Huggsexa om ingenjörerna i Göteborg

Volvo Cars i Göteborg fortsätter att rekrytera ingenjörer. Bilden är från bilfabriken i Ghent. Foto: Volvo Cars.

En ingenjör i Göteborg med några års erfarenhet från fordonsindustrin kan i dag njuta av att vara starkt önskad.
– Om dem är det verkligen huggsexa, säger Linda Hulthén Büchler som ansvarar för rekrytering och introduktion av nyanställda på ingenjörs- och designföretaget ÅF.

Allra hetast just nu, enligt Linda Hulthén Büchler, är de ingenjörer som har jobbat med it och helst av allt – inbyggda system. Det där som får saker och ting i uppkopplad elektronik att hända, en väsentlig del i moderna vitvaror, i mobiltelefoner och hemelektronik bland mycket annat.

Linda Hulthén Buchler

Linda Hulthén Buchler

Hennes arbetsgivare anställde ifjol ungefär 1800 personer i Sverige, merparten ingenjörer. I år söker de minst lika många. Varav 345 personer i Göteborg.

När Linda Hulthén Büchler började arbeta med rekrytering under 1990-talet var det till skillnad från idag arbetsgivarens marknad.

– Företagen granskade noga de sökande – utan att berätta om sin kultur och vad man erbjuder som arbetsgivare.  Idag är det en betydligt bättre balans där vi fortfarande gör lämplighetstester men tidigt i processen lyfter vad vi har att ge.

En förändring Linda tycker är ”sund” och att det är hög tid för.

Jobben finns inte längre annonserade i Göteborgs-Postens jobb-bilaga utan det är på LinkedIn eller via kontakter arbetsgivare och arbetstagare finner varandra. En annan förändring på senare år handlar om den ökade transparensen som sociala medier bidrar till. Hurdan en arbetsgivare är läcker snabbt ut på instagram och facebook. I en tid när det är svårt att hitta duktiga personer gäller det helt enkelt att leverera väl för att kunna inte bara rekrytera, utan även behålla, sin personal.

Likaså att hålla sig uppdaterad.

– Vår målgrupp vill inte sitta och jobba med gammal teknik till exempel. För dem är det väldigt viktigt att företaget har koll på det området.

Arbetsmarknaden är som sagt het och det är lätt att byta jobb om man inte trivs eller om man vill ha nya utmaningar. Men en förändring Linda ser är att den där rörligheten idag snarare går i cirklar än linjärt.

– Det inte längre konstigt att lämna ett företag, jobba ett par år någon annanstans för att senare komma tillbaks till en tidigare arbetsgivare. För oss är det självklart att även före detta anställda ingår i vårt nätverk som vi ständigt underhåller, säger hon.

Ett företag som alltid är med i topp när ingenjörsstudenter rankar sina mest attraktiva arbetsgivare är såklart den stora bilfabriken på Hisingen. Hösten 2016 gick Volvo Cars ut med att man sökte 400 ingenjörer under det kommande året. Idag konstaterar Monika Franke, Personalchef på Product & Quality, Volvo Car Group, att företaget anställt 1600 ingenjörer sedan 2015.

– Vi kommer inte att fortsätta med samma aggressiva anställningstakt men vi anställer även framöver, exakt hur många kan jag inte svara på, säger hon.

Monika Franke

Monika Franke

Det är framför allt två skiften i den tekniska utvecklingen som driver på behovet av ingenjörer hos Volvo Cars. Dels ambitionen att 2021 kunna erbjuda självkörande bilar (till den grad att föraren inte måste hålla i ratten), dels den stora förskjutningen från bilar med förbränningsmotor till batteri/hybrid där företaget beslutat att alla nya Volvo-modeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med elmotor.

Monika Franke håller med Linda Hulthén Büchler på ÅF om att det är av godo att arbetsgivaren tvingas jobba aktivt för att locka till sig de bästa. Hon ser också den goda arbetsmarknaden i Västsverige som en fantastisk möjlighet för Göteborg.

– Sverige är ett attraktivt land, Göteborg en bra stad och arbetsmarknaden för ingenjörer är glödhet. Nu handlar det bara om att lösa infrastruktur. Om vi lockar hit 100 indiska ingenjörer – var ska de bo?

De kommande åren byggs det visserligen fler bostäder i Göteborg än vad det gjort sedan miljonprogrammets era men behovet av bostäder är uppdämt, det lär dröja innan bristen är bortbyggd.

Nästa fråga lyder istället: vad gör Sveriges Ingenjörers ombudsmän när marknaden för ingenjörer är glödhet? När det knappt finns några varsel eller uppsägningar att ta tag i.

Jennifer Nilson Fridell är jurist och arbetar som arbetsrättsexpert och förhandlare, som ombudsman på Sveriges Ingenjörer i Göteborg. När vi möts över en snabb lunch i centrala Göteborg kommer hon direkt från en förhandling och så snart hon svalt sista tuggan av sin räkmacka ska hon iväg på nästa.

Jennifer Nilsson Fridell

Jennifer Nilsson Fridell

– Det kanske kan låta märkligt med en så pass god arbetsmarknad – men vi har hur mycket som helst att göra, säger hon. Även när företag går bra och ingenjörer har gott om jobb vill arbetsgivare göra förändringar som kräver vår hjälp med förhandling. Exempelvis vill Orkla som äger Göteborgs Kex flytta sin produktion av kakor till lettiska Riga och då riskerar hundratals personer att förlora sina jobb. En kollega till mig håller på att förhandla med dem, säger Jennifer.

Hon och hennes kollegor arbetar ungefär till lika delar med medlemmar som med arbetsgivare som uppdragsgivare. Arbetsgivare för att de behöver den lagstadgade juridiska hjälpen som krävs när ett företag vill förändra någonting som påverkar de anställda. Medlemmar för att de önskar hjälp med att läsa igenom anställningskontrakt, förhandla kring förändringar de motsätter sig eller resonera med en arbetsgivare om ansvarsfrågan vid sjukskrivning till exempel.

Jennifer Nilson Fridell har varit på Sveriges Ingenjörer sedan 2008 men arbetar med arbetsrättsliga frågor i 15 år. En typ av arbete som ökat väsentligt de senaste åren, ja till och med senaste året, handlar om stress och utbrändhet.

– Arbetslivet har blivit tuffare. Företagen är generellt snabbare med att vilja ”städa undan” den som är sjukskriven. Den där toleransen som fanns tidigare där organisationer ansåg sig kunna rymma en sjukskriven medarbetare, den är borta, säger Jennifer som gång på gång befinner sig i den ofta rätt känsliga situationen när en sjuk medlem med hennes stöd ska resonera med sin arbetsgivare.

– Man skulle kunna tänka sig att jag som jurist jobbar med lagar och tydliga rätt och fel men vi jobbar med människor. Det handlar om att hitta en lösning som medlemmen är nöjd med och som arbetsgivaren kan acceptera, säger Jennifer Nilson Fridell.

Marit Larsdotter

1 kommentar

  • Sura Ingenjören

    ”med några års erfarenhet från fordonsindustrin”, notera med några års erfarenhet. Den gruppen har aldrig haft det svårt på arbetsmarknaden. Där har ni massor av saker att ta tag i. Börja vara skoningslösa i era attacker på arbetsgivare som står och skriker om daglig ingenjörsbrist för att därefter behandlar nyutexaminerade som riskavfall.

    28 februari 2018

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Ingenjörer trivs bäst på tredje jobbet

Ingenjörer trivs bäst på tredje jobbet

Unga ingenjörer trivs bra när de kommer ut i arbetslivet. Men allra bäst är det på tredje jobbet. Det visar resultaten från Ingenjörsbarometern.
Fler artiklar