Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjörenSjälvkörande bilar kan hjälpa miljön

Självkörande bilar kan hjälpa miljön

Om alla bilar ersattes av självkörande bilar, skulle antalet bilar kunna minska till en fjortondel av i dag. Ett examensarbete från KTH antyder att det skulle kunna ge stora förändringar i trafiken och i samhället.

Vad händer om bilarna i framtiden verkligen blir helt självkörande? Det frågade sig Pierre-Jean Rigole och hans handledare Wilco Burghout och Daniel Jonsson, båda doktorer i transportvetenskap.

De tog fasta på och kombinerade två trender i vardande – självkörande bilar och delandets ekonomi som bygger mer på samarbete än konsumtion – och gjorde datorsimuleringar för vad som skulle hända om de blev verklighet. De testade tanken att alla bilpendlare i Stockholmsområdet skulle börja använda självkörande taxibilar med fyra passagerarplatser.

morgondagens trafik?

KTH-forskarna tog fasta på två trender som redan finns. Dels de allt fler självkörande bilarna, dels debatten om en mer hållbar ekonomi som går ut på att dela snarare än att bara köpa.

KTH:s pressmeddelande

Det skulle kunna leda till att bilarna blir betydligt färre, bara en fjortondel så många som i dag. Det förutsätter emellertid några saker: att alla kan tänka sig att samåka, att alla är beredda att vänta i åtminstone tio minuter på taxin och att alla kan acceptera som mest 30 procent längre restider än dagens taxiresor.

– I det mest lovande fallet skulle man få en genomsnittlig väntetid på 6 minuter, och 12 procents längre restider, säger Wilco Burghout.

Forskarna poängterar själva att studien är ett tidigt resultat. De har bara tagit hänsyn till bilpendling. De har inte inkluderat kollektivtrafikens resor och inte heller långresor eller omflyttningar från kollektivtrafik.

Vad gäller effekterna av scenariot drog de tre forskarna något olika slutsatser. Enligt Pierre-Jean Rigole skulle miljö- och trängseleffekten skulle bli måttlig, medan de två handledarna bedömde effekten som mer betydande. De betydligt färre bilarna skulle, även om de körs väldigt mycket mer än idag, spridas jämnare över vägnätet, med en hel del tomvagnar i motsatt riktning även i rusningstid. De bedömer att miljöeffekterna borde bli ganska stora.

Den totala körsträckan för bilar i Stockholm skulle bara minska med 13 procent, men parkeringseländet i huvudstaden skulle minska avsevärt. Endast en tjugondel så många bilparkeringar skulle behövas. Det skulle även öka trafiksäkerheten.

– I dag, med mänskliga förare, ligger reaktionstiden på 2-3 sekunder. Om alla kör så tätt efter varandra som man ofta gör, kan det lätt bli en krock om det händer något oförutsett. Med självkörande bilar så bromsar alla bilar i princip samtidigt, säger Wilco Burghout.

Den smarta bilen har potential att helt revolutionera bilägandet, och om en sådan framtida bilflotta blev eldriven skulle det också bli en viktig pusselbit i framtidens hållbara transportsystem. Om alla självkörande bilar vore elbilar skulle man också behöva en omfattande laddningsstrategi, troligen med laddstolpar och i så fall sannolikt med trådlös induktionsladdning.

– Med självkörande bilar som hyrs som taxi skulle det bli en helt annan bilmarknad. Betydligt färre bilar skulle säljas, samtidigt som bilarna skulle köras hårdare och slitas fortare. Men det skulle bli betydligt färre bilar sålda förstås, säger Wilco Burghout.

Men ett system av självkörande taxibilar skulle kunna förändra samhället på flera andra sätt. Det är mycket svårt att förutsäga alla förändringar som skulle ske, hur efterfrågan på bilåkning skulle förändras. Förutom att det påverkar bilägandet kan en sådan utveckling också påverka hur vi bosätter oss, och kanske vart vi skickar barnen att gå i skola, och mycket annat.

Pierre-Jean Rigole, själv doktor i fotonik och mikrovågsteknik, jobbar numera på Energimyndigheten. Wilco Burghout och Daniel Jonsson kommer dock att följa upp studien och testa den i en dynamisk trafikmodell för att bättre simulera hur trängseln på vägarna kan komma att förändras.

Sture Henckel

2 KOMMENTARER

  1. @Ryderstam
    Långsiktighet är nog vad som behövs. Ur ett långsiktigt perspektiv är det bättre med cirkulära ekonomiska modeller än att bränna ut jordens resurser i allt ökande takt.
    Gör om, gör rätt!

  2. Det ligger en stark motsägelse i detta.
    Bara om biltillverkarna har en stark försäljning kan de ta fram tekniskt mer avancerade bilar.
    En teknik som skall användas för att minska antalet bilar leder också till att utvecklingen stannar av.
    Femårsplanstänkande!

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så blev vi egenkonsulter

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsult. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

”Rejäla fakta när vi ska argumentera för våra löner”

0
Trovärdig statistik är ett av de viktigaste verktygen i den kommande löneförhandlingen. De två Akademikerföreningar som förra året var bäst på att skicka in sina svar var Arriver Software och Ljungby kommun.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.