Ska man sjukanmäla sig om man blir sjuk på semestern? Och måste man kolla jobbmejlen eller till och med komma in och jobba på semestern om chefen kräver det? Det svarar Sveriges Ingenjörers ombudsmän Jenny Rosenbaum och Rickard Levin på här.
Jenny Rosenbaum och Rickard Levin svarar på frågor från medlemmar i Ingenjörspodden. Nyligen spelade de in ett avsnitt med temat semester och svarade så här:
Fråga 1: Min chef säger att alla konsulter måste vara tillgängliga under semestern om något oväntat händer. Vad gäller, måste jag kolla mejl på semestern?
Fyra veckors sommarsemester
Det finns en tydlig reglering i semesterlagen: man har alltid rätt att ta fyra sammanhängande veckors semester någon gång under juni, juli och augusti, men arbetsgivaren kan bestämma när den läggs. Det kan finnas andra regler i kollektivavtal, men generellt ser det ut så.
Utgångspunkten är att semestern ska ge vila och rekreation. Man ska inte behöva kolla mejl eller svara i telefon. Och det här gäller alla – chefer också. Tanken med semesterlagen är inte att man ska behöva kolla mejl.
Man kan heller inte göra avdrag för en halvtimmes jobb eftersom semester tas ut i hela dagar. Om arbetsgivaren vill att du är tillgänglig hela tiden kan lösningen vara någon slags beredskapstid.
Men om det finns behov av att någon är tillgänglig under semestern är det bästa att ha en dialog med arbetsgivaren före semestern. Hur löser ni det här? Vem ska ta ansvaret olika veckor? Och när är det ok att ringa någon som har semester?
Läs också: Så här fungerar förskottssemester
Fråga 2: Under min sommarsemester förra året ringde chefen och frågade om jag kunde komma in och jobba. Jag sa att jag inte ville men hon menade att det kommit in en massa jobb. Jag gjorde som hon ville men det kändes surt. Om det här händer igen, har ni några motargument som jag kan använda?
Det är ovanligt att arbetsgivare kräver att någon ska komma in och jobba på semestern. Det ska också verkligen finnas skäl för att kunna göra det. Men när det händer kan det handla om att något hänt inom det område du är ansvarig för och att ingen annan kan det området. Och om arbetsgivaren kräver att du ska komma in och jobba kan du inte säga nej.
Här hittar du arbetsrättslig information om vad som gäller för semester
Det som gäller i så fall är att du har kvar semesterdagarna du skulle ha haft, men som du jobbade på, och ska få ta ut dem vid ett annat tillfälle. Om det blir så kallad ekonomisk skada för dig – till exempel att du måste flyga hem för att jobba – ska arbetsgivaren ersätta det.
I efterhand kan man också titta på om du ska få allmänt skadestånd. Ta kontakt med akademikerföreningen på din arbetsplats eller med Sveriges Ingenjörers rådgivning.
Lyssna på podden
Om du jobbar i en kommun kan du få rätt till extra semesterdagar när du blir beordrad att jobba på semestern. Andra arbetsgivare ger också ofta någon typ av extra ersättning om du beordras att jobba på semestern.
Fråga 3: Om jag blir sjuk på semestern, ska jag sjukanmäla mig?
Att bli sjuk på semestern händer ju ganska ofta. Semester är ju till för vila och rekreation – inte vila för att bli frisk. Därför ska du anmäla till din chef om du blir sjuk så att semestern sedan kan ändras till sjukdagar.
Karin Thorsell
Fler artiklar om semester
…och vad som gäller hittar du här.