Zenuity har rekryterat hundratals ingenjörer – ser ingen ingenjörsbrist

På två år har Zenuity rekryterat omkring 250 ingenjörer till kontoret i Göteborg och ytterligare 200 till mindre kontor i fyra städer i världen.

Zenuity är företaget som har vuxit från 200 till 650 anställda på två år och som fortfarande rekryterar. 95 procent av medarbetarna är ingenjörer.
– Vi känner inte av någon ingenjörsbrist, säger Louise Bichler, rekryteringsansvarig.

Är det brist på ingenjörer i Sverige eller inte? Svaret är inte entydigt och beror på vem man frågar. Zenuity, ett av landets snabbast växande företag, har rekryterat närmare 20 ingenjörer i månaden sedan starten för två år sedan. Företaget som ägs av Volvo Cars och Veoneer utvecklar mjukvara för självkörande bilar.

Omkring 200 anställda gick över från ägarna och fanns på plats när verksamheten startade. I dag har Zenuity 650 anställda, varav 450 i Göteborg och ytterligare 200 fördelade mellan mindre kontor i Michigan i USA, München i Tyskland, Shanghai och en ”tech hub” i Kalifornien.

Louise Bichler, rekryteringsansvarig på Zenuity

– Nu har tillväxten bromsat in och vi närmar oss den bemanning vi behöver. I dag har vi bara omkring 40 pågående rekryteringar. För oss är det ”bara” men jag gissar att det är få arbetsgivare i Göteborg som rekryterar fler, säger Louise Bichler, som är ansvarig för rekryteringen.

Hon har varit med sedan företaget bildades och har en tydlig bild av tillgången på ingenjörer i Göteborg.

– För Zenuity har det hela tiden varit och är fortfarande inga problem att rekrytera ingenjörer. Under vissa perioder har vi fått 500 kvalificerade ansökningar i veckan. Vi har några vakanser kvar på nyckelpositioner som vi snart kommer ha tillsatt.

Det här lockar ingenjörer

  • Möjligheten att bygga företag från grunden
  • Utmanade arbetsuppgifter
  • Produkter som är nya på marknaden
  • Trygghet, stabila ägare
  • Flexibla arbetstider
  • Möjlighet att arbeta på distans
  • Jobba tillsammans med ”toppingenjörer”
  • Bra interna karriärvägar

De starka ägarna och verksamheten med självkörande bilar bidrar till ett starkt varumärke och det, menar Louise Bichler, är en stor fördel när man vill locka till sig duktiga ingenjörer.

– Vi är något så unikt som ett stort start-up-bolag. Här finns den unika möjligheten att vara med och bygga från grunden och ta fram en produkt som inte redan finns och som dessutom har förutsättningar att förändra världen. Samtidigt ger ägarna en stabilitet och trygghet.

Ingenjörerna på Zenuity är en blandning av de med kort arbetslivserfarenhet och mer erfarna. Snittåldern är låg, bara 34,5 år. Många har läst på Chalmers och Louise skojar om att det nästan finns en röd matta mellan högskolan och Zenuity. Masterprogrammet Complex Adaptive System är en inriktning som företaget har ett särskilt gott öga till.

– Vi är ett av få stora företag där ingenjörer med inriktningen kan få jobba med exakt det som programmet handlar om, säger hon.

Men Zenuity rekryterar inte bara från Chalmers utan från hela världen och i dag finns det över 30 olika nationaliteter bland de anställda.

I garaget under Zenuitys kontorslokaler på Lindholmen i Göteborg står testbilarna på rad, fyllda med teknik för att kunna köra utan förare.

Med hundratals rekryteringar bakom sig har Louise Bichler en bra bild av vad ingenjörerna efterfrågar och vilka önskemål som kommer upp under anställningsintervjuerna. Lönen betyder sällan mest.

– Våra löner ligger i nivå med andra ingenjörsföretag i Västsverige och vi har inga ambitioner att vara löneledande. Det är inte heller lönen som gör att man vill jobba här, det är utmaningen i arbetsuppgifterna.

Louise Bichler säger att många uppskattar de flexibla arbetstiderna som gör det enklare att kombinera arbete och familj. För unga ingenjörer är det också positivt att få jobba tillsammans med toppingenjörer som ger dem chansen att lära sig mycket på kort tid. En platt organisation med moderna arbetssätt, snabba beslutsloopar utan gamla traditioner som sitter i väggarna är också viktigt.

Hon märker att unga ingenjörer ofta frågar om möjligheterna att kunna arbeta på distans. Det handlar både om att kunna jobba hemifrån vissa dagar men ibland om att kunna ta med sig jobbet någon annanstans i världen under en period.

– Just nu har vi en anställd ingenjör som reser runt i Afrika ett halvår. Det är inte självklart att en sådan lösning alltid fungerar. Det beror givetvis på vad man har för arbetsuppgifter men det är helt klart något som efterfrågas allt mer.

Snart är bemanningen på Zenuity klar men Louise Bichler ser redan vad som blir nästa stora utmaning. Det handlar om rörligheten på arbetsmarknaden.

– Så länge det finns gott om jobb för ingenjörer måste vi, liksom alla arbetsgivare, fundera på hur vi ska kunna behålla dem. Här blir de interna karriärmöjligheterna viktiga. De som kan ge sina anställda intressanta utmaningar har större chans att behålla dem.

Karin Virgin

 

5 kommentarer

  • Nyfiken

    Om man ser till andel män o kvinnor som lämnat kontra andel män o kvinnor i företaget. Hur ser siffrorna ut? Intresserad av hur ni behåller kvinnor i en mansdominerad branch.

    23 maj 2019
    • Karin Virgin

      Så här svarar Lydia Skarrie, People Team på Zenuity:
      Vi har lyckats attrahera och behålla både kvinnor och män hos oss på Zenuity och har generellt sett en väldigt låg personalomsättning. Det vi kan nämna är att andelen procent män och kvinnor är proportionerlig sett till antal inkommande ansökningar som andel anställda kvinnor och män i bolaget. Då vi är ett relativt nytt bolag har vi ännu inte upplevt något problem i att kunna behålla kvinnor i en mansdominerad bransch.

      27 maj 2019
  • Robert Karlsson

    Men vilka rekryteringsbehov uppstår
    hos de företag som blir av med ingenjörerna till Zenuity? Alla kommer väl inte direkt från skolan ? ?

    23 maj 2019
  • Sura Ingenjören

    Kul att se ett företag som vågar tala klarspråk. Det finns ingen ingenjörsbrist.

    15 maj 2019
    • Kim Samuelsson

      … vilket de precis som alla andra företag utnyttjar för att pressa ner lönerna. Som de själva skrev:

      ”Det är inte heller lönen som gör att man vill jobba här [, det är utmaningen i arbetsuppgifterna.]”

      20 maj 2019

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Frost

    Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 7 januari

    Vi på Ingenjören tar helgledigt. Vi är tillbaka den 7 januari. Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips. Goda helger önskar vi alla läsare! 
  • Så  här mycket kostar det att vara sjuk

    Så här mycket kostar det att vara sjuk

    Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
  • Ingenjör tar silver i minnes-VM

    Ingenjör tar silver i minnes-VM

    När Minnes-VM arrangerades tidigare i höstas fick en svensk ingenjör kliva upp på prispallen. ”Det är skönt att ha minnesteknik som ett verktyg även i vardagen. Det ger lite extra självförtroende” säger silvermedaljören Sylvain Arvidieu.
  • Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    11 300 respektive 6 900 kronor skiljer det i månaden mellan de som gått det civilingenjörs- eller högskoleingenjörsprogram som ger högst respektive lägst lön.
  • SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, kommer starta sitt första civilingenjörsprogram, troligen hösten 2026.  Programmet blir unikt i sitt slag och satsningen ska snabba på omställningen till ett mer hållbart och teknologiskt avancerat jord- och skogsbruk.
Så  här mycket kostar det att vara sjuk

Så här mycket kostar det att vara sjuk

Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
Fler artiklar