Under 2019 kom det 16 920 telefonsamtal och 4 407 mejl till Sveriges Ingenjörers rådgivning. Där kan medlemmar och förtroendevalda få snabba svar på arbetsrättsliga frågor. Men också stöd i tuffa situationer som kan dyka upp på jobbet.
Vilken lön borde jag ha på den här tjänsten? Vad ska jag göra med mitt liv? Det är stor variation på frågorna som Sveriges Ingenjörers rådgivning tar emot.
Sveriges Ingenjörers rådgivning
I rådgivningen kan medlemmar i Sveriges Ingenjörer få expertstöd och hjälp i allt som rör arbetsliv och anställning. Det kan vara stöd och juridisk hjälp till exempel om lön, semester, anställningsvillkor, uppsägningstid, arbetsmiljö, föräldraledighet, kollektivavtal och immaterialrätt.
De som sitter i rådgivningen är ombudsmän och rådgivare på förbundet.
Grundsyftet med rådgivningen är att svara på kortare arbetsrättsliga och fackliga frågor om till exempel lön, anställningsvillkor och semester. Men det kan hända mycket på en arbetsplats och då kan det också behövas mänsklig stöttning, säger Petra Lindell som är samordnare på enheten Administration och föreningsutveckling på Sveriges Ingenjörer och själv sitter i rådgivningen som rådgivare.
– Om någon säger ”Chefen har skällt ut mig – får han göra så?” så finns det förstås ett juridiskt svar, men vi behöver ju också bemöta att personen är upprörd. På samma sätt om någon blivit uppsagd eller utsatt för sexuella trakasserier. Det blir mycket samtalande och resonerande.
Utifrån de juridiska svaren resonerar man om hur den som hör av sig kan gå vidare och ger underlag för att själv fatta beslut.
– Vi kan få frågan ”Vad tycker du? Vad skulle du ha gjort?”, då kan vi hjälpa till att sortera fakta och vad medlemmen själv förmedlar. Sedan måste medlemmen själv ta beslutet, säger Petra Lindell.
När det kommer frågor om vad någon ska göra med sitt liv eller yrkesliv mer i allmänhet, så kan rådgivningen också tipsa om annan service som Sveriges Ingenjörer erbjuder medlemmar, som samtal med en karriärcoach.
Frågor om lön är de absolut vanligaste som kommer till rådgivningen. Men ett område som ökat de senaste åren är frågor om arbetsmiljö, arbetstid, utbrändhet och gränslöst arbetsliv.
Då hör flest av sig
Flest samtal och mejl till Sveriges Ingenjörers rådgivning kommer in på måndagar och minst på fredagseftermiddagar.
Målet är att 80 procent av samtalen ska besvaras inom 5 minuter.
Det finns också en call back-funktion – att man kan välja att bli uppringd i stället för att vänta. Man behåller ändå sin plats i kön och blir uppringd när det skulle blivit ens tur.
Vad kan man inte få svar på i rådgivningen?
– Annan juridik utöver arbetsrätt, till exempel bouppteckningar när någon dött, skilsmässor eller brottmål – att man gjort något olagligt. Det som inte har med arbetslivet att göra. Vi är ett fackförbund som företräder medlemmarna gentemot arbetsgivare.
För studenter kan man stötta när de arbetar, men handlar det om studier kan det till exempel vara studentkåren man ska vända sig till.
För egenföretagare har förbundet också annan service.
– När arbetsgivare ringer och ställer frågor om uppsägning så kan vi hjälpa till med hur de skickar ärendet till oss, men inte hjälpa till med hur man säger upp. Då ska de istället vända sig till sin arbetsgivarorganisation om de är med i en eller anlita en arbetsrättsjurist. Samma sak gäller medlemmar som är chefer och som ska säga upp andra.
– Om man har en mer komplex fråga, till exempel om det rör dig om ett diskrimineringsärende eller om man varit sjukskriven under lång tid så rekommenderar Sveriges Ingenjörer att man skriver ner vad det gäller och mejlar in det. Då tilldelas man som regel en ombudsman som i lugn och ro kan gå igenom och hantera ärendet.
Karin Thorsell
Svar på de vanligaste frågorna
I Ingenjörspodden, avsnitt 34, ”Vanliga frågor från medlemmar” ger Jenny Rosenbaum och Stina Kimstrand svar på några av de vanligaste frågorna som kommer in till rådgivningen.