Framtidens ingenjörer behöver tänka mer etiskt och ta ansvar för den teknik och de produkter som man utvecklar. Därför har tekniska högskolan vid Linköpings universitet beslutat att etikundervisning blir obligatoriskt på alla 15 ingenjörsprogram.
Framtidens ingenjörer behöver tänka mer etiskt och ta ansvar för den teknik och de produkter som man utvecklar. Därför har tekniska högskolan vid Linköpings universitet beslutat att etikundervisning blir obligatoriskt på alla 15 ingenjörsprogram.
Elin Palm, docent i etik vid Linköpings universitet är ansvarig för att utveckla etikundervisning för ingenjörsstudenter och naturvetare vid Linköpings universitet.
Hur har ni resonerat när ni tog beslutet att etik ska bli obligatoriskt för ingenjörer?
– Beslutet är inte mitt men jag har varit ett bollplank. Utbildningsansvariga på den tekniska högskolan vill att ingenjörer och naturvetare ska ha träning i etisk reflektion. Det är viktigt att studenterna förstår det etiska ansvar som är kopplat till rollen som ingenjör eller naturvetare och den specifika kunskap de besitter. Det är också viktigt att man kan reflektera över de konsekvenser en ny teknik kan tänkas få. Om man till exempel utvecklar en robot bör ingenjören inse att han eller hon har ett etiskt ansvar för tekniken, till exempel hur roboten kan påverka människor och omgivningen.
Och vad blir din roll?
– Jag har tillsammans med utbildningsansvariga diskuterat olika sätt att jobba med etik och vad vi på centrum för tillämpad etik kan bidra med. Vi är en fristående enhet som har uppdraget att vara en resurs för universitets alla fakulteter och utbildningar. Jag har rollen av koordinator för etikundervisningen på tekniska högskolan i Linköping och har erfarenhet av den här typen av undervisning från KTH där jag undervisade studenter på grundutbildningen i teknik-etik.
Hur kommer etikkurserna i Linköping att utformas?
– Det kommer att variera mellan olika program. Beslutet innebär att alla ingenjörer och naturvetare ska ha läst 2 poäng etik under sin utbildning. I flera program, bland annat medicinsk biologi, läser studenterna redan etik men där kommer ämnet att byggas ut. I andra program blir det ett nytt inslag. Etikutbildningen kan läggas upp som en avgränsad modul inom en kurs eller som en strimma, det vill säga vara ett moment som introduceras löpande i andra kurser.
Vilka reaktioner har du fått?
– Jag har inte hört någon kritik men studeranderepresentanter har betonat att det är viktigt att etikundervisningen ska var användbar och relevant. Det är också den största utamningen och vi jobbar på det. Jag vill att vi ska få fram riktigt bra exempeluppgifter till seminarierna.
Har ingenjörer ett särskilt behov av att läsa etik?
– Det är en svår fråga. På sätt och viss vill jag svara ja. Å ena sidan har ingenjörer en stor samhällspåverkan, större än humaniseter. De tar fram teknik som förändrar människors livsvillkor, till exempel inom reproduktionsmedicin eller utvecklar inplantat som påverkar kognitionen. Humanister påverkar å andra sidan samhället mer på det mellanmänskliga planet. Med andra ord har alla, både humanister, ingenjörer och naturvetare ett stort ansvar. Men inom viss teknisk utveckling blir det extra viktigt att fundera över hur den påverkar samhället och miljön för framtida generationer.
Två poäng etik är inte mycket. Hinner man göra något avtryck?
Ja, det tror jag men det är viktigt när och hur etikundervisningen kommer in i programmen. Jag ser hellre att etik blir integrerad i olika projekt än några extra enskilda föreläsningar. Etik som ämne sticker ut och kan göra avtryck även om det är ett litet moment.
Upplever du att etik har fått mer utrymme i samhällsdebatten?
– Ja, det gör jag. Det finns särskilda frågor och enskilda händelser som har bidragit till fler diskussioner om etik och teknik. Katastrofen i Fukushima är en sådan händelse. Övervakning väcker också frågor om etik.
När är etikutbildning implementerad i alla program för ingenjörer och naturvetare i Linköping?
– Arbetet har redan startat. Vi har haft en frivillig kurs i etik och teknik sedan 2010 och sedan 2013 har några program, inom ramen för det nya kravet, infört 2 poäng obligatorisk etik. Nästa år kommer det vara fullt utbyggt.
Karin Virgin