här personen har för positiva egenskaper och hur kan jag, som chef, skapa en miljö där de kan blomstra? Så att deras kvaliteter kan komma fram.

Men det är inget lätt jobb. Det kräver en investering i tid och ger inte snabba resultat.

– Teamet måste förstå att här tar tid. När ni förstår varandra och vet hur de olika personerna är, då kan du börja skapa en kreativ miljö. Det skapar en annorlunda krydda till företaget.

Ett tips till svenska företag som vill etablera sig i ett annat land är att börja med att ta kontakt med någon i Sverige som har ett nätverk i det specifika landet.

– Den här personen kan bli din export-konsult och vara någon som kan båda kulturer. Det handlar om att vara i kulturen. Jag kan spekulera om hur det är i en annan kultur, men jag har inte erfarenheten.

Ania Obminska

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Här är de populäraste kurserna för yrkesverksamma ingenjörer

Här är de populäraste kurserna för yrkesverksamma ingenjörer

Många lärosäten satsar på kompetensutveckling av ingenjörer. Vi har tagit reda på vilka som är de populäraste kurserna som går att kombinera med jobbet. Se listan med nära 50 kurser i topp.
Fler artiklar