Parterna har enats om en lösning på strejkrätten

På tisdagen presenterade parterna på arbetsmarknaden tillsammans ett lagförslag om strejkrätten. Från vänster: Eva Nordmark, Tco, Göran Arrius, Saco, Peter Jeppson, Svenskt Näringsliv, Mattias Dahl, Transportföretagen och Torbjörn Johansson, LO.

Stridsåtgärder ska bara tillåtas för att pressa fram ett kollektivavtal med fredsplikt. Det är kärnan i det lagförslag som fackförbund och arbetsgivare presenterade tillsammans på tisdagen.
– Parterna tagit sitt ansvar och visat att det går att hitta ett gemensamt sätt att lösa konflikten, säger Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer.

Om två veckor ska den så statliga utredning som utreder frågan om strejkrätten presentera sitt förslag. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tillsatte utredningen för att hitta en lösning på den pågående konflikten i Göteborgs hamn. Utbrytarfacket Hamnarbetarförbundet har kunnat genomföra konflikter, trots att arbetsgivaren APM Terminals har kollektivavtal.

I tisdags kallade de tyngsta parterna på arbetsmarknaden – företrädare för LO, Tco och Saco tillsammans med bland andra Svenskt Näringsliv och Teknikföretagen – till en presskonferens. Där presenterades ett lagförslag som parterna under en tid har utarbetat tillsammans. Parternas arbete har skett parallellt med den statliga utredningen och under stort hemlighetsmakeri. Arbetet har letts av den oberoende utredaren Erland Olauson.

Längst fram Erland Olauson till vänster och till höger Anders Weihe, förhandlingschef på Teknikföretagen.

I korthet innebär parternas lagförslag följande:
– Det ska inte längre vara tillåtet att vidta stridsåtgärder som inte syftar till att uppnå kollektivavtal.
– Förslaget påverkar inte rätten att vidta sympatiåtgärder, politiska stridsåtgärder eller indrivningsblockader.
– Fackförbund måste ha förhandlat om sina krav innan man utlyser strejk för att nå dem.
– Om en konflikt har startat är det inte tillåtet att komma med nya krav på arbetsgivaren för att facket ska avsluta konflikten.

Mattias Dahl, vd för Transportföretagen, beskriver förslaget som ett kirurgiskt ingrepp i MBL och inte som någon stor förändring.

– Syftet är att förhindra missbruk och avarter på svensk arbetsmarknad när det gäller stridsåtgärder mot företag som har kollektivavtal.

Sveriges Ingenjörer har fått möjlighet att läsa förslaget och lämna synpunkter under arbetet och förbundet står helt och hållet bakom det som i dag överlämnas till regeringen.

– Förslaget innebär tydligare spelregler på arbetsmarknaden, men förändrar dem inte i grunden. Parterna har på så sätt tagit sitt ansvar och visat att det går att hitta ett gemensamt sätt att lösa konflikten, säger Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer.

Helen Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, menar att förslaget är bra eftersom det innebär en lösning på konflikten i Göteborg utan att rubba balansen mellan arbetsgivare och de etablerade fackförbunden.

– På pappret kan det uppfattas som en inskränkning av strejkrätten men i verkligheten är det inte alls så. Vi och de övriga etablerade fackförbunden skulle aldrig vidta stridsåtgärder för något annat skäl än för att få tillstånd ett kollektivavtal.

Göran Arrius, ordförande för Saco, säger att hela Sacofederationen står bakom kraven och det slutgiltiga lagförslaget har godkänts i Sacos styrelse, där dock inte alla förbund är företrädda.

Göran Arrius, ordförande för Saco bredvid Eva Nordmark, ordförande för Tco.

– Det som vi kallar god sed på arbetsmarknaden kan nu bli lag, säger han.

Mattias Dahl från Transportföretagen förklarade också tydligt vad fack och arbetsgivare nu förväntar sig av regeringen.

– Parterna står bakom uppgörelsen i dag men vi står också bakom den efter riksdagsvalet. Vi förväntar oss att den regering som vi har i dag, och den som vi har efter riksdagsvalet, kommer att göra lagstiftning av det som parterna är överens om och inget annat. Vi vill inte ha någonting mer och inte någonting mindre,

På tisdagseftermiddagen kommenterade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson parternas förslag på en blixtinkallad presskonferens.

– Det här är ett styrkebesked för den svenska modellen. Parterna har kunnat samarbeta och har tagit fram ett väl genomarbetat och väl balanserat lagförslag som enligt min mening är fullt genomförbart, säger hon.

Den utredning som hon själv har tillsatt, har snabbt hamnat i bakvattnet och Ylva Johansson gav ett tydligt besked om att det är parternas förslag som är vinnaren.

– Min preliminära bedömning är att det är parternas förslag som kommer att remitteras. Jag kommer att söka brett politiskt stöd för detta och det skulle förvåna mig om inte en politisk majoritet kommer att ställa sig bakom förslaget, sa Ylva Johansson.

3 kommentarer

  • René Mortensen

    Jag förstår inte hur LO kan ställa sig bakom en inskränkning av strejkrätten. ”13 av 14 LO-förbund säger nej.
    En klar majoritet av LO-förbunden är motståndare till en förändring av strejkrätten. Det visar en kartläggning som tidningen Arbetaren gjort.” Källa: https://tidningenelektrikern.se/elektrikern/2018/02/12-av-14-forbund-sager-nej/ .

    09 juni 2018
  • Marius Stücheli

    Blir det som några bedömer de gällande spelregler (men andra inte) till ett lag så är det en inskränkning. Och att de stora fackförbund försvarar en inskränkning i strejkrätten tycker jag är bekymmersamt i sig själv.
    Utan att känna till detaljerna i hamnkonfliktet tycker jag att det är mycket märkligt att de etablerade fackorganisationer verkar vara mer intresserade i att knuffa undan facket som företräder de flesta anställda på plats iställe för att reflektera om de själva verkligen företräder dem anställdas intresse tillräckligt starkt. Detta stärker tyvärr inte mitt förtroende för dem svenska facken generellt och för SI där jag är medlem i synnerhet.

    08 juni 2018
    • Helene Robson

      Jag hoppas jag kan förklara lite tydligare Sveriges Ingenjörers ståndpunkt. Utifrån det läge som uppkommit ställer Sveriges Ingenjörer oss bakom Sacos ställningstagande att acceptera vissa mindre inskränkningar av rätten att strejka. Inskränkningarna i det partsgemensamma förslaget ställer upp ordningsregler för den fackliga organisation som vill vidta stridsåtgärder som att syftet med strejken skall vara att få träffa kollektivavtal om de villkor som man går ut i strejk för, att strejken måste föregås av förhandling och att man inte kan komma med helt nya krav när strejken bryter ut jämfört med de krav man förhandlat om. I praktiken utgör detta inte någon inskränkning för Sveriges Ingenjörer eftersom vi hade efterlevt dessa ordningsregler under alla omständigheter innan vi skulle beslutat att vidta stridsåtgärder eftersom det är fråga om god sed på arbetsmarknaden som nu kodifieras genom förslaget.

      Vi har i dialog med den av regeringen tillsatta utredningen förstått att det förslag till inskränkning av strejkrätten som utredningen lämnar till regeringen kommer att innebär mer långtgående inskränkningar i strejkrätten än det förslag som arbetsmarknadens parter tagit fram.

      08 juni 2018

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Frost

    Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 7 januari

    Vi på Ingenjören tar helgledigt. Vi är tillbaka den 7 januari. Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips. Goda helger önskar vi alla läsare! 
  • Så  här mycket kostar det att vara sjuk

    Så här mycket kostar det att vara sjuk

    Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
  • Ingenjör tar silver i minnes-VM

    Ingenjör tar silver i minnes-VM

    När Minnes-VM arrangerades tidigare i höstas fick en svensk ingenjör kliva upp på prispallen. ”Det är skönt att ha minnesteknik som ett verktyg även i vardagen. Det ger lite extra självförtroende” säger silvermedaljören Sylvain Arvidieu.
  • Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    11 300 respektive 6 900 kronor skiljer det i månaden mellan de som gått det civilingenjörs- eller högskoleingenjörsprogram som ger högst respektive lägst lön.
  • SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, kommer starta sitt första civilingenjörsprogram, troligen hösten 2026.  Programmet blir unikt i sitt slag och satsningen ska snabba på omställningen till ett mer hållbart och teknologiskt avancerat jord- och skogsbruk.
Frost

Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 7 januari

Vi på Ingenjören tar helgledigt. Vi är tillbaka den 7 januari. Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips. Goda helger önskar vi alla läsare! 
Fler artiklar