Medvind för studenter som ställer miljökrav på företag

Joakim Rydén på KTH är en av initiativtagarna i Sverige till studentmanifestet för ekologiskt uppvaknande.

I december 2018 gick svenska studenter ihop och krävde att företag satsar mer på en hållbar omställning. Nu finns också ett webb-verktyg som guidar arbetssökande som vill ta reda på om företagens miljöengagemang är på riktigt eller bara en bluff.

Under hösten 2018 började missnöjet jäsa på några av Frankrikes och Europas högst rankade handelshögskolor och ingenjörsutbildningar. I slutet av oktober 2018 hade över
18 000 studenter skrivit under ”Studentmanifestet för ekologiskt uppvaknande”. Studenterna protesterade mot att många företag, som i framtiden kommer att bli deras arbetsgivare, fortsätter med ”business as usual”. Budskapet var tydligt – ta klimatfrågorna på allvar – annars vill vi inte jobba för er.

Uppropet spred sig även till Sverige och ett svenskt manifest lanserades i början av december 2018. Läs Ingenjörens artikel. I en debattartikel i DN ställde studenterna flera konkreta krav på arbetsgivarna.

I dag har drygt 32 000 studenter skrivit under manifestet globalt. Ingenjören har träffat Joakim Rydén, en av initiativtagarna i Sverige, som pluggar sista året på industriell ekonomi på KTH.

Vilken respons har ni fått från näringslivet?

–  Vi har fått många svar och majoriteten av responsen har varit positiv. En del har mejlat oss och några skrev svar på vår debattartikel som DN publicerade. Många företag svarade på ett sätt som förvånade oss. Ambition till omställning finns, men de menar att kunskapen om hur det ska gå till inte finns på företagen.

Har ni också träffat företag?

–  Javisst, vi har blivit inbjudna till hållbarhetsevent, suttit i paneler, men också haft möten och luncher med enskilda företag. Många är intresserade av frågan ur ett HR-perspektiv. De vill veta vad som gör en arbetsplats attraktiv.

 Hur stort är intresset för miljö- och klimatfrågor bland svenska studenter i dag?

– Det växer hela tiden. Många studenter berättar att vårt initiativ har gett dem mod att våga ställa krav på företagens miljö- och klimatarbete. Och det leder inte till att dörrar stängs, tvärtom!  Nyexade som har sökt jobb säger att deras krav uppfattas positivt, som en resurs för förändring.

Nu finns det också ett webbverktyg, berätta om det.

– De franska studenterna som startade uppropet från början har sedan förra året pratat med näringsliv, forskare och politiker. Utifrån slutsatserna har de utvecklat konkreta verktyg som ska guida studenter, eller egentligen alla som söker jobb. Det är ett batteri med frågor som den som söker jobb bör ställa för att ta reda på om arbetsgivaren tar klimatfrågorna på allvar. Dessutom finns det tips på hur man som anställd kan förändra ett företag från insidan.

Har svenska studenter deltagit i arbetet?

– Vi agerar ambassadörer för manifestet och verktyget i Sverige. Vi hjälper till att sprida det och har också översatt verktyget som lanserades i november till engelska.

Vad har ni på KTH gjort för att påverka arbetsgivarna?

– Det finns flera klimatföreningar på skolan som har tagit olika initiativ. Ett sådant initiativ är Ask for action som riktat in sig på arbetsmarknadsdagarna Armada. Genom Facebook-event har vi samlat ett gäng som gått runt på mässan och frågat företagen vad de gör inom miljö- och klimatområdet. Det är företag från olika branscher, från stora industriföretag och små startups.

– Vi hoppas att företagsrepresentanterna, när de återkopplade till chefer och kolleger efter mässan, också berättade att de fick många frågor från studenterna om företagets miljö- och klimatarbete.

Vilken fråga är den viktigaste att ställa till företagen?

– För mig finns en tydlig fråga. Är företagets verksamhet en del av lösningen eller är den en del av problemet? Jag personligen vill jobba där fokus på ekologisk hållbarhet är en del av kärnverksamheten. All respekt för att man är nervös och inställsam under anställningsintervjun men den här frågan visar på ett engagemang, att man vill göra bra saker på riktigt och man kommer att ta jobbet på stort allvar. Tycker företaget att frågorna är besvärliga är det förmodligen inte ett jobb du kommer att trivas med.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Arbetsgivarna som yngre ingenjörer rankar högst

Arbetsgivarna som yngre ingenjörer rankar högst

Polestar, Volvo Cars och Google är de populäraste arbetsgivarna bland civilingenjörer som är i början av karriären. Sweco Skanska och Afry är högskoleingenjörernas favoriter. Se vilka som har klättrat eller rasat i populäritet.
Fler artiklar