Fler tjejer söker sig till IT-utbildningar. Fördelarna med det är flera. Även manliga studenter trivs bättre med mer blandade klasser.
Fler tjejer söker sig till IT-utbildningar. Fördelarna med det är flera. Även manliga studenter trivs bättre med mer blandade klasser.
Otaliga kampanjer har genomförts för att få kvinnor att söka till tekniska utbildningar. De har ofta haft kortvarig effekt. Till hösten 2015 tycker sig digitaliseringskommissionen se en ökning av andelen kvinnliga sökande till högskolornas IT-utbildningar. I ett blogginlägg skriver kommissionen om flera utbildningar med fler kvinnliga sökande.
På KTH har andelen sökande till civilingenjörsrogrammet i datateknik ökat från 13 till 16 procent. På Chalmers motsvarighet har andelen kvinnliga sökande ökat från 10 till 12 procent, och i Halmstad från 10 till 14 procent. Andelen kvinnor ökar också i flera andra mycket mansdominerade civilingenjörsutbildningar som automatik, mekatronik och nanovetenskap.
Enligt Isobel Hadley-Kamptz, kommunikationsansvarig på Digitaliseringskommisionen har ökningen av andelen kvinnliga sökande på IT-utbildningarna hittills gått långsamt. Andelen ökade i slutet av 90-talet i och med IT-boomen, men minskade sedan igen med den efterföljande IT-kraschen.
Hon poängterar dock att ökningarna även nu sker från en låg nivå och att man inte kan veta om ökningarna bara är ett hack i kurvan eller ett tecken på en mer långsiktig ökning.
Jenny Brusk är lektor i datorvetenskap vid högskolan i Skövde. Hon kan inför hösten 2015 räkna hem en signifikant ökning av kvinnliga förstahandssökande till högskolans dataspelsutbildningar, från förra årets 96 till 146 i år. Skolan har flera utbildningar med olika inriktningar inom dataspelsutveckling, både mer renodlat tekniska och andra som även innehåller mer konstnärliga inslag. Kvinnorna har i något högre grad sökt sig till de senare.
– Vi startade projektet Donna för just detta, säger Jenny Brusk. Vi har en grupp studenter och lärare som söker upp tjejer som vi tror kan vara intresserade av de här utbildningarna, till exempel i rollspelsevent och spelmässor. Vi har gjort oss synliga helt enkelt, och det har varit effektivt.
Jenny Brusk tycker sig se att kvinnorna som läser dataspelsutbildningarna har en annan tematik i de spel de skapar. Könsstereotyperna och våldsinslagen är färre. Men tjejernas intåg har också lett till att arbetsklimatet har blivit bättre. Även killarna trivs bättre, vilket gör att avhoppen blivit färre.
– Det har liksom blivit mer tillåtet att vara på fler olika sätt, säger Jenny Brusk som också påpekar att man sedan länge har med normkritiska inslag i alla kurser, bland annat med tema ickevåld.
Isobel Hadley-Kamptz tror att debatten om IT och digitaliseringen av samhället har gett IT-utbildningarna en skjuts framåt i mycket bredare kretsar än tidigare.
– Jag tror att det här med IT är på väg att avdramatiseras, så att fler blir intresserade, säger hon.
Sture Henckel