Under fem år har Thomas Lennerfors undervisat ingenjörsstudenter vid Uppsala universitet i etik. Han har saknat en bra lärobok i ämnet och i höstas bestämde han sig för att lösa problemet själv.
Sedan 2013 har studenter som pluggar till ingenjör i Uppsala möjlighet att läsa en 5-poängskurs i etik för ingenjörer. Den är obligatorisk på masterprogrammet Industriell ledning och innovationen och för övriga studenter är den valbar.
Thomas Lennerfors som är kursansvarig märker tydligt att intresset har ökat.
– De första åren hade vi oftast 10–12 studenter men i år hade vi 90 stycken. Det är förstås jätteroligt att fler lockas av ämnet.
Thomas skrev 2011 en allmän bok om etik och ända sedan han blev kursansvarig har han funderat på att skriva en lärobok i etik för ingenjörer. I höstas kom han äntligen igång med skrivandet och vid kursstarten i januari hade han ett kompendium klart som han kunde testa på studenterna. Han fick positiv respons och har fortsatt arbetet till ett färdigt manus.
– Den utgår från samma teorier i etik som den första boken men den har en pedagogik som är anpassad för ingenjörer. De som läser till ingenjörer lär sig att lösa problem och jag har försökt använda mig av problemlösning som pedagogisk modell, säger han.
Thomas Lennerfors vill att ingenjörerna, när de kommer ut i arbetslivet, inte ska agera efter sin magkänsla utan angripa etiska problem på samma sätt som de angriper tekniska problem. Han beskriver processen för att lösa etiska problem i fyra steg.
1. Det första handlar om att bli medveten om en rad etiska aspekter, bland annat hur tekniken påverkar samhället och hur man omedvetet eller medvetet påverkar sin omgivning genom den uppfattning man har eller de ideal man lever efter.
2. Det andra steget tar upp var och ens eget ansvar, att man inte bara identifierar ett etiskt problem utan också inser att man själv har ett ansvar.
3. Det tredje handlar om kritiskt tänkande där man måste väga olika handlingsalternativ mot varandra. Ofta finns det både fördelar och nackdelar med de olika alternativ som finns.
4. Det sista steget beskriver vägen till handling. Här handlar det om att skaffa sig själv en slags etisk kompass. Hur borde jag bete mig och hur ska jag ta mig dit? Nu gäller det att utforma en konkret åtgärdsplan som man sedan kan omsätta i praktisk handling.
Kursboken innehåller också övningar där studenterna får intervjua yrkesverksamma ingenjörer och be dem om exempel på etiska delimman i deras arbeten.
– Den här övningen som har ingått i kursen i flera år gör etiken mer konkret. Några ingenjörer har exempelvis berättat om en kultur på arbetsplatsen där man ljuger för kunderna. Det skapar ett etiskt dilemma när det gynnar karriären men som strider mot ens etiska principer.
Boken innehåller en mängd intressanta etiska problem från olika ingenjörsområden och Thomas Lennerfors har också strävat efter att boken inte ska bli renodlat västerländsk. Med eget påbrå från Japan där han också undervisat i etik säger han att han har lärt sig mycket.
– Den västerländska filosofin utgår mer från individer medan den österländska och japanska utgår mer från relationer mellan människor.
Thomas Lennerfors lärobok ges ut av Studentlitteratur och kommer under hösten. Den publiceras både på svenska och engelska med titlarna Etik för ingenjörer och Engineering ethics.
1 kommentar
Väldigt bra kurs för den studerande/nyblivna ingenjören. Boken samt föreläsaren rekommenderas starkt.