Riksdagen röstade i går, onsdag, för förslaget att utöka matteundervisningen med en timme i veckan även för elever i högstadiet.
Riksdagen röstade i går, onsdag, för förslaget att utöka matteundervisningen med en timme i veckan även för elever i högstadiet.
Riksdagen uppmanar regeringen att sätta i gång arbetet för att få till fler mattelektioner i högstadiet, mot bakgrund av de undersökningar som har visat att mattekunskaper bland svenska 15-åringar minskar. Förslaget ska innebära att elever i årskurs 7–9 från och med nästa år får mer undervisningstid i matte.
Ania Obminska
3 kommentarer
Eftersom hela regeringsunderlaget reserverade sig mot riksdagsbeslutet kan vi lugnt utgå ifrån att regering kommer att skita högblankt i denna ”uppmaning”. I vart fall kommer ingenting att hända under denna mandatperiod.
En timme mer eller mindre spelar ingen roll när en del inte kan grunderna och andra aldrig utmanas. Bättre vore att öka lärartäthet, att köra föreläsning via video som hemläxa och därefter hjälpa eleverna med problemlösning på lektionen.
Anpassa inte lektioner efter medeleleven, utan se till att var och en utmanas på rätt nivå. Först när man får lära sig, så lär man sig. Fram till dess så kvävs man av att inte förstå eller av att inte orka lyssna på självklarheter.
Vilken skillnad gör en extra timme matematik i veckan egentligen?
Förövrigt så verkar samhället genom lönesättningsmekanismer inte visa att efterfrågan på tekniker och naturvetare är speciellt stor. Det verkar som att efterfrågan är stor på youtubestjärnor, modebloggare och idrottare, och inte speciellt mycket mer.