Ericsson redovisar en förlust före skatt på 12,8 miljarder kronor för första kvartalet. Resultatet är sämre än väntat men Per Norlander, ordförande för Sveriges Ingenjörer på Ericsson, ser en positiv förändring inom företaget och pratar om en kulturrevolution.
Ericssons kostnads- och effektiviseringsprogram som i höstas innebar att 1500 anställda i Sveriges tvingades att lämna företaget ger inte tillräckliga effekter. Det budskapet var tydligt när vd Börje Ekholm presenterade resultatet från det första kvartalet 2017.
Men i flera intervjuer, bland annat till TT och Dagens Industri, förklarar Börje Ekholm att han inte förbereder några nya stora varsel. Han pratar i stället om strukturella förändringar, framför allt inom områdena IT och Cloud där förlusterna är störst.
Per Norlander, ordförande för Sveriges Ingenjörer på Ericsson, är också optimistisk och tror inte att vi kommer att få se några nya stora neddragningar på Ericsson.
– Vår vd har varit tydlig med att han inte är någon anhängare av stora uppsägningspaket. Jag upplever också starkt att det finns en ny insikt hos Ericssons ledning att de stora varselpaketen har varit skadliga för företaget, säger Per Norlander.
Han har i tidigare intervjuer uttryckt oro över att företagskulturen på Ericsson under flera år har utvecklats negativt.
– Nu ser vi en förändring. Man skulle kunna kalla det för en kulturrevolution. Den nya ledningen pratar om problemen på riktigt och hur man ska lösa dem. Det är faktiskt så grundläggande att företaget har fått ett bättre ledarskap, säger Per Norlander.
Han påpekar också, precis som Börje Ekholm, att inte hela företaget går dåligt.
– Vissa delar går bättre och andra sämre. Det är viktigt att framhålla att Ericsson inte är något genomsjukt företag, säger Per Norlander.
Som ordförande för ingenjörerna ser och hör Per Norlander också en ny inställning hos medarbetarna.
– Tusentals ingenjörer på Ericsson börjar se förändringar och känner en nytändning. Det här gör dem mer motiverade, de känner att de tillåts påverka mer och resultatet blir därför också bättre. Vi har fått en väldigt bra dialog med ledningen och de anställda ser hur den nya vd:n engagerar sig, säger han.
Ett exempel är Börje Ekholms veckomejl som går ut till alla anställa varje vecka. Där reflekterar han över vad hans ser och vad han vill förändra.
– Det handlar om spaningar kring vår kultur och hur vi jobbar tillsammans. Det har fått många anställda att vakna till och det har blivit ett mejl som man tycker är värt att läsa. Många känner sig också inbjuda och uppmuntrade att svara och på det här sättet finns det nu en dialog mellan vd:n och de anställda. Det här är väldigt positivt, säger Per Norlander.