Sveriges Ingenjörer 4.0 utreds

Foto: Ingenjören. Magnus Sundemo kommer att leda organisationsutredningen.
Foto: Ingenjören. Magnus Sundemo kommer att leda organisationsutredningen.

Till fullmäktige 2017 kommer en arbetsgrupp att granska Sveriges Ingenjörers organisation och hur den kan moderniseras. Många av årets motioner kom att hänvisas till det arbetet.

Foto: Ingenjören. Magnus Sundemo kommer att leda organisationsutredningen.

Foto: Ingenjören. Magnus Sundemo kommer att leda organisationsutredningen.

Till fullmäktige 2017 kommer en arbetsgrupp att granska Sveriges Ingenjörers organisation och hur den kan moderniseras. Många av årets motioner kom att hänvisas till utredningen.

Motioner varje eller vartannat år, teknologernas representation, medlemsorganisation. Som vanligt handlade många motioner på årets fullmäktige om vad kansliet ska göra för att stötta medlemmar, förtroendeorganisationen, och vilket inflytande som medlemmar och förtroendevalda ges. Ganska många andades också irritation över att förbundet inte får genomslag för sina frågor i avtalsrörelsen och att globalisering och digitalisering påverkar arbetsmarknaden på ett sätt som gör det svårare. Förväntningarna inför vad styrelsens utredning av hur ett modernare förbund skulle kunna se ut är många.

– Min målsättning är att vi ska kunna lägga fram ett skelett av idéer som vi vill genomföra för fullmäktige nästa år, sade Magnus Sundemo, ledamot av förbundsstyrelsen som tillsammans med Ulrika Lindstrand, Mikael Andersson, Sofia Johannesson och Alice Halldin ingår i utredningsgruppen.

Magnus Sundemo, som under många år varit ordförande för akademikerföreningen på Volvo Cars, tror att han fick uppdraget att leda ”framtidsutredningen” för att han alltid har så mycket synpunkter på hur Sveriges Ingenjörers verksamhet bör utvecklas.

–  Vi fokuserar inte tillräckligt utan sprider våra insatser åt så många håll att vi inte får det genomslag vi vill ha. Vi kommer att ta med våra slutsatser till er och så får vi se vad ni tycker.

Utredningen påverkade hela fullmäktige på så sätt att många frågor ställdes på vänt inför resultatet. Hade det inte varit så skulle möjligen fullmäktige ha beslutat att återinföra årlig motionsbehandling. Diskussionens vågor gick hög om för och nackdelar med motioner varje år. Per Beremark påminde om behovet att få tid till att tänka stora frågor och strategier medan andra menade att motionsbehandlingen är viktig för demokratin i förbundet.

Karin Nordin, Volvo Cars, yrkande att överlämna åt organisationsutredningen att se över även motionsbehandlingen fick flest röster. Per Beremarks yttrande att förbundsstyrelsen dock ska arbeta för att göra möjligheten med medlemsförslag mer känd antogs också.

Jenny Grensman

Lämna en kommentar

Senaste nytt

– Vi har verkligen utmanat företaget för att kunna rädda kvar så många medlemmar som möjligt., säger Anna Margitin och Kristina Tullgren från Akademikerföreningen på Volvo Cars.

Akademikerna på Volvo Cars: ”Tuffa förhandlingar och mycket känslor”

Nu står det klart att omkring 1 000 tjänstemän och lika många konsulter lämnar Volvo Cars efter det varsel som företaget lade i våras. Akademikerföreningen har in i det sista vänt på varenda sten för att rädda kvar medlemmar.
Fler artiklar