Blekinge tekniska högskola är ett av fyra lärosäten som ingår i pilotomgången av UKÄ:s nya modell för granskning av kvaliteten i högre utbildning.
– Processen så här långt har varit positiv, men har också inneburit mycket hårt arbete, säger Eva Pettersson, vicerektor på högskolan.
Blekinge tekniska högskola är ett av fyra lärosäten som ingår i pilotomgången av UKÄ:s nya modell för granskning av kvaliteten i högre utbildning.
– Processen så här långt har varit positiv, men har också inneburit mycket hårt arbete, säger Eva Pettersson, vicerektor på högskolan.
Ingenjören har tidigare berättat om Universitetskanslersämbetets, UKÄ:s, arbete med att ta fram en ny modell för att granska kvaliteten i högre utbildning. Fyra lärosäten har nu inlett en granskning enligt den nya modellen. Blekinge tekniska högskola BTH, är ett av dem.
– Det har varit ett intensivt arbete. Vi fick besked om att vi skulle vara med i pilotomgången i höstas och blev därefter inbjudna till informationsmöten. I december fick vi självvärderingsfrågorna som skulle bevaras senast i fredags, 24 februari, berättar Blekinge tekniska högskolas vicerektor Eva Pettersson.
Eva Pettersson säger att BTH sedan länge jobbar kontinuerligt med kvalitet och kvalitetsutveckling, men att den nya modellen har gett lärosätet anledning att arbeta tydligare med det egna kvalitets systemet.
Ny granskningsmodell
Universitetskanslersämbetet, UKÄ:s, nya granskningsmodell för kvaliteten i högre utbildning består av fyra olika typer av granskningar: examenstillståndsprövningar, granskningar av lärosätenas kvalitetsarbete, utbildningsutvärderingar och tematiska utvärderingar. I samtliga fall ska studenters och doktoranders perspektiv, arbetslivets perspektiv och jämställdhetsperspektiv belysas.
Det är oberoende bedömargrupper som genomför intervjuer och platsbesök på lärosätena. Dessa grupper består av student- och doktorandrepresentanter, företrädare för arbetslivet och sakkunniga från högskolesektorn. Minst en bedömare ska ha internationell erfarenhet, minst en ska ha god kunskap om det svenska högskolesystemet, en bedömare ska vara student- eller doktorandrepresentant och en bedömare ska vara arbetslivsföreträdare.
Granskningen ska bara kunna resultera i två resultat, godkänt eller icke godkänt, men skulle något av de fyra lärosäten som ingår i piloten inte få godkänt i denna första omgång, kommer de att granskas i de kommande, ordinarie granskningarna och kan först då eventuellt bli icke godkända.
Samtliga lärosäten, totalt 48 stycken, ska granskas fram till och med år 2022. Resultatet av pilotutvärderingarna väntas senhösten 2017.
Källa: UKÄ
– Vi har rensat våra egna skåp för att se vad vi har för dokument, vilka processer vi följer och om det finns systematik i vårt sätt att arbeta med kvalitet i utbildning, säger hon.
Många av högskolans medarbetare har engagerats i arbetet, de har fått ge sina synpunkter och svarat på det förslag till kvalitetssystem som skickats på remiss. Ett mål för högskolan är att ha ett långsiktigt kvalitetssystem som bygger på delaktighet.
– Det har varit viktigt att våga vara självkritisk och transparent. Processen så här långt har varit positiv, men har också inneburit mycket hårt arbete. För oss är det kanske inte själva dokumentationen som är viktigast, utan att vi har lyft frågorna, diskuterat dem och kompletterat med aktiviteter och processer som vi tidigare inte haft på plats, säger Eva Pettersson.
I våren ska en bedömargrupp på fem personer, som UKÄ har tillsatt, genomföra webbintervjuer med BTH och till senvåren kommer de att göra platsbesök på högskolan. Till senhösten beräknas pilotutvärderingarna vara klara och UKÄ fattar då beslut, men för BTH:s del är mycket av det tunga jobbet gjort, tror Eva Pettersson.
– Vi har redan identifierat flera utvecklingsområden som vi vill ta tag i. Ett sådant område är vår alumniverksamhet. Vi vill på ett mer systematiskt sätt inhämta alumners synpunkter på våra utbildningar, men också genom dem utveckla kontakter med arbetslivet och på så vis öka dessa inslag i utbildningarna.
Eva Pettersson är nöjd med hur den nya modellen har fungerat så här långt, och att den lägger större ansvar på lärosätena att kontrollera kvaliteten.
– Jag tycker att det känns som en friskare modell, att vi som lärosäte ser till att vi håller en hög kvalitet och att UKÄ granskar att vi har de rätta processerna på plats. Jag är absolut positiv till det här, säger hon.
Ania Obminska