Biltillverkaren Volvo Cars måste följa med sin tid. Därför avslutas kontrakten för flera hundra konsulter. Samtidigt anställer man inom forskning och utveckling. Akademikerna är helt med på noterna den här gången.
Biltillverkaren Volvo Cars måste följa med sin tid. Därför avslutas kontrakten för flera hundra konsulter. Samtidigt anställer man inom forskning och utveckling. Akademikerna är helt med på noterna den här gången.
Volvo Cars meddelade för en tid sedan att de avslutar kontrakten för runt 400 konsulter som har jobbat på projekt som nu är färdiga, samtidigt som de siktar på att anställa några hundra ingenjörer inom forskning och utveckling.
– Volvo befinner sig i en övergångsfas, säger Anna Margitin som är ordförande för Akademikerklubben på Volvo Cars. Vi söker olika personer med olika styrkor för att kunna möta de framtida utmaningarna.
Volvo befinner sig i en process där företaget går mot allt högre grad av elektrifiering. I och med det kommer företaget att erbjuda en pluginhybridvariant av varje ny modell. Den första rena elbilen ska komma 2019.
Läs mer
Volvo Cars går mycket bra just nu. 2016 var ett rekordår med 534 000 sålda bilar. Företaget satsar mycket på mjukvara, och har bland annat öppnat ett nytt kontor i Lund. Se tidigare artikel i Ingenjören.
Men ungefär samtidigt som bensin- och dieselmotorerna gradvis ersätts av elmotorer, ska bilarna också bli alltmer självkörande. Volvo har flera projekt kring självkörande bilar, både i Sverige, i Storbritannien och i Kina, samt ett samarbetsprojekt med Uber.
Detta kräver i sin tur även ökade satsningar på så kallad aktiv säkerhet och på trådlös uppkoppling av bilens program och artificiella intelligens. Dessutom kommer alltmer underhållning i bilarna, något som ytterligare bidrar till att utvecklingen av ny programvara blir en allt viktigare kompetens för företaget.
Företaget har tidigare också gått ut med att det rör sig i en riktning där man behöver färre konsulter och fler tillsvidareanställda ingenjörer.
– I det här fallet sammanfaller fackets intressen med företagets, säger Anna Margitin. Vi vill ju att företaget ska fortsätta att vara livskraftigt.
Sture Henckel